لغو دستور «ترامپ» علیه انصارالله یمن


زهره صفاری/ وزارت خارجه امریکا تا سه روز آینده نام «انصارالله» یمن را از فهرست تروریستی این کشور خارج خواهد کرد.
به گزارش «رویترز»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت جدید امریکا در حالی که زمان اجرای این دستور را 16 فوریه (28 بهمن) اعلام کرد، در بیانیه‌ای نوشت: «این تصمیم با درک شرایط فاجعه‌بار انسانی در یمن اتخاذ شده است. ما هشدارهای سازمان ملل، گروه‌های حامی حقوق بشر و... را درباره وضعیت بحرانی تأمین غذا و سوخت در یمن مورد توجه قرار دادیم و این لغو تحریم به منظور ایجاد اطمینان از جهت‌گیری سیاسی امریکا برای کمک به کسانی است که در بدترین بحران انسانی جهان قرار گرفته‌اند. امیدواریم این شرایط طرفین درگیر در یمن را پای میز مذاکره بکشاند.»
«بلینکن» همچنین با اشاره به نام سه تن از رهبران حوثی؛ «عبدالمالک الحوثی»، «عبدالخالق بدر الحوثی» و «عبدالله یحیی الحکیم»- اعلام کرد این افراد نیز روز سه‌شنبه از فهرست تروریسم خارج شده اما تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا و سازمان ملل همچنان برای آنها برقرار خواهد ماند: «واشنگتن تحرکات یمن را زیر نظر خواهد داشت و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت خصومت‌آمیز بر فهرست تحریم‌ها خواهد افزود.» تصمیم بر تروریستی اعلام شدن نام انصارالله یمن، در واپسین روزهای کاری دولت «ترامپ» برای به چالش کشیدن جانشینش در حوزه سیاست خارجی اتخاذ شد اما «جو بایدن» پس از ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه تغییر سیاست امریکا در قبال کشور بحران‌زده یمن و تأکید بر دیپلماسی به جای جنگ را در اولویت‌های کاری دولتش قرار داد و برای اثبات وعده‌های خود پیش از هر اقدامی به‌طور رسمی حمایت امریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را پایان داد و با تعیین «تیموتی لندرکینگ»، دیپلمات کهنه کار امریکایی به عنوان نماینده ویژه در یمن، تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ در این کشور را در محک عمل قرار داد. با این حال به گفته «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا این اقدامات دلیل بر نگاه مثبت دولت جدید به انصارالله نیست: «این اقدامات حمایتی نشانه اعتماد یا اطمینان ما نسبت به حوثی‌ها نیست. اما ما اولویت‌مان را بر دیپلماسی گسترده قرار داده‌ایم.»
تحریم ترامپ؛ تهدید قحطی
تحلیلگران «نیویورک تایمز» بر این باورند اقدام آخرین روزهای «ترامپ» علیه انصارالله یمن، بیش از حوثی‌ها، مردم این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود. فقر وسیع و جنگ داخلی، 80 درصد جمعیت 30 میلیونی یمن را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به بحرانی انسانی نزدیک کرده است. شرایطی که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل پیش‌تر آن را «خطری جدی برای بروز بدترین قحطی در چند دهه اخیر» دانست. از طرفی سناتور «کریستوفر اس مورفی» از کانکتیکات در بیانیه‌ای خروج نام انصارالله از فهرست تروریست را «نجات زندگی‌ها» نامید: «این شرایط تأثیری بر حوثی‌ها نخواهد گذاشت بلکه ارسال کمک‌های غذایی و حیاتی را به یمن با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد ضمن اینکه بر مذاکرات سیاسی مؤثر نیز اثرگذار خواهد بود.»
نگاه‌های متفاوت به تصمیم امریکا
در حالی که سازمان ملل و برخی کشورها مانند اتریش از تصمیم امریکا در قبال یمن استقبال کرده و آن را گامی مؤثر به نگرانی‌های حقوق بشری دانسته‌اند، محمد علی الحوثی، یکی از رهبران انصار‌الله نیز در توئیتی، آن را اقدامی مثبت تلقی کرد. به نوشته ایسنا به نقل از روسیا الیوم، وی اظهارات بلینکن را تأکید بر اشتباه بودن اقدام دولت سابق امریکا و همچنین تأیید مشروعیت نبرد انصارالله در دفاع از وطن و حفظ حاکمیت عنوان کرد. در همین حال برخی رسانه‌های یمنی از عقب‌نشینی تدریجی نیروهای عربستان از شهر مارب همزمان با پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت این شهر خبر داده‌اند.
با وجود این شرایط واکنش‌ها در اروپا نشانی از همراهی ندارد. چراکه با وجودی که «بایدن» با تغییر موضعی آشکار نسبت به سلفش در برابر سعودی‌ها قرار گرفته است و به نوشته «رویترز»، «جین پسکی»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است «بایدن» حتی تصمیمی برای تماس با پادشاه یا ولیعهد عربستان نیز ندارد. اما تروییکای اروپایی همچنان به حملات حوثی‌ها به عربستان واکنش‌های انتقادی نشان می‌دهند. از سوی دیگر به نوشته «گاردین»، بریتانیا نیز در واکنش به درخواست چندین تن از قانونگذاران ارشد امریکایی برای همسویی انگلیس در ممنوعیت فروش سلاح به عربستان، پاسخ منفی داده و در حالی که طبق آمارها این کشور تنها در فاصله جولای تا سپتامبر سال گذشته، 1.4 میلیارد پوند از فروش سلاح به عربستان درآمد داشته اعلام کرده است امریکا نمی‌تواند آنها را در مسیر سیاست‌های خود قرار دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/1/569417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها