بلینکن: ایران تعهداتش را انجام دهد امریکا به برجام بر می‌گردد


«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام را تکرار کرد و در عین حال این بازگشت را مشروط دانست و یک ادعای تازه هم مطرح کرد. به گزارش ایرنا، بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی امریکا، ضمن تکرار تمایل کشورش به بازگشت تعهداتش در قبال برجام، بدون اشاره به اینکه این دولت امریکا بود که در سال 2018 از این توافق خارج شده، گفت که اگر ایران به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، امریکا هم تمایل به انجام این کار دارد.
وزیر خارجه امریکا همچنین مدعی شد که «اگر ایران همچنان محدودیت‌های توافق هسته‌ای را بردارد چند هفته با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.» بلینکن در ادامه این ادعا اضافه کرد که در وضعیت کنونی ایران فقط به چندماه دیگر برای دستیابی به مواد شکافتی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای زمان نیاز دارد.
این ادعای بلینکن در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده درباره ساخت سلاح هسته‌ای را رد و تأکید کرده است که اهداف برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است.
بلینکن همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امریکایی‌های بازداشتی در ایران و اینکه آیا آزادی این افراد با بازگشت امریکا به برجام مرتبط خواهد بود، به‌طور مشخص پاسخ نداد و تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که این افراد صرف‌نظر از هرگونه توافقی، باید به خانه‌هایشان بازگردند. او افزود: ما قصد داریم برای حصول اطمینان از بازگشت این شهروندان به کشور خود تمرکز کنیم.
ظریف: امریکا حق شرط‌ گذاری ندارد
وزیر امور خارجه تأکید کرد که اگر بنا به شرط گذاری در برجام باشد، این ایران است که می تواند شرط بگذارد نه امریکا. محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال جماران درخصوص اظهارات مقامات دولت جدید امریکا برای بازگشت به برجام، اظهار داشت: آنها دارند تلاش می‌کنند نه تنها از سابقه‌ای که دولت قبلی ایجاد کرده بدون هزینه عبور کنند بلکه به هزینه ما عبور کنند و خودشان هم می‌دانند که چنین چیزی شدنی نیست. وزیر امور خارجه افزود: دولت پیشین امریکا اشتباهی کرده و به مردم ما ظلم بزرگی کرده که باید توسط آنها جبران شود و آنها هستند که باید مسئولیت برعهده بگیرند. وی تأکید کرد: شروطی که امریکایی‌ها برای بازگشت به برجام می‌گذارند هیچ معنی نمی‌دهد. اگر قرار است کسی برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، ما هستیم. آنها باید شروط را اجرا کنند که خارج شده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7557/2/568231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها