جذابیت ستاره‌ها


محدثه واعظی‌پور
روزنامه نگار
نخستین آماری که از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده، واقعیتی را عیان می‌کند. از میان فیلم‌های این دوره، بیشترین بلیت در روز اول، برای «شیشلیک»، «ابلق» و «بی‌همه‌چیز» فروخته شده است. «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، فیلمی کمدی است که رضا عطاران و پژمان جمشیدی در آن بازی می‌کنند. دو بازیگر پرفروش و پرکار سینمای تجاری. فیلمی که برای جذب مخاطب انبوه ساخته شده و رسیدنش به جشنواره با حاشیه‌هایی همراه بود. همین حاشیه‌ها و خبرسازی‌ها، برای توجه به فیلم، کافی است.
«ابلق» داستانی متفاوت با «شیشلیک» دارد. نرگس آبیار در این سال‌ها، یکی از چهره‌های شاخص سینمای ایران بوده و فیلم‌هایش تحسین شده‌اند. فیلم تازه اوهم ترکیب بازیگران جذابی دارد. بهرام رادان، الناز شاکردوست (برنده سیمرغ بلورین جشنواره سی‌وهفتم)، هوتن شکیبا (برنده سیمرغ بلورین جشنواره سی‌وهفتم) و گلاره عباسی. زوج شکیبا و شاکردوست از فیلم «شبی که ماه کامل شد» به این فیلم آمده‌اند. بخشی از این استقبال را باید به حساب تیم بازیگری فیلم نوشت. همان طور که درباره «شیشلیک» نمی‌توان اقبال به دو ستاره پرفروش فیلم‌های تجاری را فراموش کرد.
درباره «بی همه چیز» هم این ادعا صدق می‌کند. در فیلم تازه محسن قرایی هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، باران کوثری و هادی حجازی‌فر بازی می‌کنند. تیزر فیلم که با حضور تهرانی منتشر شده، سیمایی تازه و متفاوت از این بازیگر نشان می‌دهد و به اندازه کافی ترغیب کننده است. تمرکز سازندگان فیلم بر حضور این ستاره سال‌های گذشته، در نخستین تصاویری که از فیلم منتشر شده، مشخص می‌کند که محبوبیت تهرانی، هنوز می‌تواند عاملی برای جذب مخاطب باشد.
بعضی گمان می‌کنند جشنواره‌ها، فقط محلی برای کشف استعداد یا درخشش سینمای جریان متفاوت و هنری هستند. البته که این کارکرد اغلب جشنواره‌های سینمایی و هنری است. اما ستاره‌ها و چهره‌ها همواره، به جذابیت جشنواره‌ها افزوده‌اند. در جشنواره کن، ونیز و برلین هم بخش زیادی از اخبار و عکس‌ها به حضور ستاره‌ها اختصاص دارد. ستاره‌ها، جزئی جدانشدنی از سینما هستند و درخشش آنها در جشنواره‌ها، می‌تواند توجه مردم را به این رویدادها که اغلب مخاطب خاص دارند، بیشتر کنند. به‌نظر می‌رسد، امسال و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در غیبت ستاره‌هایی مثل نوید محمدزاده و امیر جدیدی، ستارگانی دیگر بازار رقابت را گرم می‌کنند. ستاره‌هایی که همین حالا و با آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، مورد توجه سینمادوستان قرار گرفته‌اند و در صورت بازگشایی سینماها در سال آینده، می‌توانند سرنوشت فیلم‌ها را در جدول فروش هم تعیین کنند. جشنواره فیلم فجر، اگرچه منعکس کننده همه سلیقه‌ها و گرایش‌های تماشاگران نیست، اما می‌تواند نمایانگر بخشی از آن باشد. معمولاً فیلم‌هایی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت می‌کنند، گیشه پررونقی دارند. بر همین اساس، استقبال از بلیت فروشی فیلم‌ها در هر دوره از جشنواره، انعکاسی از سلیقه و خواسته مخاطب این سینماست.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/20/568318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها