حضور فعال «کوالکوم» در خودروهای آینده



علیرضا احمدی/ به یمن وجود تراشه‌های ریز و خارق‌العاده و همچنین پلتفرم خاصی که ازسوی کمپانی کوالکوم ارائه شده، خودروهای آینده احتمالاً از کامپیوتر رومیزی و خانگی فعلی شما بسیار پیشرفته‌تر خواهند بود.
کوالکوم از نسل چهارم تراشه‌های پلتفرم خودرویی اسنپ دراگون خود رونمایی کرده که می‌تواند انقلابی در صنعت خودروسازی جهان بویژه خودروهای لوکس ایجاد کند. این، موضوعی است که سال‌ها همه خودروسازان به‌دنبال آن بوده و تلاش داشته‌اند تا خودروهای خود را مدرن و فناورانه کنند و حالا به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به این آرزو، زمان زیادی باقی نمانده است.
آخرین نسخه پلتفرم خودرویی کوالکوم عملاً سیستم‌های محاسبات ابری پیشرفته، یادگیری ماشینی، دید رایانه ای و مجموعه سنسورهایی را درون یک تراشه با یکدیگر ترکیب کرده است؛ آن هم تراشه‌ای که چندان بزرگتر از یک سکه نیست. «ناکول دوگال» معاون ارشد بخش خودرو کوالکوم دراین باره گفت: ما در تلاشیم تا پیشرفته‌ترین راهکارهای دیجیتال را در بدنه خودرو به کار بگیریم و درواقع می‌توان گفت که هدف ما از ساخت این تراشه پرکار، به نوعی راحت‌تر و ایمن کردن رانندگی و همچنین سرگرم شدن مسافر در طول سفر بوده است. همچنین با ساخت این تراشه می‌خواهیم خودروسازان را به هوش مصنوعی(AI) نزدیک‌تر کنیم. وی ادامه داد: این تراشه درواقع قلب پلتفرم Snapdragon Automotive Cockpit محسوب می‌شود. البته باید گفت که یک تراشه به تنهایی نمی‌تواند یک خودرو معمولی را به یک خودرو خودران تبدیل کند. برای این تبدیل علاوه بر تراشه، نیازمند ایجاد شبکه و همچنین استفاده از سنسورهای متعدد ازجمله رادار، لیدار و همچنین دوربین‌هایی با کیفیت بالا و... است. اما پلتفرم کوالکوم مشتمل بر چه بخش‌هایی است؟
هوش مصنوعی: این تراشه قرار است با استفاده از هوش مصنوعی به خودرو کمک کند که هر روز بیشتر از روز گذشته ساکنان خودرو، نیازها و علایق آنها را درک کند. به‌عنوان مثال خودرو با استفاده از حسگرها و فناوری هوش مصنوعی، درمی یابد که چند مسافر درون خودرو حضور دارند و ازسوی دیگر با توجه به سلیقه و محل نشستن آنها، دمای هوا را در خودرو تنظیم کرده و سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان را در اختیار آنها قرار می دهد تا به مقصد برسند.
پردازشگرهای قوی: در خودروهای آینده از نسل ششم سی پی یوهای Kyro استفاده خواهد شد که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند تا سیستم‌های امنیتی مسافران از برتری‌هایی خاص برخوردار شوند.
نمایشگرهای واقعیت افزوده: این قابلیت می‌تواند مرزهای ناوبری را جابه جا کند. با کمک این فناوری، جزئیات مربوط به اطراف مسیر رانندگی روی شیشه ماشین نقش می‌بندد و همچنین بدون اینکه نیازی باشد از تلفن همراه در طول رانندگی استفاده کند، نقشه مسیر به وی نشان داده می‌شود و به این ترتیب حواس راننده پرت نمی‌شود.
سیستم صوتی ویژه: با کمک این پلتفرم جدید هریک از مسافران در خودروهای آینده فضای صوتی مخصوص به خود را خواهند داشت و همچنین هنگام گوش دادن به موزیک در این خودروها، صدای موتور و آلودگی‌های صوتی مربوط به جاده نیز حذف می‌شوند.
مولتی مدیا: این ویژگی از تعداد زیادی صفحه نمایشگر با کیفیت موجود در خودرو حمایت می‌کند و به این ترتیب هریک از مسافران در خودروهای آینده می‌توانند نمایشگر ویژه خود را انتخاب کرده و فیلم، کارتون، موزیک و... را در طول سفر مشاهده کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/17/568295/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها