شناخت علمی موسیقی در فرهنگستان هنر



شاهین فرهت
موسیقیدان و عضو پیوسته فرهنگستان هنر
نام فرهنگستان به معنای پیشرفت در رشته‌های مختلف هنری، علمی و فرهنگی است و به همین دلیل فرهنگستان‌هایی به‌نام‌های هنر، علوم پزشکی ، ادبیات و... داریم.در ارتباط با موسیقی کار فرهنگستان هنر در این عمر چند ساله‌اش بیشتر تحقیق در نکات و زوایای علمی موسیقی و بخصوص موسیقی ایرانی بوده و اکثراً نتایج آن هم در مقاله‌ها و بولتن‌ها منعکس شده است. البته در بخش اجرایی هم  برنامه‌هایی مانند کنسرت‌ها و رسیتال‌های همراه تفسیر داشته‌ایم. با این کارنامه به‌ نظر من فرهنگستان هنر سازمان بسیار موفقی است. البته همه چیز نسبی است و می‌تواند بهتر باشد اما فرهنگستان هنر تا جایی که توان داشته برای علمی کردن موسیقی تلاش کرده است. بخصوص اینکه می‌توان گفت ایران کشور شعر است و در شعر کلاسیک در ادبیات جهان بی‌همتاست و موسیقی در ایران مانند شعر شناخته شده نیست. با این حال فرهنگستان هنر در شناخت و آنالیز علمی موسیقی کوتاهی نکرده و از طریق برنامه‌ها، سمینارها و جلسات مختلف وظیفه‌اش را در این زمینه انجام داده است.
مهم‌ترین کاری که لازم است در فرهنگستان هنر و در گروه موسیقی انجام شود، جمع‌آوری و انتشار آثار آهنگسازان است و من بارها درباره این مسأله در فرهنگستان صحبت کرده‌ام.
بسیار مهم است که فرهنگستان هنر آرشیو حرفه‌ای داشته باشد و اگر به نمونه‌های خارجی دقت کنیم می‌بینیم تمام آکادمی‌های موسیقی در دنیا دارای آرشیو هستند. باید کلکسیونی از پارتیتور آثار آهنگسازان ایرانی و از تمام موسیقی‌ها داشته باشیم و برای این کار می‌توان از هنرمندانی که در قید حیات هستند خواست تا کپی آثارشان را به فرهنگستان ارائه کنند. متأسفانه آثار بسیاری از موزیسین‌ها و آهنگسازان ایرانی بعد از مرگ از بین می‌رود و لازم است برای جمع‌آوری آثار این هنرمندان تلاش شود. مسأله‌ای که بسیار مهم است و البته نیاز به بودجه دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/15/567771/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها