رکوردداران تورم استانی در دی ماه




بیشترین و کمترین نرخ تورم استانی در دی ماه اعلام شد. مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به 32.2 درصد رسید.
بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان هرمزگان با 36.5 درصد و کمترین آن مربوط به استان مرکزی با 28.8 درصد است.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان زنجان با 3.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های مازندران و قم با 0.7 درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 46.2درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان با 55.8درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با 41.5 درصد است.
افزایش قیمت 38 کالای خوراکی در مناطق شهری کشور
همچنین براساس گزارش مرکز آمار از 53 قلم خوراکی منتخب، 38 قلم تغییرات سالانه بالاتر نرخ تورم نقطه ای کل کشور یعنی 46.2 درصد را داشته‌اند. مرکز آمار گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور را در دی ماه امسال منتشر کرد. بر اساس این گزارش در گروه نان و غلات اقلام «شیرینی خشک» با 6.5 درصد و «رشته آش» با 4 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها
در این گروه، اقلام «کنسرو ماهی تن» با 4.4 درصد، «ماهی قزل‌آلا» با 4.2 درصد، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در ماه جاری «مرغ ماشینی» با 23 درصد، «گوشت گوسفند» با 0/8 درصد و «گوشت گاو یا گوساله» با 0.5 درصد کاهش قیمت نسبت به ماه قبل همراه بوده‎ است.
‌در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با 17.6 درصد، «پنیر ایرانی پاستوریزه» با 10.8 درصد و «خامه پاستوریزه» با 7.8 درصد بوده است.
میوه و خشکبار
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «موز» با 21.1 درصد و «انار» با 15 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری متوسط  قیمت «لیمو ترش» 0.6 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «خیار» با 15.6 درصد و «بادمجان» با 8.9 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در این گروه قیمت اقلام «گوجه فرنگی» با 16.6 درصد و «فلفل دلمه‌ای» با 14.5 درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «چای خارجی بسته‌ای» با 4.9 درصد و «سس مایونز» با 4.2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/10/567748/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها