به نام تاریخ



11 بهمن
در سیصد و هفدهمین روز از سال 99 هم از چهره‌های فرهنگی و هنری یاد می‌کنیم که تولد یا درگذشت‌شان در برگه تقویم امروز ثبت شده است.
 تولدها
محمدعلی لقا: نوازنده برجسته ساز فلوت سال 1321 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدعلی لقا از نوجوانی با ساز فلوت آشنا شد و از عباس خوشدل نواختن این ساز را یاد گرفت. خانواده لقا با موسیقی موافق نبودند و او در هنرستان موسیقی تحصیل نکرد اما پس‌از گرفتن دیپلم دور از چشم خانواده در ارکستر کودکان رادیو مشغول به کار شد. پس‌از مدتی تحصیل در رشته موسیقی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد و از سال 1337 مشغول به کار در تلویزیون شد. او نوازنده ساز فلوت در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر وزیری و ارکستر ملی ایران بود و در طول سال‌های فعالیتش مدرس موسیقی در هنرستان‌ها و دانشگاه هنر بود. سال 1392 مدرک درجه یک هنری به او اهدا شد.
رضا گوران: کارگردان تئاتر سال 1358 به دنیا آمد. رضا گوران سال 1381 اولین نمایش را با نام «شب آوازهایش را می‌خواند» کارگردانی کرد. «می خوام بخوام»، «یرما»، «هملت» و «مرداب» دیگر کارهایی است که با کارگردانی گوران روی صحنه رفتند که برای «یرما» جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره تئاتر فجر گرفت. فیلم «سرکوب» نخستین تجربه گوران در سینما بود که با استقبال هم مواجه شد.
ریچارد براتیگان: نویسنده مشهور امریکایی سال 1935 به دنیا آمد. ریچارد براتیگان کودکی سختی داشت و برای فرار از این سختی‌ها از کودکی می‌نوشت. در 21 سالگی نخستین مجموعه شعرش را منتشر کرد و پس از چاپ چند مجموعه شعر نخستین رمانش را با نام «ژنرال متفقین، اهل بیگ سور» نوشت. مشهورترین رمانش یعنی «صید قزل آلا در امریکا» را سال 1961 نوشت اما این رمان در سال 1967 منتشر و آنقدر موفق شد که زندگی براتیگان را که در فقر مطلق می‌گذشت نجات داد. پس‌از آن رمان‌های «در قند هندوانه»، «سقط جنین» «هیولای هاوکلاین»، «بارش کلاه مکزیکی»، «در رؤیای بابل»، «پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد» و «یک زن بدبخت»، داستان کوتاه «اتوبوس پیر و چند داستان دیگر» و مجموعه اشعار «لطفاً این کتاب را بکارید»، «30 ژوئن، 30 ژوئن»، «پادشاهی دوم» و «دری لولا شده به فراموشی» از او منتشر شد. براتیگان سال 1984 درگذشت.
کریستین بیل: بازیگر امریکایی که با بازی در نقش بتمن او را می‌شناسید امروز 46 ساله می‌شود. کریستین بیل سال 1986 با فیلم «آناستازیا، راز آنا» وارد سینما شد و با بازی در فیلم «امپراطوری خورشید» در سال 1987 مورد توجه قرار گرفت. «هنری پنجم»، «جزیره گنج»، «روزنامه فروشان»، «شاهزاده یوتلاید»، «زنان کوچک»، «تصویر یک بانو»، «مأمور مخفی»، «رؤیای نیمه شب تابستان»، «روانی امریکایی»، «ماندولین کاپیتان کارولی» و «قصر متحرک هاول» دیگر فیلم‌هایی بودند که بیل را در آنها دیدیم و پس از آن با بازی در فیلم «بتمن آغاز می‌کند» در سال 2005 وارد مرحله تازه‌ای از کارش شد و با بازی در نقش بتمن درخشید. بیل پس از آن این نقش را در فیلم‌های «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی خیزد» هم بازی کرد و البته در فیلم‌های
«3:10 ‌به یوما»، «مشت زن»، «خروج: خدایان و پادشاهان»، «شوالیه جام‌ها»، «دشمنان ملت»، «رکود بزرگ»، «قول» و «موگلی» هم بازی کرد. بیل جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «مشت زن» گرفت.
   والتر سویج لندور نویسنده و شاعر انگلیسی، جان آیرلند بازیگر کانادایی، جین هکمن بازیگر امریکایی، ونست ردگریو بازیگر انگلیسی، فیل کالینز موسیقیدان امریکایی، فیلیپ گلس آهنگساز امریکایی، علی عرب بازیگر و کارگردان، کامران پارسی‌نژاد داستان نویس و مجید ذاکری شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
مصطفی اسلامیه: مترجم و نمایشنامه نویس سال 1394 در چنین روزی درگذشت. مصطفی اسلامیه متولد 1320 بود و در 19 سالگی و همزمان با آغاز فعالیت سعید نفیسی در رادیو به این رسانه رفت و مشغول نقش خوانی رادیویی شد. او از سال 1339 در مؤسسه انتشارات فرانکلین و تحت نظارت نجف دریابندری نمونه خوانی و همکاری در ترجمه را آغاز کرد. «چهار نوشته درباره کوبیسم»، «تاریخ هنر مدرن نقاشی»، «بالتازار و بلموند»، «تئاتر تجربی»، «ماجرای شگفت انگیز دیوید نیوسام» و «اویدیپوس» از آثاری است که با ترجمه او منتشر شدند. اسلامیه با نوشتن سرگذشت چهره‌هایی مانند نیما یوشیج و محمد مصدق شهرت دارد که با نام‌های «به کجای این شب تیره» و «فولاد قلب» منتشر شدند.
   سالروز درگذشت مشیر همایون شهردار موسیقیدان، فرانسیس پولنک آهنگساز فرانسوی، پیر بول نویسنده فرانسوی، سیدنی شلدون نویسنده امریکایی و جان بری آهنگساز انگلیسی هم امروز است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/20/567878/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها