علی فتح الله زاده، مسعود معینی و محسن گروسی در گفت وگو با «ایران» مطرح کردند

استقلال از چند دستگی ضربه می خورد


محمد محمدی سدهی
خبرنگار
هفته چهاردهم لیگ برتر بیستم را پشت سرگذاشته‌ایم و استقلال صدر جدول را از آن خود کرده است. گرچه آبی‌ها تعقیب کننده‌هایی جدی دارند و رقابت در بالای جدول نفسگیر است اما شاگردان محمود فکری موفق شده‌اند تا اینجای کار تمام تیم‌ها را پشت سر بگذارند. با این اوصاف آبی‌پوشان با حواشی مخرب و عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنند. صحبت‌های بازیکنان پس از برتری یک گله مقابل نساجی علیه مدیریت از یک سو و نارضایتی و قهر وریا پس از تعویض و البته انتشار قرارداد کاپیتان از سوی دیگر باعث شده اوضاع آنچنان که باید در اردوگاه آبی‌ها آرام نباشد. در این شرایط خبرنگار «ایران» با علی فتح‌الله‌زاده، محسن گروسی و مسعود معینی، 3 پیشکسوت باشگاه استقلال گفت‌وگویی انجام داد تا وضعیت این روزهای استقلال را از ابعاد مدیریتی و فنی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
فتح‌الله‌زاده: استقلال به مدیریت یکپارچه نیاز دارد
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال صحبت‌هایش را با اشاره به نتایج این تیم آغاز کرد: «زمانی که یک تیم بهترین بازی‌ها را ارائه دهد اما نتیجه نگیرد، چه سودی دارد؟ این درست است که استقلال خوب بازی نمی‌کند اما تاکنون خوب نتیجه گرفته و به نظر من همین کافی است چرا که در حال حاضر اکثر تیم‌ها بازی‌های تماشاگرپسندی ارائه نمی‌کنند. شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دلیل این موضوع را غیبت هواداران دانست.» علی فتح‌الله‌زاده ادامه داد: «استقلال برای قهرمانی به مدیریت یکپارچه نیاز دارد و در حال حاضر شرایط مدیریت این گونه نیست. در این تیم چند دستگی وجود دارد و یک سری از بازیکنان در دسته هیأت مدیره قرار دارند و تعدادی دیگر در دسته مدیرعامل. برخی از بازیکنان هم در تیم سرمربی هستند و این چند دستگی باعث شده استقلال با حواشی روبه‌رو شود و ضربه بخورد.» مدیرعامل سابق استقلال با اشاره به جذب مهدی ترابی توسط باشگاه پرسپولیس افزود: «پرسپولیس بازیکن می‌گیرد اما در استقلال مشکلاتی درخصوص غذای بازیکنان به وجود می‌آید. متولی این دو تیم وزارت ورزش است و بهتر است که وزارت ورزش تفاوتی بین این دو تیم قائل نشود. از سویی اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل باید بدانند که همه در یک کشتی قرار دارند و همگی مسئول نتایج این تیم هستند. خواهشم از مسئولان باشگاه این است که همدل باشند تا استقلال این فصل قهرمان شود.» فتح‌الله‌زاده گفت: «استقلال این فصل شرایط خوبی دارد و بازیکنان خوبی در تیم بازی می‌کنند که می‌توانند مقدمات قهرمانی را مهیا کنند. به نظر من، تنها کمبود تیم، ‌هافبک بازیساز است و در صورت جذب چنین بازیکنی، استقلال می‌تواند به این مهم دست یابد. علاوه بر این یکی از مشکلات استقلال نداشتن آرامش و تمرکز کادر فنی است و فکری برای نتیجه گرفتن آرامش ندارد.»
معینی: استقلال فوتبالی که از کادرفنی توقع داریم ارائه نمی‌دهد
مسعود معینی، بازیکن استقلال در دهه 50 در‌خصوص شرایط فعلی این تیم گفت: «3 بازی اخیر استقلال نسبت به بازی‌های ابتدای فصل متفاوت بود و در حال حاضر فوتبالی که استقلال ارائه می‌دهد، فوتبالی نیست که از کادرفنی توقع داریم. فکری در دوران بازیگری، بازیکن خوبی بود و زمانی که به استقلال آمد من او را تأیید کردم. او در لیگ یک عملکرد مناسبی داشت و در نساجی هم خوب نتیجه گرفت اما شرایط این تیم‌ها با تیم‌های استقلال و پرسپولیس متفاوت است، بنابراین مربی باید بتواند خودش را با شرایط این تیم‌ها وفق دهد. این تیم بازیکنان خوبی دارد اما برای قهرمانی به همدلی هم نیاز دارد که در حال حاضر این فاکتور مهم وجود ندارد. گرچه با توجه به حضور مدیرعامل خوبی همچون احمد مددی می‌توان امیدوار بود که این تیم در خارج از زمین هم همدل باشد و بتواند به نتایج خوب دست یابد.» معینی که در سال 95 عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال بود با اشاره به اتفاقی از آن دوران، صحبت‌هایش را ادامه داد: «در آن سال فیلم یکی از بازیکنان خارجی را به هیأت مدیره دادند. بازیکن موردنظر در فیلم بسیار خوب و باکیفیت بود اما وقتی با دقت بیشتری فیلم را نگاه کردم متوجه شدم که فیلم تند شده است! موضوع را به مدیرعامل وقت اطلاع دادم و گفتم که باید این بازیکن بیاید و تست بدهد. اما بازیکن مورد اشاره به ایران آمد، با تیم قرارداد بست و حتی یک بازی هم برای استقلال انجام نداد و از ایران رفت.» این پیشکسوت استقلال افزود: «امسال جذب و استخدام بازیکن خارجی ممنوع شده اما متأسفانه دلال‌ها به هر طریقی می‌خواهند بازیکنان ناکارآمد به فوتبال ایران بیاورند. این یکی از مشکلات اصلی فوتبال ما از جمله استقلال بوده است؛ موضوعی که باعث شده استقلال در سال‌های اخیر با پرونده‌های سنگینی مواجه شود و صدمات زیادی ببیند که تبعات آن همچنان وجود دارد.»
گروسی: در کادر مدیریتی باشگاه افرادی هستند که تیم را به حاشیه می‌برند
محسن گروسی، بازیکن استقلال در دهه 60 در ابتدای صحبت‌هایش سراغ حواشی اخیر رفت: «متأسفانه در این سال‌ها هرگاه استقلال خوب نتیجه گرفته با برخی حواشی روبه‌رو شده است. حالا هم که تیم صدرنشین است برخی در داخل باشگاه به تیم ضربه می‌زنند. به نظرم در کادر مدیریتی باشگاه افرادی هستند که به هر دلیلی تیم را به حاشیه می‌برند. متأسفانه در حال حاضر مدیریت باشگاه راه را اشتباه می‌رود. اتحاد همه اعضای باشگاه باعث می‌شود تا یک تیم به موفقیت برسد؛ چیزی که در استقلال وجود ندارد. در حال حاضر هیأت مدیره، مدیرعامل و بازیکنان هرکدام یک گروه تشکیل داده‌اند و این موضوع باعث شده تیم به حاشیه برود.» او در خصوص انتشار قرارداد وریا غفوری بیان داشت: «همین موضوع باعث می‌شود ما و هواداران به برخی از مسئولان فعلی باشگاه مشکوک شویم. وقتی قراردادی محرمانه است هیچ فردی بجز مسئولان باشگاه نمی‌تواند قرارداد را در اختیار رسانه‌ای قرار دهد. در کل انتشار قراردادها کار درستی نیست ولی اگر قرار است قراردادی منتشر شود باید قرارداد تمام باشگاه‌ها منتشر شود نه تنها یک باشگاه یا فقط یک بازیکن خاص.»
این پیشکسوت استقلال در‌خصوص اعتراض چند بازیکنان به مسائل فنی افزود: «این بحث در حوزه بازیکنان نیست و بازیکنان وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند، بازیکن حق ندارد در مسائل فنی دخالت کند. در حال حاضر استقلال مدعی اصلی قهرمانی است، تیم نتیجه گرفته و نباید با چنین انتقاداتی مواجه شود. انتقاداتی وجود دارد و عده‌ای می‌گویند تیم بد بازی می‌کند، خب این در نوع خود درست است اما نکته اینجاست که بد بازی کردن تنها مختص استقلال نیست و در واقع همه تیم‌ها بازی قشنگ و زیبا به نمایش نمی‌گذارند و اکثر تیم‌ها صرفاً به دنبال کسب نتیجه هستند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/18/569020/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها