به دنبال شیوع کرونا و در سال ۲۰۲۱

سرمایه گذاری در «آی ‌تی» به 3/9 تریلیون دلار می‌رسد


میترا  جلیلی
 خبر‌نگار‌
سال ۲۰۲۰ با ظهور کووید۱۹ آغاز شد و اقتصاد جهان در کشاکش نبرد با یک غول کوچک و ناشناخته با دردسرهای زیادی مواجه شد. اما با ساخت و ارائه چندین نمونه واکسن کرونا در چند ماه اخیر، امیدها برای توانمندی بشر به منظور مقابله با این پاندمی قوت گرفته و اقتصاد جهان نیز به سطحی از آرامش رسیده است. کمپانی‌های فناوری هم در کنار سایر صنایع، با امید به رشد درآمدزایی، گام‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت آی تی برداشته‌اند تاجایی که مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی کرده است میزان این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید.
گام بلند صنعت آی‌تی
تازه‌ترین گزارش مؤسسه گاتنر نشان می‌دهد که به‌دنبال بازگشت اقتصاد به سطحی از اطمینان، مدیران حوزه فناوری در سال ۲۰۲۱ بین توسعه‌ آی تی و درآمدزایی توازن ایجاد خواهند کرد و با سرمایه‌گذاری در این صنعت، همه بخش‌های آی‌‌تی رشد خواهند یافت. این گزارش همچنین نگاهی به میزان هزینه جهانی در صنعت آی‌ تی در سال ۲۰۲۰ داشته و یادآور شده است که این رقم رشدی ۶.۲درصدی در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت و به ۳.۹ تریلیون دلار می‌رسد درحالی که در سال گذشته و به‌دلیل شیوع کرونا، کاهشی ۳.۲درصدی داشته است و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی‌ تی به حدود ۳.۶ تریلیون دلار رسید.
بنا بر این گزارش، کمپانی‌های کوچک و بزرگ صنعت فناوری در سال گذشته فضای چندانی برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید و متنوع نداشتند چراکه به‌دلیل پاندمی کرونا مجبور بودند همه توان خود را تنها در مأموریت‌های ویژه و مهم قرار دهند و فعالیت تجاری خود را تا حد امکان در زمینه‌های مختلف کاهش داده و فقط در ابعاد مرتبط با کووید۱۹ سرمایه‌گذاری انجام دهند. موضوعی که با افزایش امیدها به کشف واکسن کرونا تا حدود زیادی فضا را عوض کرده وحالا دیگر انتظار می‌رود که این کمپانی‌های فناوری به سمت تکنولوژی‌های دیگری بجز موارد مرتبط با کرونا حرکت کنند و میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار بالاتر از سال ۲۰۲۰ برود.
البته این مؤسسه همچنین هشدار داده است که این شتاب در همه نقاط جهان یکسان نخواهد بود. با اینکه برخی کشورها بسرعت تلاش دارند تا مشکلات و عقب ماندگی‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۲۰۲۰ خود را در حوزه صنعت آی تی جبران کنند اما دراین میان مناطق و کشورهای مختلفی در جهان دیده می‌شوند که به‌دلیل مشکلات فراوان ناشی از شیوع کووید۱۹ که با آن دست به گریبان هستند توان چندانی برای خروج از این رکود  ندارند و احتمالاً مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتوانند دوباره به دوران طلایی خود در عصر پیش از کووید۱۹بازگردند.
محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که حالا دیگر مدیران کمپانی‌های کوچک و بزرگ فناوری فرصت مناسبی دارند تا فراتر از تأمین نیازها و تقاضای ناگهانی دورکاری یا تأمین نیازهای مرتبط با ایجاد فاصله اجتماعی فناورانه فکر کنند و گام‌های بلندتری را در حوزه رشد و بهبود وضعیت صنعت آی تی در جهان بردارند که این، خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود. این محققان البته هرگز کرونا را در افق دید ۲۰۲۱ خود محو نکرده‌اند و انتظار دارند که همچنان جهان در سال ۲۰۲۱ با این بیماری همراه باشد و با وجود کسب موفقیت‌های علمی برای مهار کووید۱۹ بخشی از صنعت فناوری با مشکلات ناشی از آن همراه خواهد بود.
«جان دیوید لاولاک» از محققان ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره می‌گوید: کووید۱۹عملاً تعادل بسیاری از صنایع و همچنین کمپانی‌های فناوری را در جهان تغییر داده است. سطح بالاتری از دیجیتال‌سازی فرآیندهای داخلی، زنجیره تأمین، تعاملات با مشتریان و ارائه خدمات، از تغییراتی است که انتظار می‌رود صنعت آی تی در سال۲۰۲۱ با آن مواجه باشد و البته به نظر می‌رسد که این موضوع‌ها صنعت آی تی را قادر می‌سازد تا بار دیگر روند عصر پیش از کرونا را در پیش بگیرد. همچنین باید گفت که به اعتقاد محققان مؤسسه گارتنر، بزرگترین تغییر در سال‌جاری، نحوه تأمین مالی فناوری اطلاعات و نه لزوماً میزان تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آی تی خواهد بود.
نرم افزارهای سازمانی در صدر سرمایه‌گذاری
طبق نمودار ارائه شده توسط محققان گارتنر، حوزه نرم افزارهای سازمانی بیشترین رشد سرمایه‌گذاری را در سال ۲۰۲۱خواهند داشت. گزارش مؤسسه گارتنر نشان می‌دهد که با توجه به نیاز ادامه دار جوامع بشری به دورکاری در سال ۲۰۲۱، کمپانی‌های کوچک و بزرگ حوزه فناوری و صنعت آی‌تی در نرم افزارهای مرتبط با این بخش همچنان سرمایه گذاری‌های لازم را انجام خواهند داد. با اینکه در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد منفی ۲.۴درصدی میزان هزینه و سرمایه‌گذاری در این بخش در سراسر جهان بوده‌ایم با این حال محققان گارتنر انتظار دارند این حوزه در سال ۲۰۲۱ با رشد ۸.۸ درصدی مواجه شود که این، بالاترین رقم رشد در جدول و نمودار گارتنر محسوب می‌شود. طبق این گزارش، اگر شرایط به همین منوال پیش برود این حوزه در سال ۲۰۲۲ هم شاهد رشد ۱۰.۲درصدی خواهد بود که رقم جالب توجهی است.
یکی‌ دیگر از بخش‌هایی که مؤسسه گارتنر انتظار دارد صنعت آی ‌تی در سال ۲۰۲۱ در آن سرمایه گذاری‌های مناسبی انجام دهد، دستگاه‌های دیجیتال و الکترونیک است. طبق گزارش گارتنر میزان هزینه جهانی برای دستگاه‌های مختلف حوزه‌ آی ‌تی در سال ۲۰۲۰ کاهشی ۸.۲ درصدی داشته است درحالی که با توجه به تغییر و تحولات گسترده در حوزه صنعت آی‌ تی، انتظار می‌رود این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۸ درصدی را به خود اختصاص بدهد و عملاً جایگاه دوم رشد سرمایه‌گذاری در صنعت آی ‌تی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص خواهد داد.
 پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به ۷۰۵.۴ میلیارد دلار برسد. دلیل این رشد نیز به فاکتورهایی بازمی‌گردد که بازار این وسایل دیجیتال را داغ می‌کنند. در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضا برای در اختیار گرفتن ابزارها و وسایل مرتبط با دورکاری کارمندان سراسر جهان ازجمله لپ تاپ‌ها و دوربین‌ها همچنان ادامه دار خواهد بود و بخش عمده‌ای از جهان همچون دانش‌آموزان از کلاس‌های درس سنتی محروم هستند. ازآنجا که کرونا به آنها اجازه نمی‌دهد ارتباطاتی همچون گذشته داشته باشند به‌همین دلیل بازهم فناوری و صنعت آی ‌تی در این بخش‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ازآنجا که کشورها همچنان در سال ۲۰۲۱ آموزش از راه دور را تجربه خواهند کرد میزان تقاضا برای تبلت و لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزی بالا خواهد ماند. این مؤسسه همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان سرمایه‌گذاری صنعت آی تی برای دورکاری در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۲.۹میلیارد دلار می‌رسد که نشان از رشد ۴.۹درصدی دارد.
طبق گزارش گارتنر، میزان هزینه کمپانی‌های کوچک و بزرگ فناوری در حوزه دیتاسنترها هم در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ هیچ رشدی نداشته اما انتظار می‌رود که با تغییر شرایط جهان، این بخش در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۶.۲درصدی باشد و حدود ۲۳۰میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری انجام شود.
این گزارش نشان می‌دهد که درمجموع در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری برای صنعت آی ‌تی در دنیا حدود ۳.۶ تریلیون دلار بود درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار می‌رسد. این مؤسسه پژوهشی همچنین پا را فراتر گذاشته و برای سال‌های بعد نیز پیش‌بینی‌هایی ارائه داده و یادآور شده است که اگر اوضاع با همین منوال پیش برود و مشکل تازه‌ای جهان را درگیر خود نکند، در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش میزان هزینه در صنعت آی تی با حدود ۴.۱ تریلیون دلار در سراسر دنیا خواهیم بود که رقمی بسیار چشمگیر و جالب توجه است. البته گفتنی است که پیش از این مؤسسه پژوهشی گارتنر رشد کمتری برای میزان هزینه در صنعت آی‌تی در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده و در گزارش‌های تحقیقی خود یادآور شده بود که در این سال، کمپانی‌های فعال در صنعت آی ‌تی رقمی معادل ۳.۸ تریلیون دلار در این بخش هزینه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید تا پایان ۲۰۲۱ در صنعت آی ‌تی جهان چه میزان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/11/567833/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها