محمدجواد صرامی؛ نویسنده و کارگردان «تتراکرومات» در گفت‌و‌گو با «ایران»

با هزینه شخصی روی صحنه رفتیم


نرگس کیانی
خبرنگار
محمدجواد صرامی؛ نویسنده و کارگردان «تتراکرومات» از خمینی‌شهر اصفهان می‌گوید کمک‌هزینه‌ای که برای گروه‌های نمایشی ثبت‌شده و از تهران واریز می‌شود تنها برابر با خرج خورد و خوراک اعضای گروه در جلسات تمرین است. مکبث «تتراکرومات» (چهار رنگ‌بین) بود. این را محمدجواد صرامی؛ نویسنده و کارگردان می‌گوید در اثری به همین نام. «تتراکرومات» براساس اثر جاودانه شکسپیر؛ «مکبث» توسط گروه تئاتر آوان اصفهان شکل گرفته است. نمایشی که سال ۱۳۹۶ تولید شد و مکبثش به جای آن که شبیه اغلب انسان‌های تریکرومات (سه رنگ‌بین) باشد، تتراکرومات است. صرامی از خمینی‌شهر اصفهان با «تتراکرومات» در بخش صحنه‌ای- غیررقابتی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.
او که در سال ۱۳۹۷ با نمایش‌ «سر میز شام» در سی‌وهفتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بود در پاسخ به این که چه چیز باعث شد تا تصمیم بگیرد اثری را که در سال ۱۳۹۶ تولید و در سال ۱۳۹۸ بازتولید کرده بود، در سال ۱۳۹۹ نیز روی صحنه ببرد، گفت: به نظر من «تتراکرومات» می‌بایست در هر شهری که از امکانات اجرای تئاتر حرفه‌ای برخوردار است، اجرا شود. اجرای عمومی رفتن در یکی از سالن‌های خوب تهران حق مسلم این اثر است، من به «تتراکرومات» ایمان دارم و آن را ویترین گروه آوان اصفهان می‌دانم. از ابتدا نیز علاقه‌ای به قراردادن آن در فضای ملتهب مسابقه نداشتم و با میل خود در بخش غیررقابتی شرکت کردم.
اولین تجربه کارگردانی صرامی؛ «چرخه سودایی» براساس «هملت» شکسپیر شکل گرفت و در سال ۱۳۹۵ در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت. او با ذکر جزئیات چگونگی شکل‌گیری گروهش؛ آوان اصفهان، گفت: گروه تئاتر آوان اصفهان با شعار «شکل‌دادن به تئاتر مستقل در شهر اصفهان» در سال ۱۳۹۵ شکل گرفت و تا امسال ۴ اثر به نام‌های؛ «چرخه سودایی»، «سر میز شام»، «تتراکرومات» و «حباب» تولید کرده است. ما در طول ۴ سال گذشته بدون حمایت هیچ ارگانی، صرفاً با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هزینه شخصی من روی صحنه رفته‌ایم.
او در پاسخ به این که کمک‌هزینه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی به گروه‌های نمایشی ثبت‌شده چه میزان در پیشبرد کار آنها مؤثر است، گفت: پیش آمده است که از انجمن هنرهای نمایشی با ما تماس گرفته و گفته‌اند کمک‌هزینه‌ای برای گروه‌های نمایشی ثبت‌شده و از تهران واریز شده است اما باور کنید آن مبلغ تنها برابر با خرج خورد و خوراک اعضای گروه در جلسات تمرین است.
صرامی که در اولین مسابقه نمایشنامه‌نویسی اکو در سال ۱۳۹۱ با نمایشنامه «کشکاب» حضور داشت و اثرش یکی از ۵ متنی بود که برای چاپ به مؤسسه فرهنگی اکو معرفی شد، گفت: تنها حمایت صورت‌ گرفته از ما، از سوی نهادهای خصوصی بوده است و از بابت این وضعیت نیز گلایه‌ای نداریم و انتخاب شخصی خودمان می‌دانیم اش چون معتقدیم حیات تئاتر مستقل از این مسیر می‌گذرد. این نویسنده و کارگردان تئاتر اگرچه متولد خمینی‌شهر است اما گروه تئاترش را در اصفهان ثبت کرده است. او در خصوص تعداد گروه‌های تئاتر حرفه‌ای اصفهان که می‌توانند روی پای خود بایستند و در کنار هزینه‌کردن برای تولید اثرشان، درآمدزایی هم داشته باشند، توضیح داد: متأسفانه این عدد به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/16/569010/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها