رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده همین هفته آغاز می‌شود


در حالی که با ورود نخستین محموله واکسن روسی کرونا به کشور، امیدها برای آغاز واکسیناسیون در کشور دوچندان شده است، اما همزمان خبرها از خیز ملایم کرونا در 8 استان کشور حکایت دارد به‌طوری که هشدار افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا و پیک چهارم این بیماری داده شده و تأکید می‌شود؛ چنانچه مانع خیز چهارم ویروس نشویم، از نوروز آرام هم خبری نخواهد بود. این هشدارها در حالی از زبان اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بیان می‌شود که در دو هفته اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 81 درصد به 75 درصد رسیده و تعداد شهرهای نارنجی نیز به دو برابر رقم قبلی منتهی به یک‌و‌نیم ماه گذشته افزایش یافته است. همچنین در ادامه هشدارها و نگرانی‌ها از بالا رفتن احتمال خطر خیز عدد و رقم‌های ویروس در کشور، واکسن‌های وارداتی که بنا بود بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها در اختیار گروه‌های هدف قرار بگیرد طی روزهای آتی به پرسنل آی‌سی‌یو که خط اول مقابله با کرونا هستند، تزریق می‌شود. بنا به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بر‌اساس اولویت‌بندی که در سند ملی واکسیناسیون کشور (مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا) مصوب شده، تزریق را شروع می‌کنیم. اولویت اول تزریق واکسن کرونای روسی با افرادی است که در آی‌سی‌یوها کار می‌کنند و در بخش مراقبت ویژه که مستقیماً با بیمار ارتباط دارند. بنا به این گزارش، رئیس جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که با ورود اولین محموله واکسن، همه دستگاه‌ها خودشان را برای واکسیناسیون عمومی آماده کردند و واکسیناسیون از همین هفته، مصادف با دهه مبارک فجر و جشن ملی ملت ایران با اولویت کادر درمان آغاز می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی گفت: همه دستگاه‌ها برای پیشبرد طرح واکسیناسیون در کشور آماده‌اند و در این چارچوب، کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، در اولویت دریافت واکسن هستند. رئیس جمهوری اظهار داشت: با ورود بخش‌های دیگری از واکسن‌های خریداری شده، تا قبل از عید به‌طور قابل ملاحظه‌ای در کشور واکسیناسیون انجام می‌گیرد. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد، رعایت دقیق‌تر و گسترده‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی را ضروری خواند و گفت: در این ایام شاهد بودیم آقایان میناوند و انصاریان؛ از ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروف کشورمان، در اثر این پاندمی به رحمت خدا رفتند و این هشداری برای همه مردم است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کاهش ترددها، تجمع‌ها و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است، عنوان کرد: آمار رعایت‌کنندگان دستورالعمل‌های بهداشتی از ۸۱ درصد به ۷۵ درصد کاهش یافته و هرچه میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کند، باید انتظار داشت که در هفته‌های بعد از آن، شاهد افزایش آمار ابتلا و فوتی‌ها باشیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سه موضوع مهم درباره پاندمی کرونا وجود دارد، افزود: مسأله اول پیشگیری است، موضوع دوم درمان بیماری است که تاکنون درمان قطعی و مؤثری برای این بیماری به دست نیامده و مسأله سوم واکسیناسیون و ایجاد ایمنی جمعی از طریق آن است که سازمان جهانی بهداشت به‌خاطر شرایط خاص پاندمی کرونا مجوزی اضطراری برای استفاده از تعدادی واکسن را صادر کرده، اما با این حال تا رسیدن به سطح قابل قبولی از واکسیناسیون مسیری طولانی باقی مانده است. رئیس جمهوری تصریح کرد: حتی اگر همه امکانات فراهم باشد و تعداد کافی واکسن تولید شده باشد باز هم دو مرحله واکسیناسیون نزدیک به ۸ میلیارد نفر جمعیت جهان یا حداقل واکسیناسیون ۶۰ درصد از این جمعیت زمان زیادی را می‌طلبد.
رئیس جمهوری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسن‌های در حال ساخت داخلی (پاستور، رازی و برکت) نیز تا قبل از پایان فصل بهار سال بعد به مرحله استفاده برسند، گفت: حتی اگر تعداد کافی واکسن در دسترس باشد، باید بدانیم که واکسیناسیون گسترده زمان زیادی را می‌طلبد و حتی پس از واکسیناسیون عمومی نیز از آنجا که اثربخشی هیچ‌کدام از واکسن‌ها صددرصد نیست، ضرورت دارد پروتکل‌های بهداشتی با دقت کامل اجرا شوند و از همه رسانه‌ها می‌خواهم که همچنان مردم را به رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه کنند.
موج ملایم کرونا در برخی از استان ها
همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از واردات محموله‌های بعدی واکسن کرونا در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: مقاله‌ای که در مجله پزشکی معتبر لنست چاپ شد، تأیید کرد که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد که این میزان نشان می‌دهد که یکی از واکسن‌های با بالاترین اثربخشی است که در دنیا وجود دارد. از ویژگی های دیگر این واکسن این است که برای تمامی گروه‌های سنی اولویت‌دار قابل استفاده است. برخی واکسن‌ها در برخی سن‌های خاص منع مصرف دارد، اما این واکسن ایمن و خوب است و به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند که این واکسن را در اختیار بگیرند. علی‌رضا رئیسی با هشدار نسبت به خیز ملایم کرونا در برخی استان‌ها، از دو برابر شدن شهرهای نارنجی در کشور خبر داد و گفت: به استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم که باید به دقت مراقب و مواظب باشیم.
وی ادامه داد: هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. رئیسی در ادامه از مردم خواست هوشیار باشند و پروتکل‌ها را رعایت کنند. وی گفت: امید داریم که اگر خوب بتوانیم این پنج - شش هفته را به‌خوبی رعایت کنیم و مانع خیز چهارم شویم،یک شب عید آرام داشته و برخی فعالیت‌ها را بتوانیم انجام دهیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت کشور، گفت: هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ رسیده و شهرهای آبی از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7561/1/568779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها