دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد


رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل نرخ ارز است و با توجه به اینکه انتظارات تورمی کاهشی است، دلار به زیر۲۰ هزار تومان می‌رسد.
عبدالناصر همتی، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اعلام کرد: به محض اطلاع از ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در‌خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، دستور تمدید مهلت یک ماهه به بانک‌ها ابلاغ شد. وی افزود: در‌خصوص قانون جدید چک در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون اقتصادی توضیح دادیم که این قانون پیچیدگی‌هایی دارد. در حال حاضر شرایط ثبت، تأیید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده‌ایم که مردم آشنا شوند و ان‌شاءالله از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای قانون الزامی خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد.
به گفته وی، فضای بازار سرمایه و ارز متأثر از فعل و انفعالات سیاسی است. اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست. از جمله کسانی هستم که معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد. سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی‌توان به متغیرهای کلان اقتصادی به صورت منفرد نگاه کرد.
همتی گفت: قیمت‌گذاری تولیدات و کالاهای با دوام به نرخ ارز حساس است. مردم کشورمان بدانند که شرایط قبلی را گذرانده‌ایم و شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد. اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچ‌وجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است. همتی اعلام کرد: بانک مرکزی علی‌رغم تمام فشارها و مشکلات ارزی، کالای اساسی و دارو را تأمین کرد. خوشبختانه وضعیت صادرات نفت در حال حاضر خیلی بهتر از قبل شده است و صادرات فرآورده‌ها نیز خیلی شرایط خوبی دارد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ارز باید تک‌نرخی باشد و رانتی نباشد ولی باید با تدبیر این کار انجام شود و شوک قیمتی به جامعه وارد نشود. من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم اما باید ابعاد مختلف آن دیده شود و آسیبی به زندگی روزمره مردم وارد نشود./ایسنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/7/568257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها