تدابیری تازه برای پیشگیری از وقوع موج چهارم کرونا

سفر تا 22 بهمن ممنوع!


گروه ایران زمین - به رنگ‌های آبی شهرها و استان‌ها اطمینانی نیست، فاصله زمانی تبدیل وضعیت یک شهر از آبی به زرد یا نارنجی گاه به چند ساعت هم نمی‌رسد، یک میهمانی، یک تصمیم سفر، دورهمی و... می‌تواند، راه کرونا را باز کند و به یکباره آمار مراجعان به یک مرکز درمانی را افزایش دهد و به‌تبع آن وضعیت شهری را از حالت آبی به نارنجی یا حتی قرمز درآورد. تا پایان امسال و ابتدای سال آینده وضعیت ناپایداری از نظر شیوع کرونا در پیش است. دلیل آن بیش از همه ناپایداری جمعیت در روزهای پیش روست. حضور مردم در بازارها برای خرید آخر سال و عید افزایش می‌یابد و عید نوروز هم با دورهمی و سفر آمیخته و عجین است. از سویی خستگی روانی، فشار اقتصادی به خاطر اعمال محدودیت‌ها، دلتنگی‌های خود قرنطینگی و تجویزها و توصیه‌های عجیب و غریب افراد شناخته شده و چهره‌های آشنایی که مسئولیت و تخصصی در حوزه بهداشت و درمان ندارند نیز اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرا را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است. از همین رو بیم آن می‌رود که ورود به فاز چهارم شیوع کرونا، افزایش بیماران حاد و افزایش قربانیان بزودی رخ دهد.
جالب توجه این است که با وجود تمام هشدارهایی که تا امروز مسئولان بهداشت و درمان کشور اعلام کرده‌اند میزان تردد هموطنان در جاده‌های ایران نسبت به قبل از آغاز همه‌گیری تنها 4 درصد کاهش یافته این درحالی است که تنها راهکار و مفیدترین شیوه مقابله با ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی است.بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای بهمن‌ماه 1399 که سیر نزولی همه‌گیری آغاز شد و رفته رفته محدودیت‌های تردد میان شهرها کاهش چشمگیری داشت به یک‌باره تقاضای سفر بخصوص با خودروهای شخصی رشدقابل توجهی به خود دید تا جایی که اولین هفته بهمن‌ماه پلیس راهور اعلام کرد میزان تردد میان جاده‌های کشور نسبت به هفته آخر دی ماه 1399 یکباره رشد 47 درصدی داشته و این روند می‌تواند بزرگ‌ترین چالش مدیریت کرونا در کشور باشد.
محدودیت 5 روزه سفر
شهرهایی که این روزها و در فصل زمستان مقصد گردشگری و سفر هستند چندین هفته است که با نگرانی افزایش بیماران حاد کرونایی مواجه‌اند. از همین‌رو مسئولان ستادی در پایتخت در پاسخ به درخواست‌های مسئولان استانی با توجه به چند روز تعطیلی پیوسته در آخر هفته جاری تا 22 بهمن ماه ورود پلاک‌های غیربومی به مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر و دو جزیره قشم و کیش را ممنوع کرده‌اند.
تصمیم ممنوعیت سفر به دو جزیره قشم و کیش از دیروز 18 بهمن ماه تا 22 بهمن  با هدف جلوگیری از قرمز شدن مجدد رنگ کرونایی در شهرستان قشم و‌ کیش گرفته شده است.
با توجه به آخرین وضعیت منع تردد و محدودیت‌های ترافیکی برابر مصوبه از سوی کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور از روز گذشته تردد خودروهای غیر‌بومی به استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ممنوع شد.همچنین براساس این مصوبه که با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به انجام رسیده است، تردد خودروهای غیربومی به شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر و دو جزیره قشم و کیش به دلیل مسافرپذیر بودن از تاریخ 18 بهمن ماه به مدت پنج روز اعلام شده ممنوع است.با توجه به این مصوبه علاوه‌بر جلوگیری از خودروهای غیربومی به شهرهای اعلام شده رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند مبلغ پنج میلیون ریال جریمه برای پلاک خودرو آنان منظور خواهد شد.
به مشهد نروید!
رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی هم با اشاره به ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به مشهد گفت: مشهد تنها شهر استان است که ممنوعیت در آن اعمال می‌شود و دیگر شهرها و جاده‌های استان چنین محدودیتی ندارند.
به گزارش تسنیم، سرهنگ حمیدرضا دهنوی اظهار داشت: هنوز شیوه‌نامه رسمی برای ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به مشهد به‌دست ما نرسیده است.
دهنوی بیان کرد: ممنوعیت ورود به مشهد نه از مبادی کنار شهر بلکه از مناطقی همچون پلیس‌راه باغچه در مسیر نیشابور، پلیس‌راه فریمان، پلیس‌راه قبل از گلبهار و منطقه‌ای از مسیر ورودی سرخس به مشهد اعمال می‌شود.
وی افزود: در این‌طرح‌ها شهرهای مشهد، گلبهار و طرقبه ـ شاندیز «بینالود» به‌صورت یکپارچه دیده می‌شود و برای ورود و خروج به این‌ شهرها ممنوعیتی وجود ندارد.
چادر زدن در سواحل بوشهر ممنوع
فرماندار بوشهر هم دیروز با اشاره به اینکه شهر بوشهر هر ساله در این فصل و با توجه به آب و هوای مناسب آن مقصد بسیاری از سفر‌ها بوده است تأکید کرد: نباید اجازه دهیم با برخی بی‌احتیاطی‌ها موج جدید کرونا در این شهر اتفاق بیفتد.
عباس جمشیدی از تصمیم‌های ستاد شهرستانی کرونا برای پیشگیری از تجمع در سواحل بوشهر خبر داد و افزود: برپایی چادر در ساحل ممنوع است و ناظران باید پیش از اینکه افراد چادر بزنند، آن‌ها را از این کار منع کنند.فرماندار بوشهر با اشاره به صف بستن مردم برای خرید برخی از اقلام مورد نیاز و اساسی، عنوان کرد: در ابتدا برای رخ ندادن این شرایط تذکر داده شد و درخواست شد که این اقلام در مراکز مختلف توزیع شود تا تجمع صورت نگیرد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/1/568783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها