به نام تاریخ


9 بهمن  تولدها

علیرضا خمسه: بازیگری که او را بیشتر با فیلم‌های کمدی می‌شناسیم سال 1331 در چنین روزی به دنیا آمد. علیرضا خمسه در فرانسه دوره‌های پانتومیم و بازیگری را گذراند و پس از بازگشت به ایران در سال 1360 با فیلم «مرگ یزدگرد» وارد سینما شد. پس از آن در سریال‌هایی مانند «سلطان و شبان» و برنامه‌هایی مانند «نوروزنامه» و «جنگ هفته» بازی کرد و پس از اینکه با بازی در برنامه تلویزیونی «هوشیار و بیدار» به شهرت دست پیدا کرد سال 1366 با فیلم «شاید وقتی دیگر» به سینما بازگشت و پس از آن در فیلم‌هایی ماند «روز باشکوه»، «لنگرگاه»، «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی»، «جیب برها به بهشت نمی‌روند»، «دلاوران کوچه دلگشا»، «من زمین را دوست دارم»، «چشم شیطان»، «مهریه بی‌بی»، «معجزه خنده»، «کلید ازدواج»، «بیست»، «عروسک»، «فرش قرمز»، «جنجال در عروسی» و «ملاقات با جادوگر» بازی کرد. خمسه را در برنامه‌های ترکیبی و سریال‌هایی مانند «هتل پیاده رو»، «چراغ جادو»، «فیل بانان»، «یک مشت پر عقاب»، «به همین سادگی»، «مرد هزار چهره» و «همه بچه‌های من» دیدیم و با سریال «پایتخت» و نقش «بابا پنجعلی» بسیار مطرح شد.
فریدون فروغی: خواننده متفاوت ایران به گفته بعضی‌ها 9 بهمن و به گفته بعضی‌ها 13 بهمن 1329 به دنیا آمده است. فریدون فروغی موسیقی و نواختن گیتار را بدون اینکه استادی داشته باشد با تمرین آثار ری چارلز یاد گرفت. در 16 سالگی با همراهی گروهی نوازنده در مکان‌های مختلف شروع به اجرای ترانه‌های معروف غربی آن زمان کرد. سال 1350 برای فیلم «آدمک ها» دو ترانه «آدمک ها» و «پروانه من» را خواند و این دو ترانه بسیار محبوب شد. ترانه‌های دیگری مانند «زندون دل» و «غم تنهایی» از دیگر آثار مشهور او در آن زمان بودند و سال 1352 با ترانه فیلم «تنگنا» و «نیاز» به چهره متفاوت موسیقی آن روز تبدیل شد. فروغی در دهه 60 پس از اجرای چند ترانه دیگر فعالیت نکرد و سال 1379 پس از سال‌ها ترانه فیلم «دختری به‌نام تندر» را اجرا کرد. فروغی سال 1380 درگذشت.
 سالروز تولد هوشنگ استوار آهنگساز، حاتم عسگری مدرس ردیف موسیقی آوازی، آنتونیو بارتولومئو برونی آهنگساز ایتالیایی، خوزه مارتی شاعر کوبایی، کولت نویسنده فرانسوی، آرتور روبنشتاین نوازنده لهستانی پیانو، آلیس نیل نقاش امریکایی، الیجا وود بازیگر امریکایی، الهام کاغذچی داستان نویس و مهدی فرجی شاعر هم امروز است.
 درگذشت‌ها
یحیی مافی: یکی از اعضای هیأت مدیره شورای کتاب کودک سال 1392 در چنین روزی درگذشت. یحیی مافی متولد 1302 بود و پس‌ از پایان تحصیلاتش به روزنامه نگاری و تدریس پرداخت. او در سال‌های فعالیتش در حوزه آموزش کودکان به مسأله کتابخوانی بسیار اهمیت می‌داد و مجتمع آموزشی مهران را که تأسیس کرده بود از پیشگامان ترویج کتابخوانی میان کودکان بود. مافی عضو شورای کتاب کودک و عضو هیأت مدیره نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود و انتشارات کتاب کودک و نوجوان را همراه همسرش تأسیس کرد که این مؤسسه کتاب‌های کودک را به زبان‌های کردی، ترکی و فارسی به‌صورت همزمان منتشر می‌کرد.
 کاظم افرندنیا بازیگر، کریستین گوتلوب نیفه موسیقیدان آلمانی، ویلیام باتلر ییتس شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرلندی، دینو بوتزانی نویسنده ایتالیایی و آسترید لیندگرن نویسنده سوئدی هم در چنین روزی درگذشتند.
 10 بهمن
تولدها
حمید مصدق: شاعر ایرانی سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. حمید مصدق در رشته حقوق تحصیل کرد و نخستین مجموعه شعرش را با نام «درفش کاویان» در سال 1341 و در دوران دانشجویی نوشت. پس‌از آن منظومه‌های «آبی، خاکستری، سیاه»، «در رهگذار باد»، «از جدایی‌ها»، «سال‌های صبوری»، «تا رهایی» و «شیر سرخ» از او منتشر شد. مصدق با اشعار عاشقانه‌اش بیشتر شناخته می‌شود اما اشعار سیاسی و اجتماعی هم دارد و از لحاظ سبک شعری او را از ادامه دهندگان مکتب نیما یوشیج می‌دانند. از او تصحیح «رباعیات مولانا»، «غزل‌های سعدی» و «غزل‌های حافظ» هم منتشر شده است. مصدق سال 1377 درگذشت.
اکبر گلپایگانی: خواننده موسیقی اصیل ایرانی سال 1312 متولد شد. اکبر گلپایگانی از پدرش دستگاه‌های موسیقی را آموخت و پس از آن شاگرد استادانی مانند ابوالحسن صبا، نورعلی برومند، عبدالله دوامی و ادیب خوانساری شد. سال 1335 نخستین آواز را همراه نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای یونسکو خواند و همان سال همراه این دو هنرمند به‌عنوان اولین هنرمندان ایرانی برای اجرای کنسرت به خارج از ایران دعوت شد. گلپایگانی کنسرت‌های زیادی را در ایران و خارج از ایران برگزار کرد. «موی سپید»، «مست عشق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم» و «قدر محبت» آلبوم‌هایی است که با صدای گلپایگانی منتشر شده است. سال 1382 دو آلبوم «مست عشق» و «عقیق» او رکورد فروش نوار را در آن سال‌ها شکست.
 شاپور جورکش شاعر و مترجم، آنتوان چخوف روس، رومن رولان نویسنده فرانسوی، بلقیس بهزادی شاعر، عباس رضوانی شاعر، اسماعیل شاهرودی شاعر، فرید قدمی داستان نویس و همایون یزدان‌پور شاعر هم متولد امروز هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/20/567809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها