ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه ترکیه:

فرصت همکاری‌های شش‌جانبه در حوزه قفقاز فراهم است


گروه سیاسی / وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در پنجمین مقصد سفر منطقه‌ای خود در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، تحولات منطقه و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. همکاری‌ها در حوزه ترانزیت، تجارت، انرژی و همچنین تلاش متقابل برای برطرف کردن مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی دو کشور از جمله محورهای اصلی این ملاقات ها بود. بحث منطقه قفقاز و ضرورت ایجاد زمینه‌های صلح پایدار در این منطقه از طریق همکاری از دیگر موضوعات مهمی بود که وزیر خارجه ایران در سفری که پیش از ترکیه به چهار کشور جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان داشت، مورد پیگیری قرار داد و برای افزایش زمینه‌های همکاری بویژه در حوزه ترانزیت و راه‌های مواصلاتی بعد از بحران قره باغ هم با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌و‌گو کرد. پیشنهاد مکانیسم ۳+۳ درباره قفقاز که پیشتر از سوی «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهوری آذربایجان مطرح شده بود توسط وزیر خارجه ایران در این دیدارهای منطقه‌ای از جمله در ملاقات با همتای ترکیه‌ای‌اش مورد بحث قرار گرفت، به گزارش ایرنا ظریف در نشست خبری مشترک با «چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به روابط خوب تهران و آنکارا به فراهم شدن زمینه برای همکاری‌های شش‌جانبه کشورهای حوزه قفقاز اشاره کرد و گفت:«امروز فرصت‌های ویژه‌ای برای همکاری داریم نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز. الان فرصت برای ۶ کشور (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی، انرژی و ریلی با همدیگر کمک کنیم و امیدوارم این همکاری‌ها به شکلی با وجود برخی ملاحظاتی که برخی کشورها دارند، شدنی باشد و نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم. ظریف گفت‌و‌گو با همتای ترک خود درباره همکاری‌های ترانزیتی، تجاری و همکاری در حوزه انرژی را سازنده توصیف و تأکید کرد که تلاش متقابل برای حل کردن مشکلات شرکت‌ها و افراد دو کشور که مشغول سرمایه‌گذاری در کشور مقابل هستند، ادامه دارد. او همچنین افزود که منتظر آقای اردوغان در ایران هستیم و ان‌شاءالله تاریخ را بزودی قطعی خواهیم کرد هم برای اجلاس عالی همکاری‌های راهبردی و هم برای اجلاس سران روند آستانه.
چاووش اوغلو: آتش‌بس در قره‌باغ باید پایدار باشد
وزیر خارجه ترکیه هم در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، ضمن اشاره به پایان یافتن بحران قره باغ گفت:«آتش‌بس در قره‌باغ باید پایدار باشد و باید به آن کمک کنیم. صلح و ثبات در جنوب قفقاز برای همگان، همه کشورها و تمام منطقه سودمند است ولی بیشتر از همه برای ارمنستان منفعت دارد. از ارمنستان انتظار داریم به این آتش‌بس پایبند باشد.» او به پیشنهاد همکاری‌های شش‌جانبه در حوزه قفقاز اشاره کرد و افزود:«الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان مکانیسمی را پیشنهاد کردند که مورد موافقت رؤسای جمهور ترکیه و روسیه قرار گرفت... برادر عزیزم جواد ظریف پیش از سفر به ترکیه به جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان رفتند و درباره این مکانیسم ۳+۳ رایزنی کردند.» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر اهمیت اجرای توافق‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل، تجارت و انرژی تأکید و با توجه به برگزاری هشتمین دور نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود، از افزایش همکاری‌ها در دوره پیش رو خبر داد.
او همچنین تأکید کرد که امیدواریم تحریم‌های کشور برادر، ایران برداشته شود و دولت جو بایدن به توافق هسته ای (برجام) بازگردد. چاووش اوغلو، با تاکید بر ضرورت رفع تحریم های علیه ایران و بازگشت امریکا به این توافق افزود: ترکیه برای حمایت از ایران در این زمینه آماده است. نشست‌های راهبردی ایران - ترکیه، اجلاس سران آستانه، نشست ٣ جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، مسائل مربوط به سوریه و نشست اخیر قانون اساسی این کشور در ژنو، همکاری‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و افغانستان، همکاری‌های دوکشور در خصوص کرونا و واکسن، از جمله دیگر موضوعات و محورهای مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این دیدار بود.
ظریف: به حساسیت‌های گرجستان آگاهیم
وزیر امور خارجه پیش از سفر به ترکیه در چهارمین مقصد سفرش به منطقه در تفلیس، پایتخت گرجستان حضور یافته و با مقامات این کشور از جمله «گئورگی گاخاریا»، نخست‌وزیر گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وزیر خارجه ایران در بدو حضورش در تفلیس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این سفر بتواند بر مناسبات ایران و گرجستان تأثیر بگذارد، گفت: «در حوزه ترانزیت همکاری‌های بسیار مثبت دو طرف وجود دارد. کریدور جنوب - غرب که ما هم با آذربایجان و هم با ارمنستان درباره‌ آن صحبت کردیم به گرجستان و از گرجستان به دریای سیاه ختم می‌شود و هم برای ما و هم گرجستان و هم کشورهایی که در مسیر هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد.» او همچنین افزود که ایران حساسیت‌های دوستان در گرجستان را نسبت به برخی کشورهای منطقه بخوبی می‌داند و تلاش می‌کند از یک چارچوب منطقه‌ای برای همکاری و کاهش تنش‌ها و تشنج‌ها استفاده کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در دیدار نخست‌وزیر گرجستان با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور و علاقه‌مندی طرف‌های تجاری در دو کشور برای استمرار و گسترش همکاری‌ها و همچنین تولید محصولات مشترک در دو کشور، به پاره‌ای از مشکلات در این حوزه و همچنین برخی محدودیت‌ها در حوزه‌های بانکی، ترانزیت، حمل‌ونقل اشاره و خواستار پیگیری موضوع از سوی نخست‌وزیر گرجستان برای حل این مشکلات شد.
ظریف با قدردانی از دولت گرجستان در آزادسازی تعدادی از زندانیان ایرانی در ماه‌های گذشته به‌منظور گذراندن دوران محکومیت در کشورمان، خواستار رسیدگی به پرونده تعداد دیگری شدکه کماکان در حبس به سر می‌برند.
نخست‌وزیر جمهوری گرجستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور و بویژه ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و همچنین متأثر شدن آن از کرونا، به پاره‌ای از دلایل مشکلات موجود اشاره و در خصوص بررسی در زمینه محدودیت‌های ایجاد شده اعلام آمادگی کرد.
ظریف پیش از این نیز با رئیس‌ جمهوری گرجستان دیدارکرد و با همتای گرجی خود که به کرونا مبتلا شده تلفنی به رایزنی پرداخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/3/567902/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها