اخــــــــــبار




عمان شریکی راهبردی برای ایران است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باتوجه به فرصت فراهم شده برای توسعه ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور ایران و عمان، می‌توان از ظرفیت و همراهی بخش خصوصی دو کشور برای بهبود سطح و حجم تجارت بهره گرفت.
عبدالناصر همتی که به‌منظور انجام مذاکرات درخصوص مسائل بانکی و تجاری به عمان سفر کرده است، در ادامه دیدار‌های خود، با قیس بن محمد الیوسف، «وزیر صنعت و تجارت» این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار با بیان اینکه کشور عمان همواره شریکی راهبردی برای ایران بوده است، تصریح کرد: درصدد هستیم روابط تجاری‌مان را با عمان به‌عنوان یک شریک تجاری بیش از گذشته تعمیق بخشیم؛ لذا این سفر فرصتی است که با توجه به تحولات رخ داده در عرصه بین‌الملل، همکاری‌هایمان را بسط و گسترش دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دولت عمان با‌وجود فشار حداکثری امریکا، روابط تجاری و بانکی خود را با ایران حفظ کرده است، گفت: در حال حاضر فشار حداکثری امریکا شکست خورده و ضروری است که مراودات تجاری با توجه به سابقه طولانی و تاریخی روابط میان دو کشور، بیش از پیش گسترش یابد. همتی یادآور شد: همچنین معتقدیم می‌توان از ظرفیت و همراهی بخش خصوصی دو کشور برای بهبود سطح و حجم تجارت میان دو کشور بهره گرفت. وی برای تحقق این مهم پیشنهادات خود را به‌طرف عمانی ارائه کرد.
همچنین در این نشست، قیس بن محمد الیوسف، وزیر صنعت و تجارت عمان، ضمن استقبال از پیشنهادهای ارائه شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی و هیأت همراه، تأکید کرد که این کشور تلاش خود را به‌منظور ایجاد و گسترش روابط تجاری با ایران به‌کار خواهد گرفت./تسنیم

کاهش 60 میلیون مترمکعبی گاز ورودی به نیروگاه‌ها

سخنگوی صنعت برق گفت: در تاریخ 6 بهمن ماه سال‌جاری نیروگاه‌های حرارتی کشور 81 میلیون متر مکعب گاز تحویل  گرفته‌اند.
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به میزان تحویل گاز به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق گفت: طی یک هفته گذشته به‌دلیل برودت هوا و افزایش میزان مصرف گاز خانگی، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حدود 60 میلیون متر مکعب کاهش یافت.
وی در تشریح جزئیات گاز تحویلی به نیروگاه‌ها با قدردانی از هماهنگی‌ها و تلاش‌های مجموعه شرکت ملی گاز، گفت: در تاریخ 29 دی ماه سال‌جاری، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به حدود 140 میلیون متر مکعب رسیده بود.
رجبی مشهدی با بیان این نکته که روز 7 بهمن نیز گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در همان حدود 6 بهمن است، تأکید کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته توسط شرکت ملی گاز، افزایش مصرف گاز خانگی منجر به تأمین نشدن سوخت ‌نیروگاه‌های برق شده و همین امر تولید برق را با محدودیت جدی مواجه کرده است.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به‌دلیل انتشار جداول خاموشی احتمالی، تأکید کرد: جداول منتشر شده توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور، برنامه خاموشی‌های احتمالی است و با صرفه‌جویی مشترکان خاموشی‌ها اعمال نخواهد شد.
رجبی مشهدی در پایان ضمن تشکر از مردم به‌دلیل توجه به اهمیت صرفه‌جویی انرژی گفت: تا به این لحظه به‌دلیل همکاری مردم و مشترکان صنعتی، خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده است./فارس

مالکان یک میلیون و 150 هزار خانه خالی شناسایی شدند

 معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شد، از معرفی مشخصات مالکان این واحدها به سازمان امور مالیاتی خبر داد.
محمود محمودزاده در خصوص تازه‌ترین آمار از شناسایی خانه‌های خالی، اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است./ایرنا

۴۰ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشت

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: تا ۳۰ آذر ماه میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان ۵۸ میلیارد یورو بوده که از این میزان ۴۰ میلیارد یورو به کشور بازگشته است.
احسان قمری در مورد آخرین وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: مسئولیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به وزارت صمت واگذار شده، ازاین‌رو بر اساس تحلیلی که از آخرین آمار دریافتی از بانک مرکزی داشته‌ایم که مربوط به صادرات از تاریخ 22 فروردین 1397 تا 31 مرداد امسال و ایفای تعهدات از 21 اردیبهشت 97 تا 30 آذرامسال می‌شود، کل صادراتی که مشمول ایفای تعهد ارزی بوده، ۶۳.۸ میلیارد یورو بود که از این میزان ۴۷.۹ میلیارد یورو مربوط به واحدهای تولیدی و 15.9میلیارد یورو مربوط به واحدهای غیرتولیدی یعنی بازرگانی است؛ از مجموع این صادرات، میزان تعهدات ارزی ۵۸ میلیارد یورو بوده که تا 30 آذرسال جاری میزان ۴۰ میلیارد یورو ارز به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سازمان توسعه تجارت، وضعیت ایفای تعهد ارزی را از تاریخ 22 فروردین تا 30 آذرامسال به‌صورت تفکیکی تحلیل کرده‌ایم، ادامه داد: ۲۸۶۹ صادرکننده در این بازه زمانی صد درصد ارزشان را برگردانده‌اند که البته ممکن است فقط یک ماه صد درصد را برگردانده باشند. کل صادرات این افراد 23.2میلیارد یورو بوده که 10.3میلیارد یورو برای سال ۹۷، 9.5 میلیارد یورو برای سال ۹۸ و تا 31 مرداد امسال  3.4میلیارد یورو بوده و کل تعهدات این گروه 21.2میلیارد یورو محاسبه شده است./مهر

ایران در جایگاه سوم رشد تولید فولاد

 ایران در رشد تولید فولاد مربوط به سال ۲۰۲۰، جایگاه سوم جهانی را پس از ازبکستان و مولداوی(دارندگان تولید اندک) به دست آورد.
براساس آمار نامه انجمن جهانی فولاد، رشد تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از ازبکستان و مولداوی (تولید ناچیزی دارند)، جایگاه سوم جهانی را از آن خود کرد. مجموع تولید شمش فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۹ میلیون تن رسید و کشورمان همچنان جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد جهان را حفظ کرد.
ایران در سال‌های اخیر جایگاه دهمین فولاد ساز جهان و نخستین تولیدکننده منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
انجمن جهانی فولاد در تشریح وضعیت تولید فولاد در سال گذشته میلادی در قالب داده‌های آماری آورده است: متوسط رشد تولید ۶۴ کشور عضو این انجمن کاهش ۹ دهم درصدی را ثبت کرد و به یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون تن رسید، در حالی که تولید سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۸۴۶ میلیون تن بود./ایرنا‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/10/567749/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها