رقابت برای سیمرغی که دست مردم است



فرهنگی/ سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که رقابت در بخش آرای مردمی جدی‌تر شده است. امسال برای اولین بار تمام مردم سراسر کشور می‌توانند در انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران مشارکت کنند و آرای‌ خود را اعلام کنند.
در این دوره از جشنواره برای دریافت نظر مخاطبان شیوه متفاوتی تجربه می‌شود. پس از تماشای هر فیلم از طریق دبیرخانه جشنواره پیامکی به حاضران در سالن ارسال می‌شود و از آنها درخواست می‌شود تا 12 شب در این نظرسنجی شرکت کنند. هر روز به 10 نفر از شرکت‌کنندگان به قید قرعه مبلغ پنج میلیون ریال اهدا می‌شود.
در راستای شفافیت، برای اولین بار تعداد لحظه‌ای آرای مردمی و تعداد بلیت فروش رفته برای هر فیلم از طریق سامانه سمفا اعلام می‌شود. طبق آخرین گزارش این سامانه تا ظهر روز شنبه هجدهم بهمن ماه فیلم «شیشلیک» محمد حسین مهدویان با هزار و 236 رأی مردمی از سراسر ایران جایگاه نخست رأی مردمی را به خود اختصاص داده است. «بی‌همه چیز» محسن قرایی با هزار و 207 رأی مردمی در رتبه دوم قرار دارد و «ابلق» نرگس آبیار با هزار و 144 رأی رتبه سوم اخذ آرای مردمی را تا این لحظه به خود اختصاص داده است. البته آن طور که مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره در گفت‌وگویی عنوان کرده است این آمار صرفاً مبنای کمی دارد و به لحاظ کیفیتی نیاز به بررسی دارد تا تکلیف فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران مشخص شود. برای اطلاع از این موضوع هم باید تا روز اختتامیه جشنواره صبر کرد. فارغ از میزان رأی مردمی اما میزان فروش فیلم‌ها متفاوت است.
فیلم «شیشلیک» با فروش 15 هزار و 528 بلیت پرفروش‌ترین فیلم است. «ابلق» با 15 هزار و 26 بلیت در رتبه دوم قرار دارد و «بی‌همه چیز» با 14 هزار و 175 بلیت فروخته شده رتبه سوم پرفروش‌ها را از آن خود کرده است.
رتبه چهارم این لیست به فیلم «تی تی» ساخته آیدا پناهنده با 11 هزار و 616 بلیت تعلق یافته است. نکته جالب توجه در لیست پرفروش‌ها حضور دو فیلم اولی «گیج‌گاه» عادل تبریزی با حضور حامد بهداد و باران کوثری و «خط فرضی» با حضور سحر دولتشاهی و پژمان جمشیدی است. این دو فیلم پس از فیلم «روشن» روح‌الله حجازی که احتمالاً بواسطه حضور رضا عطاران مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، به ترتیب در رتبه ششم و هفتم این جدول قرار گرفته‌اند.
حدود شش هزار بلیت برای اثر حمیدرضا آذرنگ تحت عنوان «روزی روزگاری آبادان» در سامانه سمفا ثبت شده و بر این اساس این فیلم رتبه سوم پرفروش‌های فیلم اولی را دارد. با توجه به ساعات منع تردد برای اولین بار سانس فوق‌العاده جشنواره در ساعات اولیه صبح برگزار می‌شود. بلیت فروشی سانس ویژه جشنواره در سامانه‌های فروش بلیت جشنواره قرار گرفته و مخاطبان می‌توانند برای خرید اقدام کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/19/568876/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها