اخـــــــــبار



نرخ مالیات اپراتورها به توسعه روستایی اختصاص یابد

دو پیشنهاد متفاوت دولت و سازمان‌های صدا و سیما و تبلیغات اسلامی درباره نرخ مالیات اپراتورها و شرکت‌های ارتباطات ثابت (اینترنتی) خبرساز شد.
به گزارش «ایران»، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات در توئیتی نوشت: دولت در پرداخت‌ها به اپراتورها 4 درصد تخفیف داده است و اپراتورها باید این مبلغ را برای توسعه «سریع» ارتباطات در روستاها صرف کنند. فلاح در ادامه نوشت: این پیشنهاد محمدجواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات  که در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دولت به تصویب رسید از سال 99 قابل اجراست. اما در همین رابطه سازمان‌های صدا و سیما و تبلیغات اسلامی درخواست دیگری دارند. این دو سازمان از مجلس خواسته‌اند برخلاف تصویب دولت مبنی بر کاهش 4 درصدی مالیات و صرف آن  برای ارتباطات روستایی، مالیات اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی را به میزان 10 درصد افزایش داده و  درآمد حاصله را به این دو سازمان برای نظارت بر فضای مجازی اختصاص دهد. در این راستا جمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  با تأیید این خبر  درتوئیتی نوشت: درحالی که دولت با کاهش 4 درصدی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به توسعه ارتباطات روستایی موافقت کرده است اما  کمیسیون تلفیق مجلس پیگیر افزایش 10 درصدی مالیات اپراتورها و پرداخت آن به سازمان صدا و سیما و چند نهاد دیگر برای تولید و نظارت در فضای مجازی است.   هادیان در ادامه نوشت: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را دریابیم.

هند 59 برنامه چینی را فیلتر کرد

دولت هند برای ۵۹ برنامه چینی از جمله تیک تاک و وی چت قرار ممنوعیت دائمی صادر کرد. دولت هند با اشاره به مشکلات مربوط به جمع‌آوری داده‌ها و حریم خصوصی کاربران، طی چند ماه اخیر بیش از ۲۵۰ برنامه تلفن همراه را ممنوع کرد؛ برخی از برنامه‌هایی که اخیراً ممنوع شده‌ است، تیک تاک، وی چت، بایدو و مرورگر اصلی علی بابا و حتی چندین برنامه مرتبط با برند شیائومی را شامل می‌شوند. به‌ گزارش سرویس انتخاب، چینی‌ها از مدت‌ها پیش تحت فشار دولت ایالات متحده قرار دارند و بسیاری از شرکت‌های چینی نیز تحت این فشار، محبوبیت خود را در ایالات متحده از دست داده‌اند، اکنون به نظر می‌رسد مشکل چینی‌ها در هند  تکرار شده است و پس از ایالات متحده، هند نیز تصمیم گرفته است به شرکت‌های چین فشار وارد کند. این ممنوعیت دائمی تحت بند ۶۹A قانون فناوری اطلاعات هند است که برنامه‌های چینی را به انجام فعالیت‌های مغایر با حاکمیت و یکپارچگی کشور متهم می‌کند؛ تا کنون، کاربران در هند می‌توانستند برخی از برنامه‌ها را بارگیری و استفاده کنند در حالی که توسعه دهندگان آنها یک پرونده دفاعی را ایجاد می‌کردند.

یوتیوب تعلیق حساب کاربری ترامپ را تمدید کرد

سخنگوی یوتیوب اعلام کرد پس از بررسی‌ها این پلتفرم تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ را به مدت نامحدودی تمدید می‌کند و بنابراین وی حق پست ویدئوهای جدید را نخواهد داشت. به گزارش مهر، در اوایل ماه جاری و پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره امریکا، یوتیوب حساب کاربری دونالد ترامپ را تعلیق کرد. اکنون به نظر می‌رسد تعلیق حساب کاربری ترامپ در این شبکه اجتماعی برای مدت نامعلومی تمدید شده است. سخنگوی یوتیوب در این زمینه اعلام کرد: با توجه به نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش خشونت، کانال دونالد ترامپ همچنان در وضعیت تعلیق باقی می‌ماند. تیم‌های ما فعال هستند و هرگونه تحولات را از نزدیک رصد می‌کنند. این شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری ویدئو در ۱۲ ژانویه و پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره برای مدتی نامعلوم حساب کاربری وی را مسدود کرد و پس از بررسی دوباره تصمیم گرفت این تعلیق را همچنان حفظ کند. براساس این تعلیق حساب کاربری ترامپ آنلاین باقی می‌ماند اما رئیس جمهور سابق امریکا قادر به پست ویدئوهای جدید نخواهد بود. همچنین کامنت‌ها زیر پست‌های فعلی این کانال غیرفعال هستند. این شرکت فناوری درباره زمان رفع تعلیق هیچ اظهار نظری نکرده است. یوتیوب یکی از چند پلتفرم فناوری بزرگ است که در اوایل ژانویه به دلیل احتمال ایجاد خشونت حساب‌های کاربری دونالد ترامپ را مسدود کرده‌ است. فیس بوک و توئیتر نیز حساب کاربری رئیس جمهور پیشین امریکا را به طور دائم تعلیق کرده‌اند.

شماره‌ همراه میلیون‌ها کاربر فیس بوک هک شد

هکرها با سرقت شماره‌های تلفن همراه صدها میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک این شماره‌ها را از طریق یک بات تلگرامی به فروش می‌رسانند.
به گزارش فارس، اولین بار یک محقق امنیتی به نام الون گال موفق به شناسایی این هک بی‌سابقه فیس‌بوک شد. وی با مالک بات یادشده گفت‌وگو کرده و او مدعی شده که شماره‌های تلفن همراه و دیگر اطلاعات ۵۳۳ میلیون کاربر فیس‌بوک را در اختیار دارد. هکر یادشده با سوء استفاده از یک آسیب‌پذیری در فیس‌بوک که در سال ۲۰۱۹ برطرف شد توانسته داده‌های یادشده را سرقت کند. مجرمان سایبری با بهره‌گیری از اطلاعات یادشده می‌توانند داده‌های دیگری را در مورد افراد هک شده جمع‌آوری کنند. کاربران اگر شناسه کاربری افرادی را در فیس‌بوک در اختیار داشته باشند با استفاده از این بات می‌توانند شماره تلفن همراه آن‌ها را بیابند. البته هزینه دسترسی به این اطلاعات به ازای هر کاربر ۲۰ دلار است. این خدمات با پرداخت ۵۰۰۰ دلار در مورد ده هزار کاربر فیس بوک ارائه می‌شود. این ربات از ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۱ فعال بوده ولی داده‌های موجود در آن مربوط به سال ۲۰۱۹ به قبل است. اما با توجه به اینکه مردم شماره گوشی خود را به ندرت عوض می‌کنند خطر آنها را تهدید می‌کند. تلگرام هنوز این بات را حذف نکرده و حتی در صورت حذف آن، داده‌های یادشده کماکان از طریق وب در دسترس خواهد بود.

فروش مایکروسافت افزایش یافت

مایکروسافت اعلام کرد فروش سه ماهه دوم مالی این شرکت ۱۷ درصد رشد کرد که به مدد تقاضای بالا برای خدمات رایانش ابری و ابزارهای نرم‌افزاری بوده که از دورکاری کارمندان حمایت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مایکروسافت اعلام کرد درآمدش در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر به ۴۳.۱ میلیارد دلار رسید و از ۴۰.۲ میلیارد دلاری که تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند، فراتر رفت. برای چهاردهمین سه ماهه متوالی بود که مایکروسافت رشد دو رقمی درآمد را گزارش کرد. این شرکت از تقاضای فزاینده مشتریان سازمانی برای استفاده از خدمات ابری که تحت تأثیر دورکاری کارمندانش صورت گرفت، سود برد. فروش رایانه‌های شخصی هم در مدت مذکور رشد کرد و درآمد مایکروسافت از کسب و کار سیستم عامل ویندوز را افزایش داد و درآمد بازی مایکروسافت هم برای نخستین بار در یک سه ماهه به بالای پنج میلیارد دلار رسید. ارزش سهام مایکروسافت در پی انتشار گزارش مالی این شرکت حدود ۴.۷ درصد صعود کرد. سهام مایکروسافت در سه ماهه پیش ۵.۷ درصد رشد داشت در حالی که رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ به ۱۲ درصد رسید. همه گیری ویروس کرونا باعث شده است شرکت‌ها کوچ به خدمات ابری را سرعت بخشیده و نرم‌افزار همکاری مبتنی بر اینترنت را ارتقا دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/16/567776/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها