سیدهادی خامنه‌ای:

تضعیف جمهوریت و تکثرگرایی مخالف اهداف انقلاب است


حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره)، با بیان اینکه امام (ره) بر قدرت و جایگاه مردم در تشکیل و حمایت از نظام، هم در وجه اسلامیت و هم در وجه جمهوریت آن تأکید زیادی داشت، گفت: هر اقدامی که در مسیر تضعیف جمهوریت و تکثرگرایی قرار گیرد، با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخوانی نخواهد داشت و حتی به امنیت ملی هم آسیب می‌زند.
او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین که با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی صورت گرفت، هدف کلان و درازمدت انقلاب اسلامی را تقویت زندگی و زیست مؤمنانه یا اداره جامعه مبتنی بر تعالیم اسلام دانست و گفت: نباید انتظار داشت چنین هدفی در چهار یا چند دهه به طور کامل تحقق یابد، مهم این است ببینیم در این مسیر قرار داریم یا خیر.
هادی خامنه‌ای با بیان اینکه اهداف انقلاب در هر دو جنبه کوتاه مدت و درازمدت، ذیل شعار راهبردی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» خلاصه می‌شود، افزود: آزادی یعنی برخورداری از حق انتخاب در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و سلوک و رفتار فردی و عمومی. استقلال هم پیوند عمیقی با همین مفهوم دارد و به معنای داشتن حق زندگی بدون مداخله بیگانگان است.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره)، یکی از دلایل اقبال مردم به «جمهوری» مبتنی بر «اسلام» را تضمین آزادی و استقلال دانست و اظهار کرد: مردم فکر می‌کردند جمهوری اسلامی بیش از سایر مدل‌های حکومتی می‌تواند این دو اصل را محقق کند. اتفاقاً امام (ره) هم بر قدرت و جایگاه مردم در تشکیل و حمایت از نظام، چه در وجه اسلامیت و چه در وجه جمهوریت آن تأکید زیادی داشتند.
او ادامه داد: شاید اکنون وقت آن باشد که مدافعان نظارت استصوابی بدون نگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای، بررسی کنند این نوع نظارت که در زمان امام(ره) جاری نبود، تا چه اندازه در بهبود روند انتخابات و مشارکت مردم تأثیر داشته است؟ آیا به این نوع نظارت خدشه‌ای وارد نیست؟ آیا تنگ کردن دایره منتخبان، مشارکت سوز است یا مشارکت ساز؟
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه هر اقدامی در مسیر تضعیف جمهوریت و تکثرگرایی با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخوانی نخواهد داشت، تصریح کرد: این امر حتی به امنیت ملی هم آسیب می‌زند، به همین مجلس فعلی نگاه کنید، یکدستی حاکم بر آن پویایی را از آن گرفته است.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره)، انتخابات ریاست جمهوری را روزنه‌ای مهم برای تأثیرگذاری بر روند امور توصیف و تأکید کرد: اما انتخابات زمانی مؤثر است که مردم انگیزه مشارکت داشته باشند و برای انگیزه داشتن مردم، باید شرایطی فراهم شود که احساس کنند حق انتخاب دارند و شرایط برای حضور همه سلیقه‌ها در چارچوب قانون فراهم است و همچنین انتخاب آنها مؤثر است.
او درباره حضور نظامیان در انتخابات هم گفت: اگر انتخابات آزاد و با حضور همه سلایق باشد، حضور چهره‌ای با سابقه نظامی، شاخص یا غیرشاخص به گونه‌ای که ناقض قانون اساسی هم نباشد، بلامانع است، به شرطی که متکی به خود و برنامه‌هایش باشد نه متکی به سازمان یا نهاد نظامی خاص به عنوان پشتیبان. هادی خامنه‌ای تأکید کرد: اما اگر قرار باشد یک نظامی به اتکای سازمان و نهاد وابسته به آن وارد عرصه شود و بخواهد قدرت اجرایی را با نظامیان مرتبط سازد، این به معنای تشکیل یک دولت نظامی است و ناقض قانون اساسی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/2/568797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها