نیما ایمان‌زاده کارگردان نمایش «باب بارا» نماینده سنندج در جشنواره فجر:

جشنواره تئاتر فجر جشن تئاتر ایران است


میترا رضایی
خبرنگار
نیما ایمان‌زاده 10 سال است که تئاتر کار می‌کند و در 35 اثر نمایشی حضور داشته است. اولویتش بازیگری است و جوایز زیادی از جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد و امسال با کارگردانی نمایش «باب بارا» در جشنواره فجر حضور دارد. او نمایش «باب بارا» را اثری کارگاهی و اجرا محور معرفی کرد و گفت: من نویسنده اثر هم هستم اما ما نمایشنامه‌ای که از پیش نگارش شده باشد نداشتیم و در طول تمرین و در روندی کارگاهی به نمایشنامه رسیدیم. یک طرح و ایده داشتیم و 27 بازیگر در روند تمرین که گاهی به روزی 14-13 ساعت می‌رسید حضور داشتند تا به اجرا رسیدیم.
این هنرمند سنندجی افزود: جشنواره تئاتر فجر، جشن تئاتر ایران است و از لحاظ حضور گروه‌های داخلی و بین‌المللی بزرگترین رویداد تئاتر کشور است. اثر ما در اصل برای اجرای عمومی ساخته شد، ولی وقتی اثری برای اجرای عمومی آماده می‌شود و در نهایت در جشنواره استانی دیده شده است و الان به عرصه‌ای به بزرگی فجر می‌رسد خیلی اتفاق خوبی است.
وی گفت من به‌طور کلی رقابت را هم خیلی دوست دارم هرچند حتی صرفاً پذیرفته شدن برای حضور در جشنواره خیلی مهم است اما خوشحالم می‌توانم از سوی داوران و تماشاگران حرفه‌ای تئاتر مورد محک قرار بگیرم. برگزیده شدن برای استان ما اهمیت دارد نه به عنوان معیار سنجش و به این معنا که اثر راه یافته یا برگزیده در جشنواره خوب است و اثر راه نیافته بد است، بلکه برای دیده شدن و محک خوردن.
ایمان‌زاده مهم‌ترین اتفاق جشنواره فجر را تعامل دانست و گفت: هنرمندان شهرهای مختلف کارهای همدیگر را می‌بینند و وقتی آثار بین‌الملل حضور داشته باشند، تماشای آنها فرصت فوق‌العاده‌ای است که به آسانی به دست نمی‌آید.
وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با مدرسان بین‌المللی در دوره‌های قبل اشاره کرد و گفت این کارگاه‌ها نقطه عطف جشنواره بود و توانست تأثیر خیلی مثبتی روی دانش هنرمندان کشور بگذارد.
این کارگردان تصریح کرد تئاتر هنری زنده است و با حضور تماشاگر جان می‌گیرد. به نظر من فیلم تئاتر فقط به درد آرشیو می‌خورد و تماشایش جذابیتی ندارد. حضور 50 درصدی تماشاگران در جشنواره فجر امسال اتفاق بسیار خوبی است ولی اگر می‌شد نمایش‌ها تعداد بیشتری اجرا داشتند که همه می‌توانستند اثر را حضوری تماشا کنند خیلی بهتر بود. همچنین بهتر است از آثاری که پس از جشنواره برای اجرای عمومی معرفی می‌شوند حمایت بیشتری شود.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/16/568289/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها