دبیر تجسمی فجر اعلام کرد:

رشد 30 درصدی آثار دریافتی نسبت به سال گذشته




مریم سادات گوشه
خبرنگار
 سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر امسال در فرهنگستان هنر، مؤسسه صبا در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که با وجود شرایط شیوع کرونا نسبت به سال گذشته به گفته دبیر جشنواره پربارتر برگزار خواهد شد.
در این جشنواره ۷۷۵۳ اثر از ۳۲۴۲ هنرمند به دبیرخانه ارسال شده است. و 870 اثر از 620 هنرمند توسط 30 داور به مرحله نهایی داوری رسیده اند.
علی اشرف صندوق آبادی، دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره امسال را در شرایط خاص پاندمی کرونا بهتر از سال گذشته ارزیابی کرد و در این باره به «ایران» گفت: «این جشنواره نسبت به سال قبل از نظر کمی  با رشد 30 درصدی مواجه بوده است. از طرفی در شرایطی که فکر می کردیم آثار نسبت به جشنواره گذشته از هر نظر کمتر باشد، اما به گواه هیأت داوران از نظر کیفی کارهای امسال به مراتب بهتر از سال گذشته است و افراد صاحب نام‌تری حضور پیدا کردند.به طوری که داوری‌ها دچار چالش شدند.گاهی در بعضی رشته‌ها 10 نامزد داشتیم که انتخاب نامزد نهایی کار را بسیار سخت می کرد. امسال شاهد یک نمایشگاه بسیار پر و پیمان از نظر کیفی هستیم و من از علاقه مندان به هنرهای تجسمی دعوت می کنم که این ضیافت را ببینند و در این حظ بصری سهیم شوند.»
او در ادامه در پاسخ به تفاوت‌های جشنواره امسال با سال گذشته تصریح کرد: «ما نسبت به سال گذشته در بخش چاپ دستی که یک هنر بسیار ارزشمند و ناب محسوب می شود،نمایشگاهی از آثار هنر چاپ دستی داریم. هم از آثار هنرمندان خارجی و هم از بهترین هنرمندان ایرانی که به رهبری استاد احمد وکیلی  انجام خواهد شد و امیدوارم نمایشگاه خوبی شود. از سویی چند کارگاه عملی هم در فرهنگستان هنر برگزار خواهیم کرد و علاقه مندان به چاپ دستی از این کارگاه می‌توانند بهره‌مند شوند.» دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بخش جدید ستارگان افزود: «در بخش ستارگان افرادی که در زوایای مختلف هنرهای تجسمی در خارج  از ایران در جشنواره ها مقام کسب کرده اند را به جامعه هنری معرفی خواهیم کرد تا در ایران هم شناخته شوند. ما باید قدردان آنها باشیم و جامعه هنری هم آنها را بیشتر بشناسند و از طرفی انگیزه ای برای جوانان باشند. در آخر نیز کتاب نفیس آنها چاپ خواهد شد.» صندوق آبادی از چاپ سه کتاب در جشنواره امسال خبر داد و افزود: «سال گذشته فقط کتاب طوبای زرین را داشتیم و امسال 3 کتاب داریم. هم کتاب طوبای زرین که از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته است و نیز کتاب چاپ دستی و کتاب ستارگان را داریم که در آن آثاری که در خارج از ایران مقام آورده‌اند به همراه بیوگرافی کوتاهی از صاحبان اثر چاپ می شود.»
او در ادامه یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته از نظر نحوه برگزاری دانست و افزود: «امسال هم بحث حضوری داریم وهم مجازی. اگر شرایط حضور مثل قبل نباشد این خلأ را از طریق فضای مجازی پوشش خواهیم داد.» صندوق آبادی در پایان از تیم چیدمان و نصب و دکور جشنواره و نیز از شورای سیاستگذاری و همچنین هیأت داوران تشکر کرد که با صبر و حوصله در طی دو روز آثار را داوری کردند و با امانت داری و عدالت و به دور از نظرات ویژه بهترین کارها را انتخاب کردند.

برش

در سیزدهمین  جشنواره تجسمی فجر در رشته نقاشی در مجموع ۱۵۶ اثر از ۱۰۱ هنرمند، در رشته خوشنویسی ۹۳ اثر از ۷۳ ‏هنرمند، در رشته نگارگری ۸۸ اثر از ۸۰ هنرمند، در رشته تصویرسازی ۲۱۵ اثر از ۹۹ هنرمند، در رشته ‏سرامیک ۴۴ اثر از ۳۷ هنرمند، در رشته مجسمه ۶۳ اثر از ۵۷ هنرمند و در رشته هنرهای جدید ۴۹ اثر ‏از ۴۶ هنرمند به بخش دوم داوری راه یافتند که باید اصل آثار را داورها مشاهده کنند و آثار راه یافته به جشنواره در این بخش‌ها مشخص می‌شود که معمولاً در این بخش ریزش زیادی را شاهد نیستیم. ‏همچنین در رشته عکاسی ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس از ۶۷ هنرمند و در رشته ‏گرافیک ۴۳ اثر از ۲۸ هنرمند و در رشته کاریکاتور ۴۹ اثر از ۳۸ هنرمند به جشنواره راه یافتند. ‏



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/19/568308/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها