اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی از روسیه


بنفشه غلامی/ روسیه در واکنشی تند، دستور اخراج دیپلمات‌های آلمان، لهستان و سوئد را به اتهام مداخله در امور این کشور صادر کرد.
به گزارش «فایننشال تایمز»، روسیه دلیل این اقدام را شرکت این افراد در تظاهراتی در حمایت از «الکسی ناوالنی» عنوان کرد؛ در پی صدور دستور اخراج این دیپلمات‌ها «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از پنجشنبه برای مذاکره با مقامات روس درباره مسایل فیمابین و بویژه مسأله «الکسی ناوالنی» در مسکو بسر می‌برد، با ابراز نگرانی از شرایط موجود تأکید کرد، از برنامه روسیه برای اخراج این دیپلمات‌ها واقعاً ناراحت شده است. او که در میانه مذاکرات با روس‌ها متوجه اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی از روسیه شده بود، همچنین اعلام داشت: «طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دیپلمات‌ها در مواقع اعتراض‌ها می‌توانند از نزدیک این حوادث را دنبال کنند.»
واکنش 3 کشور به تصمیم  روسیه
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان که دیپلمات‌های کشورش شامل دستور اخراج صادر شده از سوی کرملین هستند، در واکنش به این رویداد اقدام روسیه را «غیر موجه» خواند. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه هم که کشورش طی سال‌های اخیر شاهد اعتراض‌های زیادی بوده است، این اقدام را محکوم کرد و مدعی شد: «با تنش‌های سیاسی نباید این گونه برخورد کرد.» وزارت خارجه لهستان نیز با احضار سفیر روسیه، از مسکو خواست دستور صادر شده را لغو کند. لهستان همچنین با اشاره به اینکه این دست اقدامات باعث تشدید بحران در روابط دو کشور می‌شود، با تهدید ضمنی روسیه تاکید کرد: در غیر این صورت لهستان حق اقداماتی واکنشی را برای خود محفوظ می‌داند.» اعتراض های مقامات ارشد سه کشوری که روسیه قصد اخراج دیپلمات های آنان را دارد، در حالی است که وزارت خارجه روسیه، این اعتراض‌ها را نادرست می د‌اند و تأکید کرده که ادعای مشارکت دیپلمات‌ها در اعتراض‌ها «با توجه به وضعیت دیپلماتیک آن‌ها غیر قابل قبول و نادرست است.»
سفری سهل و ممتنع
این اخراج‌ها باعث شد، نخستین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به روسیه از سال 2017 به این سو تبدیل به سفری دشوار شود و مذاکرات آنگونه که اتحادیه اروپا می خواست، پیش‌نرود. با این حال «بورل» تلاش کرد بخشی از اهداف سفر خود را که ایجاد فضایی آشتی جویانه بین اتحادیه اروپا و روسیه بود، برآورده سازد. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه داشت، از اتحادیه اروپا خواست، واکسن روسی «کووید 19» راکه موفقیت‌های محسوسی داشته است، تأیید کند. او گفت: «تأیید واکسن «اسپوتنیک 5» روسیه برای همه مردم جهان خوب است، زیرا تأیید این واکسن به معنای آن است که جهان دارای ابزار های بیشتری برای مبارزه با کرونا است.» او همچنین ابراز امیدواری کرد، آژانس دارویی اروپا بتو‌اند از این واکسن برای استفاده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده کند، بویژه که اروپا در شرایط حاضر دچار بحرانی جدی در زمینه مبارزه با کرونا است و واکسن کافی برای پیشگیری از این بیماری ندارد، البته پیش از آنکه «بورل»، چنین درخواستی را از اتحادیه اروپا داشته باشد، مجارستان واکسن «اسپوتنیک 5» را تأیید کرده بود. در حال حاضر کمیسیون اروپا تحت فشارهای زیادی از سوی مردم قاره سبز مواجه است، زیرا اتحادیه اروپا در زمینه تولید و توزیع واکسن کرونا بسیار عقب تر از سایر قدرت‌های جهانی است و واکسن «اسپوتنیک 5» که تحقیقات جدید نشان می‌دهد دارای اثر‌گذاری 91.6 درصدی است، می‌تو‌اند این ضعف اروپا را جبران کند، هرچند که دریافت واکسن های روسی به معنای آن است که روسیه به جز نفت و گاز می‌تو‌اند‌ صاحب ابزار فشار دیگری بر اروپا شود، شاید از همین رو بود که سفر «بورل» به مسکو مخالفانی در اروپا داشت. اغلب کشورهایی که در نزدیکی مرزهای روسیه هستند، مخالف این سفر بودند؛ در حالی که برخی کشورهای عضو اتحادیه روپا معتقدند فضای موجود بین دو طرف تنها باعث آسیب‌های جدی به هر دو سوی قضیه می‌شود و داشتن روابط دوجانبه عادی بهتر از داشتن روابط خصمانه با همسایه قدرتمند است. همین مسأله نشان دهنده اختلافات موجود در اروپا بر سر ادامه روابط با روسیه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/4/568809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها