مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در دومین نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر

ظرفیت‌های برآمده از محدودیت‌های کرونایی را فراموش نکنیم


گروه فرهنگی / در حالی که کمتر از یک هفته به برپایی آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر فجر باقی مانده، مجریان برگزاری این رویداد ادبی تأکید کردند کرونا و محدودیت‌های برآمده از آن نه تنها موجب تعطیلی هیچ یک از برنامه‌های این جشنواره نشد بلکه بهره‌برداری از فضای مجازی فرصت مغتنمی برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرد.
ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به فرصت‌هایی که فضای مجازی در دوران کرونا فراهم کرده است، گفت: «کرونا، برنامه‌های این مجموعه را لغو نکرد اما آنها را تغییر شکل داد، فضای مجازی، فرصتی مغتنم است که تا کنون مغفول مانده بود، این فضا باعث شد بهره‌مندی از موقعیت‌های دیگر را بالا ببریم. فرصت ایجاد دیپلماسی فرهنگی را که همیشه مد نظر این وزارتخانه بوده است، فضای مجازی فراهم کرد. فرصتی که بدون وجود کرونا هم به سادگی ممکن نبود و ما شاهد رویش‌هایی بودیم که پیش از این امکان آن نبود.»
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره بخش‌های جنبی جشنواره شعر فجر و همچنین کارگاه‌های ادبی گفت:«در دوره‌های قبلی این کارگاه‌ها در ۳ روز و به طور محدود برگزار می‌شد اما امسال دو ماه این کارگاه‌ها را برگزار کردیم. شرایطی که کار ما را محدود می‌کرد، گستردگی دیگری را فراهم کرد، به‌طوری که اگر پیش از این فقط از تهران و شهرهای اطراف، در کارگاه‌های جشنواره فجر شرکت می‌کردند، اکنون از خارج ازکشور نیز شرکت کننده داشتیم.»
او در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: حتی بعد از اتمام محدودیت‌های برآمده از بیماری کرونا نباید ظرفیت‌هایی را که در استفاده از فضای مجازی ایجاد شده ، نادیده گرفت. مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره این دوره درباره وضعیت آثار ارسالی به دبیرخانه گفت:«در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، امیدواریم که در سال‌های آینده وضعیت بهتری را شاهد باشیم. در بخش آثار پژوهشی یا درباره شعر نیز، آثار زیادی داشتیم اما کیفیت قابل توجهی نداشتند. نقد ادبی نیز از نظر کمیت و کیفیت باید بهتر شود. اما نکته قابل توجه در این دوره، حضور شاعران در بخش مقاله‌های ادبی بوده است که نشان می‌دهد افرادی که خلاقیت شعری دارند، در حوزه نقد هم وارد شده اند.»
 مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر زمان و مکان اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر فجر را یکشنبه ۲۶ بهمن در تالار وحدت اعلام کرد و گفت: «این مراسم با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و برخی از برگزیدگان که توانایی حضور در مراسم را داشته باشند برگزار می‌شود.»
به‌گفته راضی جلالی جشنواره امسال در ۵ بخش اصلی برگزار شده است؛ شعر نو، شعر کلاسیک، شعر محاوره، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان. در بخش شعر ۲۵۰۰ اثر، در بخش درباره شعر ۲۸۶ اثر و در بخش کودک ۱۷۲ اثر به دبیرخانه رسیده است. در بخش نقد ادبی نیز بیش از 4000 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/19/569025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها