افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن




وزیر نفت با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره ارزش از هلدینگ‌ها خواستیم تا در این زمینه ورود کنند، گفت: تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش
۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
بیژن زنگنه با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، تأکید کرد: تا سال ۱۴۰۴ ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی به ۳۳ میلیارد دلار می‌رسد.
وی با بیان اینکه امسال سال طلایی پتروشیمی بوده، افزود: این در حالی است که با شدیدترین تحریم‌ها روبه رو بودیم، به‌طوری که افتتاح ۱۷ طرح برای امسال برنامه‌ریزی شده که تاکنون ۱۱ طرح به بهره‌برداری رسیده و سایر طرح‌ها نیز در ماه‌های آینده بهره‌برداری خواهد شد، همچنین ۹ طرح نیز در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نفت به طرح‌های جهش سوم نیز اشاره کرد و گفت: برخی از این طرح‌ها تا
۶۰ درصد پیشرفت دارند. به گفته زنگنه، خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی روزانه معادل ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام است که شامل گاز، ال. ان. جی و هیدروکربورهای مایع است. وی ادامه‌ داد: آنچه در پتروشیمی اتفاق می‌افتد همه اجزای اقتصاد مقاومتی شامل درون‌زا بودن و مردمی بودن را داراست و دولت نقش ناچیزی در مالکیت پتروشیمی‌ها دارد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بیش از همیشه باید شرایط را برای توسعه پایین دست پتروشیمی فراهم کنیم، گفت: البته این موضوع از وظایف ما نیست اما از آنجا که زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند از هلدینگ‌های پتروشیمی خواستیم تا در این موضوع ورود کنند.
وی تأکید کرد: باید بتوانیم سازوکارها و صندوقی برای توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی ایجاد کنیم، از همین رو توسعه پایین‌دست در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن در دستور کار است.
به ‌گفته وزیر نفت، طرح‌های تولید و انتقال پروپیلن به مناطق مرکزی از جمله طرح‌های مهمی است که بر اساس آن یک میلیون تن پروپیلن در عسلویه تولید و با خط لوله به مرکز کشور منتقل می‌شود و می‌تواند توسعه مناطق کمتر پیشرفته را به‌دنبال داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه آغاز عملیات ساخت پتروشیمی اسلام آباد هم در همین مسیر بود، گفت: در این طرح ۲ زنجیره متانول و پروپیلن مورد توجه است و می‌تواند صدها صنعت پایین‌دست را در ادامه زنجیره توسط بخش خصوصی ایجاد کند.
زنگنه به اقدامات انجام شده برای توسعه پایین دست پتروشیمی اشاره کرد و ادامه ‌داد: برای این کار، سود تسهیلات را یارانه داده و تضمین خوراک و تضمین خرید محصول می‌کنیم.
به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم
وزیر نفت گفت: ما تا آخرین روزی که مسئولیت داریم، به وظیفه قانونی خود بدون هیچ کوتاهی و تنازلی عمل می‌کنیم، خطر واقعی این است که ما بگوییم با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت است، کاری انجام ندهیم، کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله دولت‌های آینده هم کار را ادامه می‌دهند.
زنگنه در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا با توجه به آینده نامعلوم سیاسی کشور و تحریم جهش چهارم صنعت پتروشیمی دست یافتنی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود، جهش چهارم هم در همین دوره آغاز می‌شود.
وزیر نفت درباره اینکه بارها عنوان شده صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است آیا چنین موضوعی صحت دارد، افزود: این حرف‌ها بیشتر شعاری بوده و پتروشیمی تحریم‌پذیر است، آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است به این دلیل است که می‌خواهند فداکاری و زحمات افراد مجاهدی را که در این صنعت کار می‌کنند نادیده بگیرند. همه موارد تحریم‌پذیر است، کارکنان و مدیران با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند. امریکایی‌ها در هیچ بخشی برای ما کم نگذاشتند.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت و منابعش تأمین شده است، ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم./ایرنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7562/7/568972/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها