با جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

روایت جوان هفتادو‌نُه‌ای از یک تراژدی


نرگس  کیانی
خبرنگار
«خواهرم منم ایسمنه» براساس پیش‌زمینه‌ای که از تراژدی شناخته‌ شده سوفوکل در ذهن داریم شکل گرفته است و یکی از کارگردانانش، جوانی متولد ۱۳۷۹ است که حضور در جشنواره تئاتر فجر را برای نخستین‌بار تجربه می‌کند.
متولد ۱۳۷۹ و دانشجوی ترم چهارم رشته کارگردانی تئاتر دانشکده هنر ‌و معماری دانشگاه آزاد اسلامی یزد است. «خواهرم منم ایسمنه» اولین اثری است که کارگردانی کرده و اولین بار است که در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کند.
علیرضا زارع در کنار سعید یوسفی؛ دیگر کارگردان «خواهرم منم ایسمنه» به نویسندگی احمد ندافی روز شنبه ۱۱ بهمن شاهد روی صحنه رفتن اثرش در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر در بخش «مسابقه آثار صحنه‌ای» سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر خواهد بود.
او که این روزها با عنوان «جوان‌ترین کارگردان جشنواره سی‌ونهم با ۲۰ سال سن از یزد» شناخته می‌شود توانست با «خواهرم منم ایسمنه» در صدر بیست ‌و نهمین جشنواره استانی تئاتر یزد قرار بگیرد و نمایشش به عنوان اثر برگزیده این رویداد، به جشنواره تئاتر فجر معرفی شود.
«خواهرم منم ایسمنه» براساس پیش‌زمینه‌ای که از تراژدی شناخته‌ شده «تریلوژی تِبای» سوفوکل؛ «اودیپوس ‌شهریار»، «اودیپوس در کولونوس» و «آنتیگونه» در ذهن داریم، شکل گرفته است اما از زاویه نگاه نویسنده‌اش؛ احمد ندافی که علیرضا زارع از او به عنوان استادش نام می‌برد.
زارع با اشاره به پیشینه کاری خود، گفت: «خواهرم منم ایسمنه» نخستین نمایش صحنه‌ای من به عنوان کارگردان است و سابقه بازیگری و کارگردانی نمایش خیابانی را در کارنامه دارم.
او با اشاره به اینکه نقطه شروع «خواهرم منم ایسمنه» کجا بود، افزود: احمد ندافی، نویسنده این نمایشنامه استاد من است و در ابتدا با متن او به صورت کارگاهی پیش رفتیم. در نقطه‌ای به این نتیجه رسیدیم که چرا منسجم‌تر و جدی‌تر پیش نرویم و به شرکت در جشنواره فکر نکنیم؟ در نتیجه با وجود سیر صعودی همه‌گیری بیماری کرونا و اعمال قرنطینه، همچنان به تمرین‌مان ادامه دادیم که در مجموع چهار یا پنج ماه طول کشید.
زارع در پایان در پاسخ به اینکه تئاتر در شهر یزد را چگونه می‌بیند، توضیح داد: گرایش بیشتر مخاطبان تئاتر یزد، به سوی آثار کمدی است و استقبالی که از این دست نمایش‌ها می‌شود، در مورد دیگر آثار اتفاق نمی‌افتد. در کنار این موضوع، در یزد سالنی مجهز به امکانات مرسوم سالن‌های حرفه‌ای تئاتر ویژه اجرای آثار صحنه‌ای وجود ندارد اما از سوی دیگر، به واسطه حضور مجید جوادیان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد به عنوان مدیرکل، شاهد حمایت‌هایی حتی اگر نه مادی، هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/14/568850/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها