کودتای نظامی علیه دولت «سوچی»


زهره صفاری/ ارتش میانمار که پس از ماه‌ها تلاش نافرجام برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات در کودتایی با دستگیری مقامات ارشد کشور، قدرت را برای یک سال در دست گرفت، با واکنش‌های شدید بین‌المللی سیبل انتقادات بسیار شد.
به گزارش «الجزیره»، در آغازین ساعات بامداد دیروز یگان‌های ارتش، «آنگ سان سوچی» رئیس دولت میانمار و «وین مینت» رئیس جمهوری، چند نفر از وزرا و رهبران حزب اتحادیه ملی و شماری از فعالان سیاسی را بازداشت کردند. در پی این اقدام، ارتش با انتشار بیانیه‌ای از شبکه تلویزیونی خود اعلام حکومت نظامی کرد و از انتقال قدرت به «مین آنگ هلینگ»، فرمانده کل ارتش خبر داد.
این در حالی است که اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری «آنگ سان سوچی»، برنده جایزه صلح نوبل 1991، در انتخابات سال گذشته با کسب 83 درصد آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسیده است اما از همان زمان ارتش که نتیجه انتخابات را قبول نداشت با ادعای تقلب در انتخابات آن را مخدوش اعلام کرد. گرچه اتهام تقلب در انتخابات این کشور بدون ارائه اسناد و مدارک از سوی ارتش اثبات نشده و کمیسیون انتخابات نیز آن را رد کرده بود سخنگوی ارتش از اقدام جدی علیه دولت خبر داد. به نوشته «یورونیوز»، این اقدام پس از هفته‌ها، ساعاتی پیش از آغاز نخستین جلسه پارلمان جدید میانمار با حضور نظامیان در شهر و اطراف پارلمان، دستگیری‌های متعدد و همچنین قطع خطوط اینترنت و تلفن در سراسر «نایپیداو» مدرن‌ترین شهر میانمار به وقوع پیوست. «میو نیونت» سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی ساعاتی پس از دستگیری مقامات میانماری، در بیانیه‌ای به نقل از «آنگ سان سوچی» رئیس دولت  میانمار مردم را به نقض کودتای ارتش و تظاهرات فراخواند: «اقدام ارتش در واقع تلاش برای بازگرداندن میانمار به دوران دیکتاتوری است. من از مردم می‌خواهم این شرایط را نپذیرند و در واکنش به آن به خیابان‌ها بیایند.» «آنگ سان سوچی» 75 ساله که در سال 2015 پس از سال‌ها حبس خانگی در انتخاباتی دموکراتیک به قدرت رسید، گرچه به دلیل حمایت از  نسل کشی و خشونت نظامی علیه روهنگیا در سال 2017 از سوی جوامع بین‌المللی مورد نقد بسیاری قرار گرفت اما در مقابل در داخل کشورش سیاستمداری محبوب به شمار می‌رود و بسیاری از مردم در طول این چند ماه با برافراشتن پرچم کشورشان از پنجره خانه‌ها و نصب بیلبوردهایی از «سوچی» در سطح شهر، حمایت خود را از رهبر 75 ساله‌شان نشان دادند. در همین شرایط به گفته چند نفر از نمایندگان منتخب پارلمان جدید میانمار، نخستین جلسه در حالی برگزار شد که نیروهای ارتش در داخل و اطراف ساختمان شرایط امنیتی برقرار کرده بودند. همزمان خبرهایی از استعفای وزیر بهداشت میانمار مخابره شد اما هنوز مشخص نیست او به خواست خود یا به اجبار جایگاهش را ترک کرده است. به نوشته «الجزیره»، «مین انگ هلینگ»، فرمانده کل ارتش با اعلام اینکه، ارتش به محض ایجاد ثبات و آرامش به کشور با انتخاباتی آزاد و عادلانه به قدرت برمی گردد، وعده ایجاد یک حکومت دموکراتیک چند حزبی و قانونمند را داد.
واکنش‌ها و تهدیدات
دستگیری مقامات دولت منتخب میانمار از سوی ارتش با واکنش‌های بسیاری همراه شد. در شرایطی که هواداران «سوچی» در توکیوی ژاپن و تایلند به خیابان ریختند و در برخی شهرها نیز با پلیس درگیر شدند، کشورهای مختلف جهان و سازمان‌های بین‌المللی نیز به این اقدام ارتش واکنش نشان داده و حتی تهدید کردند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه این اقدامات ضربه اساسی به ساختارهای دموکراتیک است گفت: «من از سران ارتش برمه می‌خواهم مقامات دولت و فعالان سیاسی را آزاد کرده و به خواست مردم کشورشان در انتخابات دموکراتیک 8 نوامبر احترام بگذارند.» به نوشته «فرانس پرس»، «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا که دوران انتقالی خود را نیز با اتهامات تقلب در انتخابات از سوی ترامپ با دشواری‌های بسیاری گذرانده است بیانیه‌ای شدیداللحن صادر کرد: «امریکا با هرگونه اقدامی برای براندازی نتایج انتخابات اخیر و روند انتقال قدرت دموکراتیک میانمار مخالف است و در صورتی که مسببان این اقدام عقب‌نشینی نکنند، با آنها برخورد خواهد کرد.» در همین حال «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت جدید امریکا نیز با ابراز نگرانی شدید از وقایع میانمار گفت: «امریکا برای تحقق دموکراسی، آزادی، صلح و پیشرفت همواره پشتیبان مردم میانمار خواهد بود.» شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن اقدام ارتش، در توئیتی نوشت: «باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشته شود تا روند دموکراتیک برقرار بماند.»
«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در گفت‌وگو با رسانه محلی پکن گفت: «امیدواریم هر دو طرف بتوانند اختلافات‌شان را در چارچوب قانون اساسی حل و فصل کرده و ثبات در این کشور برقرار شود.»
دو قدرت منطقه‌ای استرالیا و هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی
(آ سه آن)، بنگلادش، انگلیس، سنگاپور و پاکستان نیز خواستار پایبندی ارتش به قانون شدند. میانمار که سال‌ها تحت حاکمیت ارتش قرار داشت چند سالی است که با تلاش کشورهای غربی به حاکمیت دموکراتیک رو آورده و همین امر نگرانی مقامات جهانی را نسبت به تحولات این کشور برانگیخته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/4/568240/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها