اخبار




نوبخت: ایران هجدهمین قدرت اقتصادی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وضعیت کشور پس از انقلاب گفت: در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در جایگاه هجدهم دنیا و از نظر علمی در رتبه زیر ۱۵ در بین کشور‌های جهان هستیم، البته باید فشار‌های اقتصادی را که مردم تحمل می‌کنند بپذیریم.محمد باقر نوبخت در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه در سال 92 بیشترین رقم را برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کردیم، افزود: اکنون بیش از 66 هزار و 400 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و دو میلیون فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است.وی گفت: دولت در هر شرایطی تلاش می‌کند طرح‌های عمرانی را رها نکند و در نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خودش سرمایه‌گذاری کند.

جبران کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
 نوبخت افزود: سال گذشته برای طرح‌های عمرانی حدود 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد، اما در چند ماه اخیر کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جبران کرده‌ایم البته با همه اینها سرمایه‌گذاری ما ناکافی است.وی گفت: برخی مشکلات دیوان سالاری و موانع تولید، رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را منفی کرده است.
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به‌دلیل احساس ناامنی از شرایط اقتصادی، نقدینگی کشور به سمت تقاضا می‌رود، افزود: حرکت نقدینگی به جای تولید به سمت تقاضا موجب ایجاد تورم می‌شود و ما از افزایش نقدینگی به این دلیل نگرانیم.نوبخت گفت: البته موارد خاصی وجود دارد که با توجه به این شرایط اقتصادی نیز بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرده است.وی افزود: قدرت درآمدی دولت به‌دلیل اینکه درآمدهایش در 40 سال گذشته به عوامل بیرونی بستگی داشته، کاهش یافته است و بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری ملاحظاتی دارد که اکنون شرایط آن برایش فراهم نیست.رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد اقتصادی، وضع آموزش و بهداشت زیر شاخه‌های شاخص انسانی هستند، گفت: در زمینه شاخص توسعه انسانی براساس گزارش سازمان ملل جزو گروه‌های بالا هستیم و در منطقه وضع ما خوب است.وی گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعار عموم ملت ایران بود، اما سؤال می‌شود که آیا شعار‌هایی که دادیم اکنون قابل دفاع است؟

بر آرمان عمومی مردم که استقلال است، ایستادیم
نوبخت افزود: اتفاقی که در ایران افتاد خواست مردم بود و اگر کسی این را انکار کند که بازگشت امام و تشکیل جمهوری اسلامی ایران به خواست کشور‌های غربی و شرقی بود خودش را گول زده است.
وی گفت: نخستین خواسته مردم ایران استقلال بود و اکنون کسی نمی‌تواند بگوید ما کشور مستقلی نیستیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در 42 سال گذشته بر آرمان عمومی مردم که استقلال می‌خواستند ایستادیم و این استقلال را حفظ کردیم، اما سؤال این است که آیا استقلال توانست با خودش رفاه ایجاد کند؟ که باید پاسخ دهیم در این 42 سال دوران‌ها و تحولاتی بر ما گذشت که اقتصاد کشور را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد./صداوسیما

بازگشت شاخص بورس به مدار رشد

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته ۳۵ هزار و ۱۵۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۹ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۹۷۳ واحد افزایش به ۴۲۰ هزار و ۹۵۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۲۵۲ واحد رشد به ۲۷۵ هزار و ۳۰۵ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۳۰ هزار و ۷۸۰ واحد و شاخص بازار دوم ۵۳ هزار و ۴۳۵ واحد افزایش داشتند.
/ایرنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/10/568987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها