تأسیس صندوق توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل میان ایران و ارمنستان




مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنستان برای تأسیس صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی خبر داد.
 امین ترفع گفت: در منطقه ما کریدورهای زیادی وجود دارد اما همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در کریدور شمال و جنوب عضو هستند. البته حمل و نقل چه بار و چه مسافر، پایین‌ترین سطح از یک کریدور است و بخش‌های مختلفی بر یک کریدور از جمله حمل و نقل مرتبط می‌شود.
وی افزود: یکی از مشکلات حمل و نقلی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با کشور ما در بخش حمل و نقل یکپارچه نبودن تعرفه‌ها است. به عنوان مثال به دلیل نداشتن تعرفه واحد میان ایران با ارمنستان، کامیون‌های ایرانی که از ارمنستان عبور می‌کنند ۳۸۰ دلار هزینه عبور از خاک ارمنستان را پرداخت می‌کنند. ترفع اظهار داشت: ما با هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، موانع غیرتعرفه‌ای داریم. در حالی که اگر بخواهیم کریدور ایران و اوراسیا به یک کریدور اقتصادی تبدیل شود، باید موانع غیرتعرفه‌ای را برداریم.
مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر رابطه تجاری ما با هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از یک مدل دوجانبه تبعیت می‌کند نه مدل اتحادیه‌ای. از این رو است که برای عبور کامیون‌های ما از این کشورها باید علاوه بر تعرفه تجاری، هزینه تردد نیز پرداخت کنیم.
وی در خصوص پیشنهاد تأسیس صندوق توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان ایران و اتحادیه اوراسیا، گفت: گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده و در حال مذاکره هستیم. به خصوص در حال مذاکره با ارمنستان هستیم تا صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی را تأسیس کنیم. این مقام مسئول در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: موانع غیرتعرفه‌ای که در مسیر حمل و نقل ما با اوراسیا قرار دارد، سبب شده تا نتوانیم همین زیرساخت‌های فعلی و موجود را هم به طور کامل بهره‌برداری کنیم. ترفع خاطرنشان کرد: باید مدل رابطه تجاری میان کشورها نسبت به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه با توجه به مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر یابد که در نتیجه آن شبکه ترانزیتی ایران با اوراسیا پیوند بخورد./مهر‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/10/567747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها