مرتضی شاه‌کرم نویسنده و کارگردان نمایش«برونسی» در گفت‌و‌گو با «ایران»:

جشنواره جان تازه‌ای به تئاتر خواهد داد


میترا رضایی
خبرنگار
نمایشنامه «برونسی» نوشته مرتضی شاه‌کرم، سال گذشته در مجموعه آثار «قلم روشن» که شامل هشت نمایشنامه از زندگی هشت شهید دفاع مقدس بود، منتشر شد. شاه‌کرم که به‌عنوان یکی از راویان مقاومت شناخته می‌شود و نگارش و کارگردانی آثار زیادی با موضوع دفاع مقدس در کارنامه هنری‌اش به چشم می‌خورد، در این اثر به زندگی یکی از سرداران شهید کشور می‌پردازد که شاید تا کنون آن‌طور که شایسته بوده، شناخته نشده است. این اثر هنری در بخش میهمان سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.‌

مرتضی شاه‌کرم نویسنده و کارگردان نمایش«برونسی» درباره شکل‌گیری این اثر هنری گفت: نمایش«برونسی» محصول پروژه‌ای تحت عنوان «قلم روشن» است که به سفارش مرکز هنرهای نمایشی در مورد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفت که بناداشت چند پرتره در مورد شهدای گرانقدر تولید کند. زمانی که اسامی شهدای بزرگوار اعلام شد، شهید برونسی بیش از باقی شهدا، توجه مرا به خود جلب کرد چرا که به نسبت سایر اسامی، شهید برونسی برای من غریب‌تر بود.
وی افزود: کنجکاوی در مورد مطالعه و پژوهش در مورد زندگی این شهید موجب شد که من او را برای نگارش نمایشنامه انتخاب کنم. تحقیقات فردی زیادی در مورد زندگی و دوران حضورش در دوران دفاع مقدس کردم که منتهی به نگارش این نمایشنامه شد و از آنجایی که همیشه دغدغه کار در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را دارم در فاصله کوتاهی تمرینات این نمایش آغاز شد تا آماده اجرا شود.
این راوی مقاومت، شعار زدگی را آسیب تئاتر دفاع مقدس دانست و گفت: خیلی تلاش کردیم «برونسی» دچار شعارزدگی نشود. در این نمایش درباره یک قهرمان بسیار ساده صحبت می‌کنیم و تصمیم گرفتیم حرف‌مان را ساده عنوان کنیم، با تماشاگر ساده ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل برهه‌هایی از زندگی او را که دراماتیک‌تر و کمتر دچار شعارزدگی بود نشان‌ دادیم تا چگونه زیستن شهید برونسی را به مخاطب معرفی کنیم.
وی یادآور شد: این اثر نمایشی ۴ مقطع از زندگی سردار شهید عبدالحسین برونسی را که شامل سربازی، زمان انقلاب، بعد از انقلاب و دوران جنگ و شهادت است به تصویر می‌کشد. در این نمایش ۴ موقعیت منفک از زندگی این شهید بزرگوار که به یکدیگر مرتبط هستند در ۴ تابلو به تصویر کشیده می‌شوند.
این کارگردان تئاتر درباره فرم اجرای نمایش «برونسی» گفت: فرم اجرای این نمایش فرمالیستی است. چون نمی‌خواستیم نمایش حالت روایی به‌خود بگیرد به‌سمت اجرای نمایش فرمالیستی رفتیم با این رویکرد که از زندگی واقع گرایانه کمی فاصله بگیریم و ریتم اجرایمان را به گونه‌ای انتخاب کردیم که تماشاگر با ما همراه شود و از روایت جا نماند و جلو هم نزند.
شاه‌کرم به شرایط سخت تمرین اشاره کرد و گفت: ما در شرایط سخت و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمرین کردیم. بازیگران و تیم ما بسیار همدل و همراه صبوری کردند و ادامه دادند تا به اجرای دلخواه برسیم. هر کسی کار تئاتر انجام داده باشد می‌داند که تمرین با ماسک کار آسانی نیست اما عشقی که در گروه وجود داشت کمک کرد تا سختی‌ها را تحمل کنیم و همه گروه به شوق درآغوش کشیدن صحنه پس‌از مدت‌ها، از تمام وجودشان مایه گذاشتند.
این نویسنده و کارگردان که نمایش «برونسی» را پس از بازگشایی سالن‌های تئاتر در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد تجربه اجرا برای تماشاگر را نفس کشیدن تئاتر دانست و افزود: تئاتر یک هنر زنده و پویا است. تئاتر وابسته به روح و نگاه و نفس تماشاگر است. اجرای آنلاین هرچند در این شرایط گاهی تنها گزینه است اما برای بازیگر و کارگردان به قدر کافی دلنشین نیست. اجرای زنده و حضور تماشاگر در سالن روح حقیقی را به فضای نمایش بازمی‌گرداند.
وی تصریح کرد: به نظر من در این شرایط نیز امکان اجرای زنده در سالن‌های نمایش استاندارد کشور وجود دارد، چراکه فضا بزرگ است و امکان فاصله‌گذاری وجود دارد. سقف‌ها بلند است و تهویه صحیح انجام می‌شود و تماشاگر و بازیگران به قدر کافی از یکدیگر فاصله دارند. اگر تماشاگران فهیم هم در طول اجرا ماسک خود را برندارند و به رعایت پروتکل‌ها پایبند بمانند ان شاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد وجریان تئاتر کشور هم متوقف نمی‌شود.
شاه‌کرم از اینکه جشنواره تئاتر فجر به‌صورت حضوری برگزار می‌شود ابراز خرسندی کرد و افزود: ما با نمایش «برونسی» در جشنواره مقاومت هم حضور داشتیم اما آنجا اجراها به‌صورت آنلاین بود. هرچند من با همان روش هم مخالفتی نداشتم اما خیلی خوشحالم از اینکه قرار است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌ها به‌صورت زنده ‌و با حضور ۵۰ درصدی تماشاگران اجرا شوند.
وی از اینکه جشنواره تئاتر فجر تعطیل نشد، ابراز خرسندی کرد و گفت: خیلی مهم است که جشنواره تئاتر فجر برگزار شود. این جشنواره ویترین تئاتر کشور است. هنرمندان تئاتر بخصوص از شهرستان‌ها یک سال منتظر این رویداد بزرگ تئاتری هستند که دیده شوند. تعطیلی جشنواره تئاتر فجر به طور کلی تئاتر را تعطیل می‌کند. هنرمندان اگر کار نکنند زنده نیستند. امیدوارم سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر جان تازه‌ای برای تئاتر کشور باشد.‌

برش
این نمایش که مدت زمان آن 70 دقیقه است از 2 بهمن ساعت 18، اجرای خود را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است و براساس توافق‌های صورت گرفته 30 اجرا خواهد داشت که ما چند اجرای آن را از 2 بهمن پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر تجربه کردیم و مجدد اجراهای عمومی این نمایش پس‌از اتمام جشنواره، از سر گرفته می‌شود.
بازیگران نمایش «برونسی» (به ترتیب ورود به صحنه) مسعود شامی خاتونی، ایمان سلگی، فرید کیامرثی، مرتضی شاه کرم، پروا آقاجانی، محسن پوشایی، مائده جلالی، احمد صمیمی، سالار مسیب‌زاده و مجید رحمتی هستند.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/14/568849/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها