انتقاد از حاشیه‌های سفر خارجی رئیس مجلس در صحن مجلس

قالیباف درتیم مشاوران و برنامه‌ریزان خود تجدیدنظر کند



گروه سیاسی/ محمد باقر قالیباف پس از سفر پر حاشیه به روسیه، دیروز در بهارستان حاضر شد و در جلسه‌ای غیرعلنی گزارشی به نمایندگان ارائه داد؛ جلسه‌ای که البته در همان غیرعلنی بودن خلاصه نشد و نمایندگان بحث در مورد این سفر را به جلسه علنی هم کشاندند و به انتقاد از رئیس مجلس هم پرداختند. در این میان محمود احمدی بیغش که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است در انتقاد به حاشیه‌های سفر رئیس‌مجلس به روسیه و لغو دیدار پوتین با قالیباف گفت که با وجود این همه مشاور و دستیار «مدعی‌التیم» عریض و طویل تشریفات رئیس مجلس، چرا یک سفر رسمی و معمولی نباید بدرستی راهبری و مدیریت شود که این همه جنجال به پا کند. او خطاب به قالیباف گفت که آیا بهتر نیست در حجم، کمیت، کیفیت و مشاوران و دستیاران و برنامه‌ریزان دفتر خودتان تجدیدنظر اساسی کرده و اندکی هم برای انتخاب، نمایندگان مجلس را به حساب بیاورید. ساده‌انگاری نسبت به کشور روسیه و آداب بسیار سخت و پیچیده رسمی در ساختار حاکمیت این کشور است که در قصور مسئولان سفارت ایران در روسیه و متأسفانه تیم غیرحرفه‌ای برنامه‌ریز مجلس مورد توجه قرار نگرفته و منجر به این حد از حرف و حدیث برای مجلس شده است. احمدی بیغش اشاره‌ای هم به جلسات رئیس مجلس در تهران داشت که به‌دلیل همین موضوع کرونا از حضور در آن ممنوع شده بود. او گفت: آقای قالیباف در کشور خودمان به‌دلیل مبتلا شدن به کرونا رئیس‌جمهوری روحانی به جنابعالی برای تشکیل جلسه و نشست سران قوا وقت نداد و آن نشست را کنسل کرد. حال شما انتظار دارید پوتین که از حرفه‌ای‌ترین و مرموزترین سیاستمداران دنیاست بدون اطمینان از سلامت کرونایی شما و هیأت همراه با جنابعالی ملاقات کند؟ صدای تریبون احمدی بیغش در ادامه و در حالی که می‌گفت:«اگر این اتفاق مهم و رخداد تلخ را مقایسه کنیم با نامه حضرت امام به گورباچف و عظمت، ابهت و اقتدار نمایندگان حضرت امام برای انتقال نامه به رهبر اتحاد جماهیر شوروی»... به‌دلیل اتمام زمان مقرر شده برای بیان نطق قطع شد.
پس از پایان نطق احمدی بیغش، علی نیکزاد در پاسخ به او گفت: مقایسه سفر فرستاده امام راحل برای ارائه پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی به گورباچف با سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه، درست نیست. آن سفر تنها برای تسلیم پیام امام راحل انجام شد، ولی سفر قالیباف یک سفر بین پارلمانی بود که در کنار آن قرار بود پیام رهبر معظم انقلاب نیز به پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تسلیم شود. عزیزان این موضوع را در نظر داشته باشند. در ادامه جلسه علنی دیروز، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به صحبت‌های احمدی بیغش به دفاع از قالیباف و سفر او به مسکو پرداخت و گفت: سفر هیأت پارلمانی کشورمان به روسیه موجب آشفتگی و عصبانیت اردوگاه غربی‌ها بویژه امریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان شد که دلیلی بر درست بودن و موفقیت‌آمیز بودن این سفر است.
طرح شفافیت آرای نمایندگان بار دیگر در صحن؟
اما طرح شفافیت آرای نمایندگان که در هفته‌های گذشته کلیات آن با همه وعده‌وعیدهای نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم به تصویب نرسید همچنان دغدغه مجلس است و برخی از مجلسی‌ها در تلاش هستند تا بار دیگر آن را به صحن بیاورند. محمدجواد نیک‌بین نماینده کاشمر در جلسه علنی دیروز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: بعد از رأی نیاوردن کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، هجمه‌هایی علیه مجلس شکل گرفت. وی با انتقاد از شرکت نکردن نمایندگان در رأی‌گیری گفت: باید ضمن حفظ انتظام در مجلس شورای اسلامی فرق خادم و خائن مشخص شود. مردم با فرد منافق برخورد می‌کنند درخواست ما این است که موضوع شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. در پاسخ به این تذکر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در توضیحاتی اعلام کرد که کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت که تنها سه رأی کم آورد. او از پیگیری نمایندگان برای بررسی دوباره این طرح خبر داد و گفت: طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه در صورتی که ۵۰ نماینده درخواستی را امضا کنند که طرح ۶ ماه زودتر در دستور کار قرار گیرد می‌توان مجدداً آن طرح را در دستور مجلس قرار داد. بیش از ۵۰ نماینده این درخواست را امضا کردند لذا طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
احضار وزیران ارتباطات و اطلاعات به مجلس
نمایندگان بار دیگر سراغ وزیران کابینه هم رفتند. پس‌ از محمدجواد آذری جهرمی که به‌دلیل اظهاراتش مبنی بر اینکه «امام یاد داد نه به کاخ سفید اعتمادی هست، نه به کاخ کرملین امیدی»، مورد هجمه نمایندگان قرار گرفت و به‌دلیل همزمانی این صحبت‌ها با سفر قالیباف به روسیه، مجلسی‌ها به‌دنبال جمع‌آوری امضا برای سؤال از وزیر ارتباطات هستند، نوبت به سیدمحمود علوی هم رسید. وزیر اطلاعات که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در ۲۰ بهمن حاضر شده بود و در مورد سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی در خصوص تولید سلاح هسته‌ای صحبت کرد، دیروز نمایندگان را به تکاپو انداخت تا طرح سؤال از او را هم کلید بزنند. علی خضریان نماینده تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا با اعلام این خبر گفت: با توجه به اظهارات سید محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون احتمال نقض سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی و در مخالفت با فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن تولید سلاح هسته‌ای که متأسفانه منجر به ایجاد هزینه سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی شده، طرح سؤال از وی تهیه و در سامانه مجلس ثبت شده است تا این عضو کابینه پاسخگوی نمایندگان باشد. وی با بیان اینکه وزیر اطلاعات بعد از گذشت چند روز درصدد جبران اظهارات خود اقدامی نکرده است، افزود: اظهارات علوی بر خلاف جایگاه سازمانی وزارت اطلاعات مبنی بر افزایش امنیت برای کشورمان  بوده و امنیت ملی را دچار مشکل کرده است. ضمن اینکه در حوزه سیاست خارجی هم ممکن است این اظهارات، جمهوری اسلامی را دچار مشکلاتی کند. رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود ادامه داد: هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی این کمیسیون را موظف کرده تا نسبت به‌طرز کار این موضوع بررسی‌های لازم را صورت دهد که اگر این اظهارات از منظر این کمیسیون امکان بررسی داشته باشد و خسارت‌بار بودن اظهارات وزیر اطلاعات محرز شود، موضوع بررسی شده و پس از طی مراحل لازم از وزیر اطلاعات توضیحاتی پیرامون این موضوع خواسته شود تا رسیدگی‌های لازم به این پرونده انجام شود.
اعلام وصول طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف
در جلسه دیروز مجلس مصوباتی هم به تصویب رسید و چند طرح هم اعلام وصول شد. در ادامه بررسی‌های مرتبط با طرح جهش تولید و تأمین مسکن،‌ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند وزارت راه برای اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام کند. همچنین نمایندگان سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف کردند زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نمایند. در مصوبه‌ای دیگر با تصویب مجلس، مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یکسال معاف شدند.
همچنین سیدناصر موسوی لارگانی ، عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی دیروز از اعلام وصول طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف مرتبط با کشورهای خارجی خبر داد. سؤال ملی مجتبی یوسفی نماینده اهواز و تعدادی از نمایندگان از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم درباره نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و عدم اجرای مفاد قانون شرایط انتصاب شهرداران اعلام وصول شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/3/569550/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها