به نام تاریخ



14 بهمن
در برگه تقویم امروز نام‌های مطرحی ثبت شده است که تولد و درگذشت‌شان بهانه‌ای است برای مرور آثارشان.
تولدها
شهاب حسینی: بازیگر سینمای ایران امروز 47 ساله می‌شود. شهاب حسینی کارش را از تلویزیون و با اجرای برنامه «اکسیژن» و بازی در سریال «پس از باران» آغاز کرد و سال 80 با بازی در فیلم «رخساره» وارد سینما شد، پس از آن حسینی را در فیلم‌های «واکنش پنجم»، «شمعی در باد»، «بچه‌های ابدی»، «محیا»، «دل شکسته»، «سوپراستار»، «درباره الی»، «پرسه در مه»، «جدایی نادر از سیمین»، «آفریقا»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «حوض نقاشی»، «دوران عاشقی»، «فروشنده»، «چهارشنبه»، «برادرم خسرو»، «نبات» و «هزارتو» و سریال‌های «مدار صفر درجه»، «تب سرد» و «شهرزاد» دیدیم.
جیمز جویس: نویسنده ایرلندی سال 1882 در چنین روزی به‌ دنیا آمد. جیمز جویس جزو نخستین نویسندگانی بود که به شیوه جریان سیال ذهن می‌نوشت و از او رمان‌های «پرتره‌ای از مرد هنرمند در جوانی»، «اولیس» و «رستاخیز فینیگان» و مجموعه داستان «دوبلینی‌ها» به‌جا مانده که منتقدانی «اولیس» را بزرگترین رمان قرن بیستم می‌دانند. جویس سال 1941 درگذشت.
 عباس غزالی بازیگر، فلیکس مندلسون آهنگساز آلمان، نل گوئین بازیگر انگلیسی، یون هربینکا نویسنده و شاعر اوکراینی، فریتز کرایسلر آهنگساز اتریشی، یاشا هایفتز ویولنیست امریکایی، آین رند نویسنده روسی-امریکایی و فارا فاست بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
عباس زریاب خویی: نویسنده و ادیب شاخص ایران سال 1373 درگذشت. عباس زریاب خویی متولد 1298 بود و کتاب‌هایی مانند «آیینه جام» در شرح غزل‌های حافظ و «بزم آورد» و ترجمه آثار «تاریخ فلسفه ویل دورانت» و «دریای جان» از او به‌ جا مانده است.
سالروز درگذشت پتروس دوریان شاعر و نویسنده ارمنی، پل سوترمایستر نویسنده سوئیسی، وسولد مایرهولد کارگردان تئاتر روس و والری لاربو نویسنده فرانسوی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/20/568322/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها