گروه‌های شرکت کننده بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند

طنین فجر دربازار بین‌الملل


ندا سیجانی
خبرنگار
شرکت کنندگان بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند. این اتفاق مهم درحالی رقم خورد که از مدت‌ها  این سؤال مطرح شده بود که آیا بخش بین‌الملل در جشنواره امسال حضور خواهد داشت؟ این سؤال با توجه به شرایط امروز دنیا و گسترش ویروس کرونا و از همه مهم‌تر محدودیت تردد هنرمندان بخصوص از خارج از کشور مطرح شد،  اما با تدابیر مسئولان برگزار کننده این دوره از جشنواره، همچنان بخش بین‌الملل با حضور 6 گروه جایگاه خود را در جشنواره موسیقی فجر حفظ کرده است، همان طور که پیش‌تر سیدعباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشت: «بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر از دیگر دغدغه‌های برگزاری این دوره از جشنواره بود، به این علت که حوزه‌سازی جدید و قانع کردن افراد به روش جدید سخت است ،اما آثار موسیقی شرکت‌کننده‌های خارجی ضبط می‌شود و تلاش شده تا پرچم موسیقی حفظ شود.»
از اتریش تا کوبا
اما  امسال شش گروه از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا در این دوره از جشنواره حضور و اجرا  دارند و اجراهای بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضبط و به صورت مجازی پخش می‌شود، مانند اجراهای تکنوازی ویلنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوازی گیتار و ویلنسل) از اتریش، دوئت ویلا مادلنا (همنوازی آکاردئون و کلارینت و ساکسوفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه نوازی ساکسوفون، آوا ، گیتار الکترونیک )از آلمان که در کشور مبدأ به طور اختصاصی برای این دوره از جشنواره ضبط شده است و در زمان جشنواره پخش می‌شوند و تکنوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما (دونوازی پیانو و ویولن) از ایتالیا که در ایران ضبط می‌شوند و در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش خواهد شد.
نکته قابل توجه این است که چندی پیش دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده بود تم این دوره از جشنواره بر مبنای موسیقی شرقی است. حسن ریاحی در گفت‌وگو با «ایران» بیان داشت: «این انتخاب به این دلیل انجام می‌ گیرد تا با برقرای این ارتباط‌ها و تعاملات و  اشتراکات فرهنگی، با استعدادهای موسیقی کشورهای مختلف آشنا شویم و بالعکس آنها نیز با جوانان مستعد نوازنده و آهنگساز ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند».
این درحالی است که گروه‌های معرفی شده دربخش بین‌الملل متفاوت با تم جشنواره هستند  و گویا به‌ دلیل بیماری کرونا تعدادی از کشورهای مد نظر نتوانستند در این جشنواره شرکت کنند و به ‌دلیل زمانبر بودن مسیر اداری دعوت از کشورهای دیگر، امکان جایگزینی هم از دست رفت.
امضای تفاهم همکاری ایران و اسپانیا
از اتفاقات دیگر این دوره از جشنواره که باید به فال نیک گرفت، امضای تفاهمنامه همکاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و فستیوال موسیقی بارسلون اسپانیا  است. اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل سی ‌و ششمین جشنواره موسیقی فجر در این باره  گفت: طی رایزنی که برای دعوت از هنرمنـــــــــدان خارجی برای حضور در بخش بین‌المـــــــــــلل سی و ششــــــــمین جشنواره موسیقی فجر داشتیم، با فستیوال موسیقی بارسلون که یکی از فستیوال‌های شناخته شده در اسپانیا است، تفاهمی را امضا کردیم که بر اساس آن دو طرف در طول سال هنرمندان‌ کشورشــــــــــــان را در مناسبت‌های فستیوالی و غیرفستیوالی به کشور دیگر بفرستند و برای حضور هنرمندان موسیقی ایران در اسپانیا و هنرمندان آن کشور در ایران تفاهم شد.
جعفریان افزود: در اولین قدم از این تفاهم و مجموعه همکاری پذیرای اجرای یک هنرمند کوبایی مقیم اسپانیا هستیم. در دوران پساکرونا نیز در حوزه موسیقی آواز شرق و موسیقی مناطق ایران اجراهایی را به دعوت این فستیوال برگزار خواهیم کرد.
مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در ادامه بیان داشت: ضرورت دارد که جشنواره به صورت یک دروازه فرهنگی دیده شود؛ اینکه جشنواره صرفاً واردکننده ایده و هنر طرف مقابل باشد کافی نیست و باید امکان تبادل با مخاطبان و هنرمندان به صورت دوسویه در آن وجود داشته باشد. این یک کارکرد مناسب برای جشنواره‌ها است که ما هم تلاش می‌کنیم جشنواره فجر در سال‌های آینده به این سمت حرکت کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/19/569027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها