روایتی از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر

تلاشی برای حفظ جانِ عزیز


نرگس کیانی
خبرنگار
برگزارکنندگان سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر، مدیریت و کارکنان سالن‌های میزبان هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد و تماشاگران آن‌ها، حفظ جان حاضران را چون حفظ جان خود، مقدم بر هر امر دیگری می‌پندارند و باید دید در رسیدن به آنچه در ذهن دارند، چه میزان موفقند. «....وَمَنْ اَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا اَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا...» (و هرکس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است- بخشی از آیه ۳۲ سوره نسا). آنچه این روزها مورد تأکید همه‌جانبه مدیران تئاتری‌ست حفظ جان هنرمندان حاضر در سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر و یک‌یک تماشاچیان آن‌هاست.
حرکت بر مدار مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا امر مورد تأکید مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره سی‌ و نهم و مدیر روابط ‌عمومی آن و مدیران روابط ‌عمومی و دیگر کارکنان سالن‌های میزبان شرکت‌کنندگان در جشنواره؛ تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تالار حافظ، تماشاخانه ایرانشهر و سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر است.
‌رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی
مدیر روابط ‌عمومی سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر همچون دیگر همکارانش، هر انسان را نه یک عدد، که یک زندگی و حفظ جان او را مقدم بر هر امر دیگر می‌داند.
سیدمحسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با روزنامه ایران با تأکید بر اینکه «در کلیه مجموعه‌های میزبان هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره سی‌ و نهم و تماشاگران آثار آن‌ها، تبعیت از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت پیگیری می‌شود»، از جمله مصادیق آن، به الزام استفاده از الکل و مواد ضدعفونی‌کننده هنگام ورود به سالن و ممانعت از ورود افراد فاقد ماسک و اهدای ماسک به آن‌ها اشاره کرد. او ضمن اشاره به استفاده از تب‌سنج در سالن انتظار تمامی سالن‌ها، از تأکید راهنمایان سالن بر حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی گفت و افزود: سالن‌های تئاتر بسته به ابعاد، مجاز به استفاده از تنها ۵۰، ۴۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت‌شان هستند. حسن‌زاده با تشریح روند خروج تماشاگران از سالن، ادامه داد: تماشاگران هنگام خروج، اجازه ثبت عکس با اعضای گروه نمایشی یا مراوده با آن‌ها را ندارند و موظف به ترک سالن به صورت نفر به نفرند. حسن‌زاده با اشاره به وضعیت پشت صحنه آثار نمایشی افزود: در پشت صحنه‌ها و همچنین هنگام نصب دکور، ستاپ نور و... امکان حضور هیچ شخصی جز اعضای گروه وجود ندارد و در این خصوص تذکرات لازم به گروه‌های نمایشی داده شده است و تمامی این مراحل با حضور راهنمایان سالن صورت می‌گیرد.
او با اشاره به تقدیم «اجراهای روز پنجم از سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر به فریبا اسمعیلی که همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و روز مادر؛ چهارشنبه ۱۵ بهمن به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست» گفت: این فرهنگ نشان از توجه ویژه برگزارکنندگان و مخاطبان سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر به این نکته دارد که هرگز فراموش نکنیم چه ایثارگرانی جان خود را برای حفظ جان ما، در دست گرفته و می‌گیرند.
حسن‌زاده در پایان تأکید کرد: اساساً یکی از نیت‌های راه‌اندازی «تلویزیون تئاتر ایران» نیز فراهم آوردن امکان تماشای آثار بدون نیاز به حضور فیزیکی در سالن است. نکته‌ای که در دعوت از اصحاب محترم رسانه نیز در نظر گرفته شده است و با احترام تام‌وتمام به انتخابشان، حضور یا عدم حضور و استفاده از فضای برخط در حوزه اختیار آن‌ها قرار داده شده است.   
‌مخابره هشدار از افتتاحیه فیلم فجر به تئاتر فجر
حجم استوانه‌ای بزرگ مجموعه تئاترشهر به عنوان قلب تپنده تئاتر ایران یکی از سالن‌های مورد اشاره مدیر روابط‌عمومی جشنواره سی‌ونهم است که مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، عمل می‌کند.
عباس غفاری، کارگردان نمایش «سگدو» به قلم محمد چرمشیر یکی از هنرمندان حاضر در بخش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر است که اثرش روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. او در خصوص مشاهدات خود از میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به روزنامه ایران گفت: ضدعفونی کردن صحنه و سالن اجرا و پشت صحنه و از جمله اتاق‌های گریم اتفاقی بود که پیش و پس از هر اجرای ما رخ داد. از سوی دیگر هنرمندان گروه‌های نمایشی نیز خود را موظف به رعایت نکات بهداشتی می‌دانستند و تا یک لحظه پیش از رفتن روی صحنه و بلافاصله پس از خروج از آن، از ماسک استفاده می‌کردند و تنها زمانی که بدون ماسک می‌گذراندند هنگام حضور روی صحنه و برای اجرای اثر بود.
غفاری در مورد تمهیدات اجراشده درخصوص تماشاگران نیز توضیح داد: تماشاگران پیش از ورود به تالار و در سالن انتظار تب‌سنجی می‌شدند و از ورود بدون ماسک آن‌ها جلوگیری می‌شد و هنگام نشستن روی صندلی خود نیز باید فاصله ایمنی را با دیگر تماشاگران حفظ می‌کردند.
او در پاسخ به اینکه امکان رعایت فاصله اجتماعی در پشت صحنه آثار نمایشی وجود دارد یا خیر، گفت: این امکان کاملاً وجود دارد اما رعایت آن به خود اعضای گروه هم وابسته است. تأکید می‌کنم این صرفاً مشاهده من در مجموعه تئاتر شهر است و طبیعتاً رعایت فاصله اجتماعی در هر فضا تحت تأثیر ابعاد آن و تعداد حاضران قرار دارد.
غفاری با بهتر خواندن وضعیت سالن‌های تئاتر در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نسبت به سینما در ایام برگزاری جشنواره فجر و اشاره به عکس‌های منتشرشده از افتتاحیه سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: شاید اتفاقی که در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر رخ داد هرچند به لحاظ بصری نه خوشایند بود و نه قابل قبول، اما کمک کرد تا بیشتر از قبل بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی متمرکز شویم و تلاش کنیم جشنواره‌ را به سلامت به پایان رسانیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/16/569011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها