خبرخوان




انتقاد زادبوم از عدم الحاق به سازمان تجارت جهانی

معاون وزیر صمت گفت: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقتنامه تجارت آزاد را نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.
حمید زادبوم در نشست اقتصادی ایران و اوراسیا گفت: در کمتر از یک ماه آینده مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا را آغاز خواهیم کرد و مقدمات فنی آن از سوی سازمان توسعه تجارت فراهم شده ولی بخش مهمی از آن فضای اطراف موافقتنامه و دانش بخش خصوصی و دولتی در بخش موافقتنامه‌های تجارت آزاد است. ما جز یک موافقتنامه با سوریه تجربه دیگری را در این زمینه نداشته‌ایم و در بخش‌های دولتی و در نزد بسیاری از تجار ما چنین تجربه‌ای موجود نیست.
معاون وزیر صمت عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را از جمله نواقص موجود در زمینه اتخاذ رفتارهای متناسب با تجارت آزاد نام برد و گفت: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقتنامه تجارت آزاد را با این کشورها نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حال حاضر موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا را درباره ۸۹۰ کالا قلم داریم، افزود: بعد از آغاز اجرای موافقتنامه تجارت آزاد تنها ۲۰ قلم کالا می‌توانند در بخش تعرفه‌ای باقی بمانند و سایر کالاها باید به صورت پلکانی و در طی یک مدت زمان تعیین شده از نظام تعرفه‌ای خارج شوند و باید سالانه بخشی از تعرفه کالاها را به صفر برسانیم. ‌زادبوم با بیان اینکه در حال حاضر موضوع پیوستن به اوراسیا مطرح نیست، تصریح کرد: همگرایی‌ها هنوز بین اقتصاد ما و این ۵ کشور اتفاق نیفتاده است و این اتحادیه هم مانند اتحادیه اروپا نیست که الزامات گمرکی و بازرگانی آن هماهنگ شده باشد.  معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر ویتنام دارای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و ایران نیز با این اتحادیه موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده است. تمام مذاکرات فنی و تجاری مربوط به این موضوع نیز توسط وزارت صمت، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی انجام شده است. زادبوم ادامه داد: در حال حاضر اوراسیا ۲ عضو ناظر دارد اما ۴۰ کشور دیگر خواستار پیوستن به آن هستند؛ موضوع مهم برای ایران در حال حاضر الحاق به این اتحادیه نیست، بلکه رسیدن به موافقتنامه تجارت آزاد است. وی توضیح داد: با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا تنها می‌توانیم حداکثر ۲۰ قلم کالا را در بخش منفی برای نظام تعرفه‌ای قرار دهیم و باید مذاکرات خود را نیز درباره ۲۰ قلم کالای منفی طرف مقابل برای صادرات به ایران آغاز کنیم./مهر‌‌

۲۶ میلیارد مترمکعب میزان ذخایر آب سدهای کشور

 بر اساس آخرین گزارش‌ وزارت نیرو، تا چهارم بهمن امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به‌گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا چهارم بهمن‌ماه در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۹۹ مجموع ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده ۵۳ درصد پرشدگی مخازن است. براین اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است. آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که تا چهارم بهمن سال‌ آبی جاری میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ نشانگر یک درصد کاهش است.  میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش روبه‌رو بوده و تا این مدت ۱۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.  آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی تا چهارم بهمن‌ماه جاری، آب موجود در مخازن پنج‌گانه سدهای استان تهران ۵۶۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۰ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش دارد./ایرنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/7/567735/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها