نمایش سیمای ایران فرهیخته در جهان



حبیب‌الله صادقی
نقاش و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر
مهم‌ترین وظیفه فرهنگستان هنر انجام کارهای پژوهشی، علمی و جستاری است که در آن آخرین دستاوردهای علمی ارائه شود. با هوشمندی و خلاقیت اعضای پیوسته و مدیران فرهنگستان در این چند سال روایت و قرائنی از حضور و بروز و تجربه و نشر فرآیند فرهنگ و هنر دنبال شد و توانستیم با کارهای تحقیقی و پژوهشی و علت‌یابی کردن مسائل و بررسی روایت‌هایی که هنر معاصر دنیا براساس آن پیش می‌رود، هنر در ایران را هم آسیب شناسی کنیم. باید بدانیم که در اهداف علمی و ارزشی که در دوران معاصر در هنر به آن توجه می‌شود نقش واقعی و نه شعاری و هیجانی ما چیست که این اتفاق تا حدودی با انتشار کتاب‌ها، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در فرهنگستان افتاد.
باید بدانیم در دوره‌ای که در آن قرار داریم با مسائلی مانند بیماری کرونا بسیاری از مسائل و حتی هنر با تغییرات زیادی مواجه می‌شود و در دوران پس از کرونا هم در ایران و هم در جهان اتفاق بسیار بزرگی در هنر می‌افتد و مکاتب جدیدی از هنرمندانی که در این دوران خانه نشین بودند می‌توانیم روایت کنیم. حال باید بررسی کنیم و از لحاظ بوم شناسی رهیافت این تغییرات و این مکاتب را در هنر ایران پیدا کنیم.
فرهنگستان هنر جز مهم‌ترین مراکزی است که کارهای هنری و جستاری و پژوهشی را به طور دقیق انجام می‌دهد و از کارهای هیجانی، تکراری و آنچه در مراکز دیگر می‌توان نمایش داد، دوری می‌کند. این روند را هم در کتاب، هم در پژوهش و هم در عقبه فرهنگی تلاشگر فرهنگستان می‌بینیم.
فرهنگستان هنر یک آکادمی و مدرسه علمی و پژوهشی است و توانسته انتظاری که جامعه هنر از آن داشته با کیفیت به نتیجه برساند. فرهنگستان هنر جزو مراکز فرهنگی پس از پیروزی انقلاب است که بسیار خوش درخشیده است. از کارهای به یادماندنی آن می‌توانم به دوسالانه‌های گرافیک و نقاشی و کاریکاتور جهان اسلام اشاره کنم که باعث معرفی اهداف آرمانی فرهنگ معاصر ایران و تجلی بخشیدن به هنر معاصر در ایران شد. نتیجه این کار لجستیکی و علمی و پژوهشی را در گرافیک و نقاشی جهان اسلام و برگزاری نمایشگاه و نکوداشت‌ها و کتاب‌ها و کارهای تحقیقاتی می‌بینید. هنرمندان و اعضای پیوسته جست وجو گر و پیگیر فرهنگستان هنر در پی این هستند که سیمای ایران فرهیخته را به دنیا معرفی کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/15/567770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها