اخـــــــــبار



سوئیفت ملی راه‌اندازی شد

رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه از راه‌اندازی سوئیفت ملی با عنوان سپان خبر داد.
عزیز منصوری در پنل تعاملات بانکی همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اوراسیا با بیان اینکه تجارت آزاد نیازمند ملزوماتی در تبادلات بانکی است، گفت: در قالب سیاست‌های پولی موجود ممکن است تجارت ما نتواند پاسخگوی نیازهای پولی و بانکی باشد. بنابراین می‌توانیم با انعقاد تفاهمنامه پولی و بانکی میان ایران و اوراسیا خصوصاً روسیه و ارمنستان به این نیاز تعاملات بانکی پاسخ دهیم. منصوری افزود: در دوره تحریم‌ها تجارت ما با روسیه و ارمنستان افزایش یافت که نشان می‌دهد تحریم‌های بانکی نمی‌تواند مانعی بر سر راه تعاملات تجاری باشد. رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه یادآور شد: دلارزدایی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باید از مرحله حرف زدن عبور کند و اجرایی‌تر شود.
به‌گفته این مقام مسئول در وزارت خارجه، در حال حاضر شاهد جنگ ارزی میان کشورها هستیم، گزارش‌های منتشره از اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد که ۴۱.۶ درصد ذخایر ارزی اوراسیا به‌صورت دلار است، قزاقستان بیشترین ذخیره ارزی دلاری با ۶۰ درصد را دارد و کمترین ذخیره ارزی دلاری در این اتحادیه در اختیار روسیه با ۲۲ درصد است، همچنین تنها ۳۱.۶ درصد تأمین مالی شرکت‌های عضو با روبل انجام می‌شود. همه اینها به این معنی است که در کنار شعارهای دلار زدایی، در بخش اجرا هم اعضای اتحادیه باید اقدامات جدی تری انجام دهند.
منصوری درباره پیمان‌های بانکی گفت: بسیاری از کشورها به‌دنبال سوئیفت‌های ملی هستند، FBSS به‌عنوان سوئیفت روسیه، سپان به‌عنوان سوئیفت ایرانی و بریکس به‌عنوان سوئیفت مشترک میان کشورهای همکار با روسیه راه‌اندازی شدند. همچنین در مطالعه‌ای که یکی از پژوهشکده‌های داخلی انجام داده سوئیفت چینی یکی از گزینه‌های مناسب برای تبادلات بانکی معرفی شده که در آن ۱۲ بانک چینی که حتی در شرایط تحریم هم امکان مبادلات بانکی و تجاری ما از طریق آن وجود دارد شناسایی شده است. در این بانک‌ها نه سهامدار امریکایی وجود دارد و نه شعبه‌ای در امریکا دارند.
رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه افزود: بانک توسعه اوراسیا EBD با حضور ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا و تاجیکستان به‌عنوان یکی از سهامداران این بانک تأسیس شده که بانک توسعه‌ای بوده و به پروژه‌های عمرانی که امکان تأمین مالی از طریق منابع بین‌المللی را ندارند کمک می‌کند. وی دیگر گزینه‌های جایگزین دلار را طلا در تبادلات ایران با اتحادیه اوراسیا عنوان کرد و گفت: روسیه رتبه چهارم در ذخایر طلا را در دنیا دارد، قزاقستان نیز از کشورهای دارای ذخایر طلای بالاست که می‌توانند در مبادلات تجاری با ایران از این فلز ارزشمند به جای دلار استفاده کنند.
به‌گفته منصوری رمزارزها از ابزار نوین تبادلات بانکی تجاری است که می‌تواند جایگزین دلار شود./مهر

گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل داده شد

 مدیر عامل شرکت گاز به ایسنا گفت: از ابتدای سال تاکنون، به‌طور میانگین حدود ۳.۵ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر از سال گذشته به نیروگاه‌های کشور تحویل داده شده که از این رقم، ۵۰۰ میلیون مترمکعب مازاد عرضه، در همین روزهای سرد سال بوده است.
حسن منتظرتربتی با بیان اینکه ما متناسب با سال قبل و حتی بیشتر، تأمین گاز برای نیروگاه‌ها کرده‌ایم، گفت: ما بار افزایش مصرف گاز در بخش خانگی را از طریق دیگری جز محدودیت نیروگاهی جبران کرده‌ایم، افزایش مصرف گاز بخش خانگی را به نیروگاه‌ها تحمیل نکردیم بلکه سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بیش از سال گذشته بوده اما در نیروگاه‌ها نیز رشد مصرف سوخت به تبع رشد مصرف برق در کشور رخ داده است.

نیاز نیروگاه‌ها به سوخت بیشتر از برنامه بود
مدیرعامل شرکت گاز با بیان اینکه مصرف برق امسال بیش‌از برنامه‌های اعلامی وزارت نیرو بوده، از این‌رو بخشی از این خاموشی‌ها به‌خاطر افزایش مصرف برق و به تبع آن افزایش مصرف سوخت معادل نیروگاهی بیش از برنامه اعلامی قبلی بوده است، گفت: برنامه اعلامی وزارت نیرو تأمین نیاز مصرف ۱۸۰ میلیون مترمکعبی سوخت معادل برای نیروگاه‌ها بود، در حالی که در برخی روزها این نیاز سوخت در نیروگاه‌های کشور به بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب رسید و بخشی از این خاموشی‌ها شاید در جهت جبران مازاد نیاز سوخت نیروگاه‌ها باشد. منتظر تربتی با تأکید بر اینکه اگر رشد مصرف برق در زمستان امسال نداشتیم، چه بسا خاموشی نیز صورت نمی‌گرفت، تصریح کرد: سال آینده نیز با مابقی فاز‌های باقی مانده در پارس جنوبی ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید خواهیم داشت اما تجربه نشان داده که توسعه تولید به تنهایی کافی نیست و هر چه تولید شود مصرف پیشی خواهد گرفت لذا تمام تمرکز در کشور باید روی مدیریت مصرف باشد. وی با بیان اینکه مصرف برق رشد زیادی داشته و بخش مدیریت مصرف در بخش برق باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: توجه به مدیریت مصرف می‌تواند راهگشای شرایط فعلی باشد. مدیر عامل شرکت گاز در پاسخ به این سؤال که آیا  می‌توان گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار داد؟ گفت: در بخش توازن تولید و مصرف در کشور سهم هر بخش مشخص است و ما باید توازن در تأمین گاز برای تمام بخش‌ها را ایجاد کنیم./ایسنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/7/567738/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها