سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:

تردیدی در حمایت از آقای رئیسی نداریم


گروه سیاسی/تمایل به حمایت از سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به نقطه مشترک موضع‌گیری جریان اصلی اصولگرایی تبدیل شده است. در حالی که اشاره به نام رئیسی در اظهارنظرهای هفته‌های اخیر فعالان سیاسی این جریان تکرار می‌شود اغلب آنها از قرار دادن محمدباقر قالیباف در فهرست افراد مطرح برای حضور در انتخابات خودداری کرده‌اند.
در ادامه همین رویکرد، غلامرضا مصباحی مقدم هم به عنوان سخنگوی تشکلی که یک‌بار دیگر محوریت تلاش برای وحدت اصولگرایان را بر‌عهده گرفته، تأکید کرد که جامعه روحانیت مبارز «تردیدی در حمایت از آقای رئیسی ندارد». به گزارش ایسنا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در یک نشست دانشجویی این گمانه‌زنی‌ها که «جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن لاریجانی است و دیگران به دنبال رئیسی» را رد کرد و با بیان اینکه این تنها یک القا از سوی دیگران است، گفت «هیچ‌گونه بحثی در مورد لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است». او در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت مبارز نمی‌خواهد خودش کاندیدا وارد انتخابات کند بلکه به دنبال ایجاد اجماع میان احزاب اصولگرا است، درباره هدف‌گذاری آنچه «شورای عالی وحدت» نام گرفته، گفت: «به‌طور کلی شورای عالی وحدتی شکل گرفته و به دنبال آن هستیم که از ائتلاف هم به این شورا بپیوندند.  این ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد اما اگر هم به وحدت نرسیدیم همدیگر را تخریب نخواهیم کرد». با قراردادن سخنان مصباحی مقدم در کنار دیگر موضع‌گیری‌هایی که طی روز گذشته بر تمایل اصولگرایان به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی اشاره داشته‌اند شاید به نظر این جریان سیاسی در این دوره برای تجمیع آرای خود در سبد رأی کاندیدایی واحد راه هموارتری داشته باشند. اما در واقعیت فعالیت‌های معطوف به انتخابات چهره‌های دیگر که کم‌تعداد هم نیستند و به تعبیر چندی پیش محمدرضا باهنر، این امکان را در اختیار اصولگرایان می‌گذارند که به کشورهای دیگر هم کاندیدا صادر کنند نشان می‌دهد که چنین نظری می‌تواند درست نباشد. شاهد هم سخنان محمدجواد لاریجانی است که در گفت‌و‌گو با «تسنیم» رقابت اصلی انتخابات 1400 را در میان سه چهره اصولگرا یعنی رئیسی، قالیباف و علی لاریجانی پیش‌بینی کرده است. حمایت اصولگرایان از ابراهیم رئیسی با این همه در شرایطی است که او با حکم رهبری مسئولیت مهم ریاست قوه قضائیه را بر‌عهده دارد و موافقت با کناره‌گیری او از این سمت با اما و اگرهایی گره خورده است، از جمله تمایل خود او به کاندیداتوری که گرچه با انجام سفرهای استانی محتمل به نظر می‌رسید اما بارها از سوی نزدیکانش تکذیب شده است.
اصولگرایان برای انتخابات 1400 جز شخصیت‌های مورد پیش‌بینی جواد لاریجانی با واقعیت تلاش محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت دوباره به عرصه سیاسی هم رو‌به‌رو هستند. مسأله‌ای که اگر تحقق پیدا کند به تجزیه بیشتر سبد آرای‌شان منجر خواهد شد. فعالان دیگر طیف‌های اصولگرا اما همچنان به تبری‌جویی از او ادامه می‌دهند. مانند اظهارات سخنگوی جامعه روحانیت که در سخنان دیروزش درباره نسبت احمدی‌نژاد و اصولگرایان گفت: «احمدی‌نژاد به عنوان یک کاندید مستقل وارد شد و نباید هزینه رفتار وی را به عهده اصولگرایان دانست».



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/2/569546/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها