دیگه چه خبر؟



طومار درخواست لغو تحریم‌ها خطاب به دولت بایدن
 خبر اول اینکه، بیش از سه هزار تن در طوماری خطاب به رئیس جمهوری امریکا خواستار لغو تحریم کشورهایی همچون ایران شدند؛ چرا که این تحریم‌ها تأثیر همه‌گیری کرونا را افزایش داده است. به گزارش ایرنا، گروه صلح «کدپینک» طوماری در تارنمای خود قرار داده است که در آن خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری امریکا و وزیران خارجه، بازرگانی و خزانه‌داری این کشور، آمده است: ما از نقد و بررسی شما در رابطه با تأثیر تحریم‌های مالی و اقتصادی بر واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا استقبال می‌کنیم. این طومار که تا روز گذشته بیش از 3000 نفر آن را امضا کرده بودند، افزوده: تصمیم دولت قبلی امریکا در مورد اعمال تحریم‌ها در دوره همه‌گیری سراسری، بی‌رحمانه بود که با محکومیت گسترده جهانی هم روبه‌رو شد. تحریم‌ها به‌طور مستقیم مانع دستیابی به دارو و تجهیزات پزشکی از جمله واکسن کووید۱۹ در ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شده است.

حبس ابد برای ۸ بحرینی به اتهام ارتباط با ایران
 خبر دیگر اینکه، دادگاه جنایی بحرین ۸ نفر را با ادعای «تشکیل باند تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران» به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش ایسنا، این دادگاه محکومین را به «تلاش برای انجام عملیات تروریستی در بحرین در راستای منافع ایران» متهم کرد. دادگاه جنایی بحرین ۱۸ نفر را به دست داشتن در این قضیه متهم کرده است که برخی از این افراد فراری هستند. دادگاه‌های بحرینی پیش از این نیز در راستای سرکوب صدای مخالفان رژیم آل‌خلیفه، برخی افراد را به همکاری با ایران و تشکیل باندهای تروریستی و ایجاد ناامنی در این کشور متهم کرده است.

تکذیب شایعه انتخاباتی درباره موسوی لاری
 شنیدیم که، در پی انتشار برخی اخبار تحت عنوان «انتصاب عبدالواحد موسوی لاری به عنوان رئیس ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری»، دفتر وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با رد این خبر اعلام کرد: «این خبرها از ناحیه همان کسانی مطرح می‌شود که چندی پیش موضوع نامزدی موسوی لاری برای انتخابات ۱۴۰۰ را مطرح کردند.» به گزارش ایرنا، دفتر موسوی لاری تأکید کرد: «این افراد به دنبال آن تحلیل‌ها و تخریب‌ها که بعضاً از ناحیه خود آنها شروع شد این‌بار زمینه‌ساز چه برنامه‌ای هستند؟ اللهم اجعل عاقبه امرنا خیرا.»

پیشنهادات جوانان اصلاح‌طلب برای نهاد اجماع‌ساز
 دست آخر اینکه، ۱۲۶ نفر از فعالان نسل جدید اصلاح‌طلبان در نامه‌ای خواستار دموکراتیک و شفاف‌تر شدن این نهاد و گسترش فراگیری آن شدند. به گزارش «ایران» این عده، تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را گامی لازم برای پیشگیری از خطای پرهزینه سال ۸۴ برشمرده و تأکید کردند صرف تشکیل این نهاد کافی نیست و نمایندگی بهتر اصلاح‌طلبان نیازمند گام برداشتن به سمت اصلاحات نهادی جدی در جهت شفاف‌تر و دموکراتیک‌تر شدن است. امضاکنندگان تأکید کردند: هنوز تا نمایندگی‌ کردن بدنه اصلاح‌طلبان و افزایش معنادار مشارکت‌شان در تصمیم‌گیری‌ها فاصله دارند و کاستن این فاصله نیازمند توجه، اصلاحات نهادی و تحرک بیشتر رهبران این جبهه است. این عده، سه گام را برای آنچه «اصلاحات در اصلاحات» و ارتقای نهاد اجماع‌‌ساز اصلاح‌طلبان خواندند، نام برده و اظهار کردند: در ترکیب کنونی نهاد اجماع‌ساز، درصد نسل‌های‌ جدید، زنان و غیرپایتخت‌نشینانِ عضو بسیار کمتر از سهم جمعیتی‌شان و نامتناسب با توانایی این نیروها است. امضاکنندگان دومین اقدام را تشکیل سامانه‌ای از اعضای همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب کشور و نمایندگان مرجع گروه‌های اجتماعی و در دوره‌های بعدی انتخاب اعضای حقیقی این نهاد به رأی دموکراتیک همه اصلاح‌طلبان کشور خواندند و برای سومین گام نیز تأکید کردند: بعضی از تشکل‌های عضو نهاد اجماع‌ساز کنونی فاقد حداقل نفوذ اجتماعی و وزن سیاسی‌اند. تعیین حداقلی از شرایط و حد نصاب برای عضویت احزاب و نهادها در این نهاد ضروری است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/3/568236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها