قالیباف در بازدید از سایت هسته‌ای فردو:

دولت در اجرای قانون مجلس درنگ نکرد


محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صبح پنجشنبه برای بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید علی‌محمدی راهی فردو شد. او این روز را بسیار خوشحال‌کننده و افتخارآمیز برای خود دانست و هدف از حضورش در آنجا را اینگونه توضیح داد: بر اساس نظارت میدانی و نیز با توجه به قانون راهبردی رفع تحریم‌ها که در مجلس به تصویب رسید و زمانبندی اجرایی آن درباره غنی سازی۲۰ درصد، به سایت فردو آمدیم و وظیفه خودم می‌دانم از طرف خودم و نمایندگان مردم از دولت عزیز تشکر کنم که در اجرای این قانون انصافاً‌ لحظه‌ای درنگ نکرد و هم در بیان و هم در عمل امروز شاهد بودم که مرحله به مرحله این کار را انجام دادند.
به‌گزارش فارس، رئیس مجلس ادامه داد: دشمن بداند ما مصمم به اجرای قانون راهبردی رفع تحریم هستیم تا شاهد رفع کامل تحریم‌ها باشیم. البته صنعت هسته‌ای در خنثی‌سازی تحریم که گام اصلی است به ما کمک می‌کند. همچنین بحث نصب سانتریفیوژهای IR2M نیز مسیر خودش را طی کرده و بخش‌هایی از آن نصب و بخش‌های دیگر در حال انجام است.
وی اضافه کرد: وقتی در صنعت هسته‌ای گامی برمی‌داریم به این معناست که این صنعت می‌تواند پشتیبانی برای نیازهای ما در حوزه سلامت و درمان بخصوص رادیو داروها، روش‌های تشخیص و نیز سایر حوزه‌های حیاتی و مرتبط بخش درمان باشد.
قالیباف در ادامه تأکید کرد: مجلس با مصوبه‌ای که در ارتباط با رفع تحریم‌ها داشت، نشان داد برای طی شدن این مسیر مصمم است. تمام اقدامات در چارچوب برجام و مبتنی بر مواد 36 و 37 است؛ 1+5 به تعهداتشان عمل نکردند لذا هیچ وظیفه‌ای نداریم به تعهداتی که آنها عمل نکردند، پایبند باشیم. در این قانون پیش‌بینی شده هر موقع آنها به تعهداتشان عمل کنند و شاهد رفع عملی تمام تحریم‌ها، برطرف شدن مشکلات فروش نفت، محدودیت‌های بانکی، تجارت، واردات و صادرات باشیم و این موارد به روال خودشان بازگردند، قانون به دولت اجازه می‌دهد گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و در آن صورت مجدداً بر اساس مواد 36 و 37 برجام به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.
وی گفت: دشمنان مطمئن باشند که ما مصمم بر اجرای قانون مذکور هستیم تا شاهد رفع تحریم‌ها به طور کامل باشیم؛ صنعت هسته‌ای کمک می‌کند گام مهمی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها برداریم.
محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر هم بعد از بازدید از تاسیسات فردو نوشت: «‏برنامۀ هسته‌ای، قدرت چانه‌زنی برای رفع تحریم ایجاد می‌کند و با تولید انرژی در بی‌اثر کردن تحریم موثر است. در نظارت میدانی از تاسیسات قدرت آفرین فردو اطمینان یافتم که غنی سازی 20 درصد طبق برنامه در حال اجراست. ‏طرف مقابل به جای پیش‌شرط گذاشتن به تعهداتش عمل کند تا به تعهدات‌مان عمل کنیم».
افزایش ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی به ۱۷ کیلوگرم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در جمع خبرنگاران خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد کشور به حدود ۱۷ کیلوگرم رسیده است.
بهروز کمالوندی افزود: رئیس مجلس وقت مبسوطی را برای بازدید از سایت فردو قرار دادند و از بخش‌های زیرزمین و آزمایشگاه خلأ مواد و غیره بازدید کردند. آقای قالیباف و هیأت همراه از اینکه قانون به نحو احسن اجرا می‌شود خوشحال بودند و سؤالات زیادی داشتند که به آنها پاسخ داده شد.وی درباره نصب سانتریفیوژهای IR۲m طبق مصوبه مجلس در نطنز گفت: الان آمار دقیق ندارم. اما حتماً قبل از پایان سه ماه مهلت تعیین شده، هزار ماشین IR۲m را نصب شده خواهیم داشت.
کمالوندی درباره تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر گفت: الان یک و نیم درصد از ظرفیت تولید برق در کشور از طریق هسته‌ای تأمین می‌شود اگرچه خیلی کم است. واحد‌های ۲ و ۳ در سطح زیرساخت و بتن‌ریزی واحد اول انجام شده و بتن‌ریزی واحد سوم در شرف آغاز است. اگر به همین شکل پیش رویم ظرف هشت سال دو نیروگاه اتمی دیگر خواهیم داشت. هر نیروگاهی که به مدار می‌آید ۱۲ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی نفتی خواهیم داشت که برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی مؤثر هستند. نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های گذشته در پیک بالای مصرف برق به کشور کمک کرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه اگر تا اوایل اسفند امریکا به برجام بازنگردد اجرای پروتکل الحاقی لغو می‌شود، گفت: مسلماً ما قانون را مو به مو اجرا می‌کنیم. اینکه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم یا نه تصمیمی مربوط به دولت و مجلس است. ما برای اجرای قانون آمادگی داریم و آنچه مهم است اینکه با تحمیل اراده مردم ایران بر بدخواهان بتوانیم شرایط را بهتر کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/2/567898/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها