اخبــــار


پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله نظری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله نظری را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمة الله‌علیه را به خاندان مکرّم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می کنم. ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه مبارزاتی‌شان به سال‌های اختناق دوران طاغوت برمی‌گردد که محور و شمع جمع جوانان حق‌طلب و تشنه حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری به‌شمار می رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکت‌های انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات برای ایشان مسألت می‌کنم.
 سیدعلی خامنه‌ای / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
 

واعظی در مراسم رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس:
جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم به تصویر بکشیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم داشتیم که باید آن را هم تدوین کرده و به تصویر بکشیم.
به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» روز دوشنبه در مراسم افتتاح رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس در محل کتابخانه ملی کشور گفت: دوران جنگ فضای کشور طور دیگری بود. اگر مثلثی ترسیم کنیم که در رأس آن نیروهای نظامی باشند، دو رأس دیگر آن مردم و مجموعه کارگزاران نظام هستند و کارگزاران نظام همراه مردم در خدمت جنگ بودند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هدفی که استکبار جهانی با این جنگ دنبال می‌کرد، از بین بردن انقلاب بود، گفت: باید دید امام خمینی آن روزها با چه وضعیتی تصمیم‌ گرفتند به تهران بیایند و دنیا را مقابل عمل انجام شده قرار دادند. وقتی امام (ره) با استقبال بی‌نظیر وارد تهران شد و عملاً دیگر نمی‌شد برای از بین بردن انقلاب کاری کنند، برای همین روش نظامی را در پیش گرفتند تا این انقلاب را در همان ماه‌های اولیه متوقف کنند.
واعظی یادآورشد: اگر امروز می‌توانیم در برابر بسیاری از فشارها مقاومت کنیم، یادمان باشد دوره آموزشی بسیار سختی را در هشت سال جنگ تحمیلی طی کرده‌ایم و جوانانی جان خود را کف دست گذاشتند و این بزرگ‌ترین فرهنگی است که باید ما، نسل آینده و آیندگان به آن افتخار کنند و هیچ گاه اجازه ندهیم این اعتماد و سرمایه تمام شود و این منبع سرشاری است که می‌تواند نقشه راه را به نسل‌های آینده نشان دهد. این جنگ فرهنگ جدید برای کشور درست کرده است که بر اساس ‌آن در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی می‌توانیم بایستیم.
وی با بیان اینکه نقش مردم در کنار نقش دولت باید تبدیل به اسناد شود، گفت: ما باید نقش مردم را هم جمع‌آوری کنیم. چون جنگ مربوط به همه اقشار بود و متعلق به یک گروه یا قوم خاص نبود و حتی دوران جنگ می‌گفتند ارمنی‌ها که می‌آیند خیالمان از کارهای مکانیکی پشت جبهه راحت است. بنابراین اسناد آن هم باید طوری تنظیم شود که همگان بتوانند در آینده از آن استفاده کنند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به فشارهای تحریمی در سه سال گذشته گفت: امریکایی‌ها همه ابزارها را برای تحمیل این جنگ اقتصادی پیش‌بینی کردند و گفتند ظرف سه ماه کار نظام تمام می‌شود و این را براحتی علنی اعلام می ‌کردند. واعظی گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله هم داشتیم و باید این را هم به تصویر بکشیم. چون خودمان در این دوران بودیم متوجه نمی‌شویم مثل رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند ولی بعدها می‌بینیم چه زحمتی کشیده‌اند. به گفته وی، اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و کرونا را به تصویر بکشیم برای آیندگان بسیار مفید خواهد بود. در این مراسم از خانواده‌های شهیدان قندی، فکوری، نامجو، فیاض‌بخش، تندگویان و عباسپور قدردانی شد.

دفاع علی مطهری از رفراندوم

علی مطهری مسائلی مانند FATF، رابطه با امریکا و نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را از جمله مسائلی دانسته که می‌توان برای آنها همه‌پرسی برگزار کرد. او این موضوع را در گفت‌وگو با نشریه «حریم امام» مطرح کرده است. مطهری در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه برای هر رفراندومی نکته ضروری این است که به مردم درباره آن موضوع اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد، گفته است: «مثلاً در صدا و سیما برای یک مدت قابل ‌توجهی باید آن بحث مطرح شود و موافقان و مخالفان صحبت کنند تا مردم به همه جوانب آن مسأله آگاه شوند.» او معتقد است که رفراندوم در مسائل تخصصی و فنی نیز چندان محلی از اعراب ندارد اما در عین حال می‌گوید: «مسائلی مانند پیوستن یا نپیوستن به FATF و یا توافق برجام تا حد زیادی تخصصی هستند، ولی مسأله این است که اگر بنا باشد اختلافات درباره این موضوعات به جایی برسد که کشور دچار بن‌بست شود و منافع کشور به خطر بیفتد و لازم باشد که زودتر تکلیف این موضوع روشن شود، من فکر می‌کنم که می‌شود این‌گونه مسائل را هم به همه‌پرسی گذاشت.» مطهری افزوده است:  «مصداق «مسأله بسیار مهم اقتصادی» که در قانون اساسی آمده است، می‌تواند مسأله FATF باشد و مصداق «مسأله بسیار مهم سیاسی» می‌تواند رابطه با امریکا باشد. رابطه، نه مذاکره. در واقع، تکلیف مذاکره معلوم است؛ یعنی در یک شرایطی صلاح نیست و در یک شرایطی ممکن است صلاح باشد. ولی بحث رابطه، یک موضوع کلی‌تر است. در قانون اساسی آمده است که در مسائل بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان رفراندوم و همه‌پرسی داشت. در حال حاضر، در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی مصداقی به خاطر نمی‌آورم که موضوعی لازم به همه‌پرسی باشد.»
این چهره سیاسی بحث نظارت استصوابی را هم از دیگر موضوعاتی بر شمرد که قابلیت برگزاری همه‌پرسی دارد و در همین رابطه گفت: «به نظر من، این هم می‌تواند به رأى مردم گذاشته شود که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، صرفاً شامل مسائل مالی و اخلاقی کاندیدا‌هاست یا اینکه شامل انتقاد و اظهار نظر نیز می‌شود؟ یعنی صورت مسأله باید برای مردم توضیح داده شود که راجع به چه چیزی رأى می‌دهند؛ زیرا این یک مسأله شرعی و جزو احکام دین نیست. مسأله‌ای تخصصی هم نیست که بگوییم مردم حق اظهار نظر ندارند.»
او درباره آثار برگزاری همه‌پرسی در کشور هم گفته است: «با وارد کردن مردم در سرنوشت خودشان، اعتماد آن‌ها به نظام سیاسی کشور بیشتر می‌شود. احساس مشارکت می‌کنند و همکاری بیشتری با حکومت خواهند داشت. به نظر من همه‌پرسی نوعی نشاط سیاسی ایجاد می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/2/568232/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها