کتاب‌هایی که کارنامه موفق فرهنگستان هنر شدند


محمدعلی رجبی
نقاش و نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر
وظیفه اصلی فرهنگستان هنر در نامش مشخص شده است؛ رسیدن به فرهنگ هنر. فرهنگستان موظف است هنرهای مختلف، روند شکل‌گیری و تحول آنها را بررسی کند و به ارزیابی وضعیت هنر در کشور بپردازد تا بتواند نقاط قوت و ضعفی را که در هنر کشور وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار دهد و به تعالی هنر و درک هنر برای هنرمندان و بعد برای عموم مردم کمک کند.
از ابتدای شروع به‌کار فرهنگستان هنر شعارمان این بود که فرهنگستان بومی داشته باشیم و براساس مدل فرهنگستان‌های سایر کشورهای جهان عمل نکنیم. باید می‌دیدیم در کشور ما با توجه به سوابق تاریخی و وضعیت موجودش چه مسائلی وجود دارد و هنر چگونه می‌تواند تعالی پیدا کند. در گروه هنرهای سنتی برای تحقق شعار بومی کردن فرهنگستان تلاش کردیم از استادان تراز اول کشور در هنرهای سنتی دعوت کنیم و آنها برای ما مشخص کنند که این هنرها با چه مسائلی روبه‌رو هستند. یکی از نتایج مهم این کار این بود که متوجه شدیم منابع بسیار کمی در هنر داریم.
به‌همین دلیل سلسله کتاب‌های خوب را برای ترجمه ارائه دادیم و سلسله کتاب‌هایی را هم تألیف کردیم که هنوز هم از آن به‌عنوان بزرگترین خدمت فرهنگستان می‌توانم نام ببرم.
بعضی کتاب‌های چاپ شده در فرهنگستان هنر در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر بود، مانند «خمسه نظامی» و «شاهنامه شاه طهماسب». انتشار کتابی مانند «شاهکارهای نگارگری» توانست تأثیر بسیار زیادی بر هنر هنرمندان نقاش و گرافیست و نگارگر بگذارد.
علاوه بر این درس‌گفتارهایی که در فرهنگستان برگزار شد بخش دیگری از اقدامات مؤثر فرهنگستان هنر در این سال‌ها بود. درس‌گفتارهای استادانی مانند استاد کیانی در موسیقی باب نوع خاصی از عرضه هنر برای دستیابی به فرهنگ هنر را باز کرد.
البته همچنان شاهد نیاز به فعالیت و تلاش در بعضی بخش‌ها هستیم. به‌طور مثال قصد داشتیم دانشکده‌ای وابسته به فرهنگستان تأسیس کنیم که متفاوت با دانشکده‌های دیگر و بر اساس سنت استاد و شاگردی به شیوه قدیم اما با توجه به تجربیات جدید باشد. چون در حال از دست دادن نسل استادان اول هستیم که با رفتن آنها بخشی از فرهنگ هم می‌رود و باید برای استفاده از تجربیات آنها در دانشکده‌ها فکری کنیم.
دانشکده‌ای که مدنظر داشتیم پس‌ از سال‌ها تلاش و پشت سر گذاشتن مشکلات به‌نام محمود فرشچیان تأسیس شد. هرچند که مجبور شدیم آن را به‌صورت دانشگاه آزاد راه‌اندازی کنیم و آنچه که انتظارش را داشتیم، محقق نشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/15/567772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها