گفت‌و‌گوی وزیر خارجه امریکا با تروئیکای اروپایی درباره برجام

مخالفان و موافقان امریکایی برجام به بایدن نامه نوشتند


گروه سیاسی/  «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه جدید امریکا و همتایان او از انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان سه کشور طرف برجام در یک نشست مجازی با یکدیگر درباره ایران و موضوعات دیگر رایزنی کردند. این نخستین رایزنی میان وزیران خارجه چهار کشور دو سوی آتلانتیک بعد از سال ۲۰۱۸ به‌شمار می‌آید. به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «بلینکن» در صحبت‌های خود بر تعهد امریکا برای رسیدگی به چالش‌های جهانی تأکید کرده است. دولت جدید امریکا به ریاست جو بایدن وعده داده است که قصد بازگشت به برجام را دارد، توافقی که رئیس‌ جمهوری پیشین امریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. با وجود وعده بایدن، دولت جدید او هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به‌عنوان مبنایی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن توافق هسته‌ای استفاده کنند.
در همین حال انگلیس هم با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌و‌گوی تلفنی امانوئل مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس خبر داد. رایزنی‌های جانسون و مکرون درباره ایران در حالی انجام شده است که گمانه‌زنی‌ها درباه بازگشت امریکا به برجام با روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید افزایش یافته است و روز گذشته وزیران امورخارجه تروئیکای اروپایی و امریکا نیز در نشستی مجازی درباره این موضوع رایزنی کرده‌اند.
این گفت‌و‌گوهای برجامی در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس پیشنهادهایی مطرح کرده‌اند که بر اساس آن ایران در ازای پایبندی به توافق هسته‌ای، از منافع اقتصادی بهره‌مند شود. از سویی رئیس‌ جمهوری فرانسه هم برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن اعلام آمادگی کرده است.
همزمان با جدی‌تر شدن گفت‌و‌گوها درباره توافق هسته‌ای جمعی از مقامات امنیتی، نظامی و دیپلمات‌های پیشین امریکایی از رئیس‌ جمهوری جدید کشور خود خواستند تا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. به گزارش ایسنا به نقل از نشریه نیوزویک، ۴۱ نفر از مقامات نظامی، امنیتی و دیپلمات‌های پیشین امریکا در نامه‌ای سرگشاده به بایدن از او خواستند تا مجدداً به توافق هسته‌ای با ایران بپیوندد، چرا که عدم بازگشت به توافق می‌تواند به معنی یک جنگ جدید پرهزینه باشد. این مقامات پیشین امریکا که نامه سرگشاده به بایدن را امضا کرده‌اند، گفته‌اند که برجام تنها راه حل جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است و اگر چنین نشود می‌تواند خطر یک مناقشه پرهزینه را به همراه داشته باشد. با وجود این حمایت‌ها در امریکا برای بازگشت این کشور به برجام همچنان شماری از چهره‌های جمهوریخواه امریکایی مخالف بازگشت دولت جدید به برجام هستند. چنانکه تد کروز، سناتور جمهوریخواه طرحی را در قالب متمم لایحه بودجه دفاعی پیشنهاد داده که ۱۰ میلیون دلاری را که قرار است سنا به وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری برای اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اختصاص دهد، صرف کار دیگری کند. همزمان ۵۰ قانونگذار امریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، از وی خواستند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» را ادامه دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/2/568798/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها