همزمان با انتخاب هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام شد

تلاش مجلس برای تصویب قانون انتخابات


گروه سیاسی/  محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری دیروز خود به ابهاماتی که این روزها دامن بهارستانی‌ها را گرفته پاسخ داد. از سفر قالیباف به روسیه تا لایحه بودجه که مشخص نبود کلیات آن رد شده یا نمایندگان تنها به دادن رأی مخالف به گزارش کمیسیون تلفیق بسنده کرده‌اند و از همه مهمتر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که پس از ایراد شورای نگهبان، هم‌اکنون با اصرار مجلسی‌ها روبه رو شده از موضوعات مورد بحث این جلسه بود.
فرهنگی در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس مجلس به کشور روسیه گفت: ما همواره دیپلماسی پارلمانی داشته و بخشی از آن توسط ریاست محترم مجلس انجام می‌شود و دعوت به این سفر نیز از مدت‌ها پیش توسط ریاست مجلس دومای روسیه انجام شده بود. او ادامه داد: سفرهای رئیس مجلس تابع پروتکل‌هایی است که یکی از آنها دعوت است، بدین معنی که باید با دعوت طرف مقابل صورت گیرد که ما در تمام ادوار مجلس این دعوت‌ها و سفرها را داشته‌ایم که برخی مواقع گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌ها نیز رئیس مجلس را در این سفرها همراهی می‌کنند که به طور قطع می‌توان گفت آثار مثبتی دارد.
اما فرهنگی دیروز در مورد لایحه بودجه‌ای که احتمال رد آن از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت که در مورد لایحه بودجه انتقاداتی در برخی رسانه‌ها مطرح و عنوان شده که مشخص نبوده لایحه به رأی گذاشته می‌شود یا گزارش کمیسیون تلفیق و ادامه داد: وقتی لایحه‌ای به مجلس بیاید و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است و رئیس مجلس هم موقع رأی‌گیری صراحتاً گفت اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون می‌شویم. لذا ابهامی در ارتباط با نحوه رأی‌گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود نداشته است. این صحبت‌های فرهنگی در حالی است که طبق تبصره 3 ماده 182 قانون آیین‌نامه داخلی؛ «چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر «رد» کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند.» این یعنی برای دادن لایحه اصلاحی کمیسیون تلفیق نیز می‌بایست کلیات لایحه دولت را رد می‌کرده که چنین اتفاقی رخ نداد و مجلس در هفته گذشته کار دیگری انجام داده که به زعم فرهنگی، اقدام متفاوتی نسبت به قبل بوده است. فرهنگی در توضیحات خود به علت بازگشت لایحه به دولت، به جای ارجاع به کمیسیون تلفیق گفت: در خصوص رد شدن کلیات لایحه بودجه، اتفاق خاصی که خارج از رویه مجلس باشد، صورت نگرفت، اما از یک جهت متفاوت عمل شد. لایحه بودجه، احکام خاصی دارد و در گذشته برداشت این بوده که باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و حتی یکی دو مورد نیز این‌گونه انجام شد، در واقع مرجع تشخیص آن هیأت رئیسه مجلس است. لذا در این خصوص هیأت رئیسه به طور مشخص وارد موضوع شده و بحث‌های مختلفی صورت گرفت. دو برداشت وجود داشت که این برداشت‌ها به رأی گذاشته شد و در نهایت اکثریت نظر به بازگشت لایحه به دولت را داشتند.
اگر دولت لایحه جدید ندهد، مجلس اقدام می‌کند
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در مورد وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ بعد از رد شدن آن توسط مجلس گفت: در آیین‌نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را تأیید کرده باشد و صحن علنی آن را رد کند، ما شاهد سکوت آیین‌نامه هستیم. بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره‌ای از ماده ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که به سایر مواد آیین‌نامه مراجعه شود. اگر دولت لایحه جدیدی ارائه کند، مسلماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اگر لایحه ارائه نکند، مجلس مجبور است رأساً وارد این موضوع شده و تا سه دوازدهم مصوب کند، یا اینکه اگر دولت بیشتر از سه دوازدهم بخواهد، باید لایحه بدهد.
آیا قانون انتخابات ریاست جمهوری به 1400 می‌رسد؟
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از مصوبه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم گفت. مصوبه‌ای که هفته آخر دی ماه امسال پس از رأی نمایندگان راهی شورای نگهبان شد و پس از 20 روز بررسی اعضای آن، با ایرادات زیادی همراه بود هیچ از عزم نمایندگان برای ادامه کار کم نکرده است. فرهنگی در حالی امیدوار است که این قانون به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برسد که هم‌اکنون کلید این انتخابات از سوی شورای نگهبان زده شد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز همزمان با نشست خبری فرهنگی در حساب توئیتری خود از انتخاب اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ارائه آن به وزارت کشور خبر داد. او نوشت: «در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به شرح ذیل انتخاب شده و مراتب به وزارت کشور اعلام گردید.» به گفته سخنگوی شورای نگهبان آقایان احمد جنتی، احمد خاتمی، سیامک ره پیک، محمدحسن صادقی مقدم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، عباس کعبی و عباسعلی کدخدایی اعضای این هیأت
هستند.
اما فرهنگی در توضیح امیدواری خود برای تصویب قانون انتخابات ریاست جمهوری در فرصت باقیمانده تا خردادماه 1400 که در همین مدت لایحه بودجه را هم در دست بررسی خواهد داشت، گفت: در رسانه‌ها اعلام کردند که این طرح توسط شورای نگهبان رد شده است در حالی که این واقعیت ندارد و این طرح به‌طور کامل رد نشده بلکه ایراداتی در برخی مواد از سوی شورای نگهبان مطرح شده که همه قابل رفع است و امیدواریم در روزهای آتی با رفع ایراد شاهد قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعاً قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.
حال اینکه نمایندگان چطور می‌توانند از مقاصد خود که عیناً در مصوبه آنان آمده و به صراحت از سوی شورای نگهبان خلاف اصول قانون اساسی تشخیص داده شده، کوتاه بیایند، مشخص نیست. آنان اگر بخواهند ایراد شورا را برطرف کنند، دقیقاً باید به همین قانون فعلی بازگردند و در غیر این صورت و با اصرارشان نهایتاً باید مصوبه را راهی مجمع تشخیص مصلحت کنند که هیأت نظارت آن هم ایراداتی را بر مصوبه مجلس وارد ساخته است.

خبــــــر
دیدار قالیباف با پوتین لغو شد

نماینده تهران در مجلس گفت که محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته و به همین دلیل پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است. مجتبی توانگر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: خبری که بنده در‌خصوص نهایی شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم دقیق و تأیید شده نبود. البته دیدار با رئیس جمهوری روسیه در دستور کار و در حال برنامه‌ریزی بوده است اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است و به همین جهت پیام مهمی که رئیس مجلس در این سفر حامل آن هستند در دیدار با نماینده معرفی شده از سوی پوتین طرح خواهد شد. پیش از این روزنامه همشهری نوشته بود که قالیباف برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین پذیرفته که در تهران و فرودگاه روسیه تست کرونا بدهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/1/568786/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها