مسئولان وزارت بهداشت زنگ خطر جدی مدیریت کرونا را به صدا درآوردند

ویروس انگلیسی در ایران چرخید


آژیر خطر موج چهارم کرونا در کشور با قرمز شدن 9 شهر در استان خوزستان به صدا درآمد. در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و از تعداد شهرهای آبی در کشور کاسته و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است. مطابق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ هم اینک در مجموع 9 شهر قرمز، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی در کشور وجود دارد، با این حال و به‌رغم پایین بودن میزان فوتی‌ها و دو رقمی شدن عدد مرگ و میر ناشی از کووید 19 میزان مراجعات سرپایی بویژه در دو استان خوزستان و آذربایجان غربی افزایش قابل توجهی داشته است به‌طوری که معاونان وزارت بهداشت از احتمال اوج‌گیری بیماری در جامعه و جهش‌های ویروس ابراز نگرانی می‌کنند و هشدار می‌دهند؛ کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا به میزان 74 درصد می‌تواند موجب شعله‌ور شدن بیماری کووید19 شود. در همین ارتباط رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر وضعیت برخی شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر عنوان کرد و معنی این وضعیت را حرکت به سمت موج چهارم کرونا خواند و از مردم خواست برای داشتن تعطیلات نوروزی خوب همه باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم. همچنین وزیر بهداشت نیز در جمع رؤسای علوم پزشکی اعلام کرد: ویروس جهش یافته در کشور چرخیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج بویژه از کشورهایی که با ویروس جهش‌یافته مواجهند، باید با دقت بیشتری انجام گیرد و مراحل تست و قرنطینه مسافران در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی، با حساسیت رعایت شود. رئیس جمهوری همچنین شناسایی زودهنگام مبتلایان به ویروس جهش‌یافته را ضروری خواند و گفت که باید همه برای جلوگیری از خیز چهارم بیماری، دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم خیز احتمالی این بیماری به سلامتی و معیشت مردم با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، آسیب بزند.روحانی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در جهان برای ساخت داروی مناسب برای درمان این بیماری، گفت: به‌رغم قیمت‌های گزاف برای برخی داروهایی که گفته شده در درمان این بیماری مؤثر هستند، هنوز هیچ داروی قطعی و اثرگذار برای درمان این بیماری معرفی نشده است. روحانی با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از روز 21 بهمن ماه تأکید کرد: واکسیناسیون در کشور به ترتیب اولویتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده، اجرا و عمل خواهد شد. رئیس جمهوری در عین حال راه اصلی مقابله با کرونا تا رسیدن به درمان قطعی این بیماری را همچنان رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، عنوان کرد و افزود: به‌رغم انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمع‌های غیرضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان یک ضرورت است و باید مراقب باشیم سبک جدید زندگی که در پیش گرفته‌ایم، دوباره به حالت قبل بازنگردد. روحانی تغییر وضعیت برخی شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر برای همه دانست و گفت: معنی این وضعیت حرکت به سمت موج چهارم کرونا است و به همین خاطر برای اینکه عید خوبی داشته باشیم، همه ما باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم. رئیس جمهوری در پایان با اشاره به برگزاری جشن‌ها و مراسم شادی در اعیاد و مناسبت‌های پیش‌رو، گفت: همه باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده مجالس جشن و شادی به مجالس عزا تبدیل نشود.
وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته در کشور چرخیده است
وزیر بهداشت هم با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: روزهای سختی دارد برایمان آغاز می‌شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون یافته‌ای که متأسفانه دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنید.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در شرایطی که جهان دچار مشکلات زیادی در زمینه ویروس کرونا بود، توانستیم به مرگ‌های زیر ۶۰ نفر برسیم. امروز عزیزان را جمع کردم تا بگویم شاید یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی ما در زمینه کووید۱۹ شروع شد.
نمکی ادامه داد: تمام تلاش ما در مکاتباتی که با شما داشتم، این بود که مرزها را بیشتر بپاییم، به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در همه استان‌ها دقت داشته باشید و حتی اعلام کردم که موارد غیرقانونی که جنس برای محل‌های فروش می‌آورند، حتماً تست کنید. پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریباً در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است. وی افزود: به هر حال این ویروس جدید، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری‌زایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس‌های قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه جا چرخیده است. وی افزود: روزی گفتم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همان طور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته انگلیسی و آفریقایی هم می‌تواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد. بر این اساس اولین گامی که باید برداریم، تست‌های بیشتر است. باید مرتب مقدار تست‌ها را افزایش دهیم و در کنار تست‌های رپید، حتماً PCR را به صحنه آوریم. حتماً اگر بیمار علامت داری دیدید و هر دو تست رپید و  PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتماً مجدداً بیمار را تست کنید و حتماً نمونه‌هایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلاً اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم. وی تأکید کرد: موتاسیون و جهش هم مختص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست و ممکن است در درون مرزهای خودمان هم با گستره جغرافیایی و ژنتیکی که داریم، به موتاسیون‌های جدیدی برسیم و یا از کشورهای دیگر موتاسیون‌های دیگری پا به مملکت‌مان بگذارند. وی ادامه داد: مرزها را بشدت مراقبت کنید. برای مطب‌های خصوصی نیز معاونت‌های درمان و بهداشت برنامه گذاشتند و حتماً باید بتوانیم اطلاعات این مطب‌ها را به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می‌کنند ثبت و بیماران را رصد کنیم. وزیر بهداشت گفت: همچنین محدودیت مسافرت‌هارا ادامه دهیم. از کوچک‌ترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتماً روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتماً روی مرزهای استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.
قرنطینه‌ها را جدی بگیرید
نمکی افزود: قرنطینه‌ها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتماً در قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند (رئیس سازمان اورژانس و نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت  در طرح سلامت نوروزی  1400)  آماده کرده، ببرید. با کمیته‌های ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید.
۹ شهر قرمز شدند
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به خیز دوباره کووید۱۹ در برخی استان‌ها هشدار داد و با بیان اینکه اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد، گفت: در مجموع اکنون ۹ شهر در وضعیت قرمز، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.دکتر علیرضا رئیسی گفت: کشور ما از جمله معدود کشورهایی در دنیا است که مسئولان بلندپایه آن و شخص رئیس جمهوری حداقل هفته‌ای دو روز به صورت حضوری موارد را پیگیری می‌کنند. وی با اشاره به وضعیت بیماری کووید ۱۹ در دنیا گفت: در دنیا با توجه به ویروس‌های جهش‌یافته آفریقایی، انگلیسی و حتی ژاپنی موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان کشندگی و سرایت ویروس افزایش یافته است‌. وی افزود: در سطح کشور، ما همچنان روند نزولی فوت و مرگ‌و‌میر داریم و مرگ‌ها هنوز دو رقمی و نزدیک ۵۰ تا ۶۰ مورد است؛ اما علی‌رغم آمار پایین فوتی‌ها می‌دانیم که دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستری‌ها افزایش می‌یابد و چهار هفته بعد میزان فوتی افزایش می‌یابد و برعکس.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/1/569410/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها