«مشتاق گل» رایحه‌ای متفاوت از بازار گل‌های موسیقی ملی ایران


ندا سیجانی
خبرنگار
به تدریج به ایام جشنواره موسیقی فجر نزدیک می‌شویم اما تا رسیدن به ایامی که می‌توان موسیقی دید و شنید، شنیدن آلبوم «مشتاق گل» به آهنگسازی هوشنگ کامکار به خوانندگی امیرناصر رنجبر و همخوانی صبا کامکار پیشنهاد می‌شود که آبان ماه 99 توسط مؤسسه راوی آذرکیمیا منتشر شد. هوشنگ کامکار از آهنگسازان برجسته و پیشکسوت موسیقی ایران است، او در کنار آهنگسازی، پژوهش‌هایی هم در زمینه موسیقی انجام داده که در این سال‌ها منبع مفید و ارزشمندی برای هنرجویان و دانشجویان علاقه‌مند بوده است. در خانواده بزرگ کامکارها، هوشنگ کامکار بیشتر در زمینه موسیقی کلاسیک و ارکسترال فعالیت می‌کند و در این سال‌ها آثار بسیاری هم تولید کرده است. اما در آلبوم «مشتاق گل» این هنرمند نگاه دیگری به موسیقی دارد و این‌بار می‌خواهد با چیدمان نت‌ها در کنار هم، اشعاری را زمزمه کند که از 50 سال قبل و در دوران جوانی در خاطره‌اش مانده و همچنان تراوش می‌شود و برایش تازگی دارند، اشعاری که سروده عمادالدین نسیمی باباطاهر، سعدی و م. آزاد است. به گفته خودش: «اشعار قطعه «مشتاق گل» و «خطابه شرقی» بیش از 50 سال بود که در خاطره من از جوانی مانده بود تا اینکه توانستم آنها را به موسیقی درآورم، جالب است که در طول زمان نام شاعر خطابه شرقی را که چند سطر از آن در خاطرم مانده بود، فراموش کرده و متأسفانه پس از تحقیقات فراوان در اکثر منابع معتبر موفق هم به یافتن نام شاعر نشدم. در نتیجه چون علاقه زیادی از جوانی به این شعر و خاطراتی از آن داشتم، چند سطر دیگر از «وقتی که تو می‌گریی» آنگاه جهان ز خشم بی‌حد بیدادگری فریاد حق می‌زند را بدان اضافه کردم و به ناچار به اسم خودم درآمد...»
این آلبوم که شامل 4 قطعه «مشتاق گل»، «آواز صلح»، «خطابه شرقی»و «گل باغ آشنایی» است به سبک موسیقی ملی ایران بوده و با ارکستر زهی و با سازهای ایرانی اجرا و ضبط شده است و البته با حضور و همکاری نوازندگان هنرمندی همچون ارسلان کامکار (نوازنده ویولن و ویولن آلتو)، علی جعفری پویان (نوازنده ویولن)، نگار نوراد (نوازنده ویولنسل)، سیاوش کامکار (نوازنده سنتور)، نیریز کامکار (نوازنده تار)، امیرناصر رنجبر (نوازنده کمانچه) و آرش رضایی (نوازنده دف).
طبق آنچه در توضیحات این آلبوم آمده؛ او در قطعه «خطابه شرقی» که بیشتر حالت اعتراضی دارد از سازهای بادی برنجی به‌همراه کلارینت و کوبه‌ای استفاده کرده و همچنین از سازهای آیین سوگواری مردمی در خیابان که با تنظیمی جدید نوشته شده است. در قطعه «آواز صلح» نیز به شرایط پیچیده و ناعادلانه جنگ در سراسر جهان می‌پردازد و چهره سخیف آن را با اشعار مناسب باباطاهر و سعدی به تصویر می‌کشد. در قطعه «گل باغ آشنایی» هم زیبایی جهان و طبیعت را که در حال دگرگونی و نابودی است با اشعار لطیف و گویای م. آزاد به‌عنوان مرهمی بر دل‌ها ارائه کرده که این قطعه به همراه «آواز صلح» برای ارکستر سمفونیک تنظیم شده‌ است.
مشتاق گل
آهنگساز: هوشنگ کامکار
سبک:کلاسیک ایرانی
سال: آبان 99
ناشر: مؤسسه راوی آذرکیمیا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/19/567797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها