کمبود روغن و تخم مرغ نداریم




رئیس سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه در کشور با مازاد تولید تخم مرغ مواجه هستیم از کنترل و مهار بیماری آنفلو‌انزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی خبرداد.
به گزارش ایسنا، علی صفر ماکنعلی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ اتفاقات مثبتی در حوزه دامپزشکی افتاد، اظهار کرد: موفق به تولید واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شدیم.
 وی اظهار کرد:۳۵ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در برنامه ملی شناسایی، تأیید و مهار کردیم. در استان خراسان جنوبی نیز به‌دلیل قرار گرفتن یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در مجاورت یکی از آب بندهای این استان و تأخیر در گزارش این بیماری بنا به دلایل مختلف تعدادی لاین مرغ تخم‌گذار درگیر این بیماری شدند که با رصد و پایش تأیید، تشخیص، مهار و مختومه شدن آنها عملیات مهار نیز به پایان رسید. رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در تلاش هستیم واحدهایی که به‌دلیل این بیماری از چرخه تولید حذف شدند حداکثر ظرف یک دوره ۴۲ روزه با تأیید مراجع مربوطه مجدداً به چرخه تولید بازگردند.
ماکنعلی گفت: این بیماری در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، مرکزی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، مازندران و... شناسایی شده است. در تالاب میقان ۱۲۶۴ قطعه پرنده تلف شدند ولی با اقدامات انجام شده به واحدهای صنعتی و روستا سرایت نکرد. در استان مازندران نیز هیچ واحد صنعتی درگیرنشد. در کرمانشاه دو نقطه روستایی درگیر بیماری شدند. در خراسان جنوبی نیز درگیری داشتیم ولی با اقدامات انجام شده کنترل‌های لازم صورت گرفت. به طور کل خسارت‌های وارد شده ناشی از این بیماری کمتر از دو میلیارد تومان است.
وی با اشاره به آمارهای صادراتی محصولات کشاورزی گفت: در ۹ماهه ابتدای سال بیش از ۶۵هزارتن صادرات تخم مرغ وبیش ۳۵ هزارتن صادرات گوشت مرغ داشتیم؛ این در حالی است که زمانی واردکننده تخم مرغ و گوشت مرغ بودیم. همچنین براساس آمارها جمعیت گاو و گوساله در کشور در سال ۴۹۳ میلیون ۲۳۰هزار رأس بود که در سال ۱۳۹۹ این رقم به پنج میلیون و ۴۱۰هزار رأس رسیده است و این نشان می‌دهد که با افزایش در این بخش مواجه شدیم. جمعیت گوسفند و بزه و بره نیز در حال حاضر ۶۳میلیون و ۲۵۰ هزار رأس است که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰ میلیون رأس افزایش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود مازاد تولید قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده همچنان بالاست، گفت: کشور روزانه به ۲۴۰۰تن تخم مرغ نیاز دارد و براساس آمار اعلام شده در ۲۱ دی ماه سال‌جاری ۳۰۶۶تن تخم مرغ تولید شده است و این یعنی ۶۶۶تن تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور تولید شده است. اینکه چرا با قیمت بالا به دست مصرف کننده می‌رسد باید در زنجیره تولید تا مصرف جست وجو کرد. رئیس سازمان دامپزشکی به عرضه تخم مرغ بسته‌بندی شده نیز اشاره کرد وگفت: تمام تخم مرغ‌هایی که در واحدهای پرورشی دارای پروانه فعالیت از سازمان‌های مربوطه تولید می‌شوند از نظر سلامت هیچ تفاوتی با بقیه تخم مرغ‌ها ندارند و تاکنون حتی یک مورد مسمومیت یا بیماری ناشی از مصرف تخم مرغ در داخل کشور گزارش نشده است. معتقدیم برنامه‌های بهبودی و ارتقایی نباید الزامی باشد و بایستی ایجابی باشد. ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.
تقاضای کاذب برای روغن زیاد شده است
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه عرضه روغن کم نشده، اما تقاضای کاذب ناشی از تورم انتظاری شکل گرفته است، گفت: بیش از ۱۰۰هزار تن روغن در کارخانه های کشور موجود و بیش از ۴۰۰هزار تن روغن خام در بنادر کشور دپو شده است.
به گزارش تسنیم، یزدان سیف با اشاره به اینکه مؤلفه‌های متغیر زیادی به‌روی بازار اثر دارد، افزود: از ابتدای امسال حدود یک‌میلیون و 600 هزار تن روغن خام در اختیار کارخانه‌ های روغن نباتی کشور قرار داده و تولید شده است.
وی با بیان اینکه متوسط سه سال گذشته مصرف روغن در کشور حدود یک‌میلیون و 700 هزار تن در سال است، گفت: بنابراین در 10 ماه گذشته حتی بیشتر از نیاز کشور، تولید و توزیع روغن داشتیم.
سیف افزود: با توجه به مشکلات ارزی و تحریم، واردات روغن 432 هزار تن کاهش یافت، اما به‌واسطه تدابیر دولت، ​ در این مدت 532 هزار تن از محل ذخایر راهبردی توزیع کردیم و در عرضه کالا مشکلی نداریم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: حدود دو ماه است که به‌صورت متراکم، انتظارات تورمی بویژه در بازار کالا‌های اساسی در جامعه بالا رفته است.
سیف ادامه داد: دو تا سه ماه در کمیسیون تلفیق در حال بحث هستیم که می‌خواهیم ارز 4200تومانی روغن و کالای اساسی را حذف و یارانه را نقدی پرداخت کنیم و این موضوع موجب افزایش تقاضا بویژه در بخش صنعت شده است. وی اضافه کرد: بیشترین کمبود در روغن نیمه‌جامد است که مصرف مشترک میان خانوار و صنعت است و بشدت مصارف صنعت، بالا رفته است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: انتظارات تورمی در موضوع تقاضا،​ امری انکارناپذیر است و اکنون انتظارات تورمی برای مردم ایجاد شده است در حالی که دولت در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار،​ هیچ تصمیمی برای تغییر نرخ ارز کالا‌های اساسی نگرفته است. وی افزود: پس از شکست نظام استکبار جهانی و رأی نیاوردن ترامپ، حس می‌کنیم نیازمند رسیدن به آرامش هستیم تا بتوانیم متغیرهایمان را در یک وضع باثبات‌تری ببینیم و تصمیم بگیریم لذا تصمیمی برای تغییر نرخ ارز روغن وجود ندارد.
سیف با اشاره به اینکه روغن‌ها به‌صورت فله یا به‌صورت حلب‌های 17کیلویی قابل نگهداری است، گفت: بیش از 100 هزار تن روغن در کارخانه‌ های کشور موجود و بیش از 400 هزار تن روغن خام در بنادر کشور دپو شده است.
او با اشاره به اینکه عرضه روغن کم نشده، اما تقاضای کاذب ناشی از تورم انتظاری شکل گرفته است، اضافه کرد: نگاه تصمیم‌گیران کشور به موضوع اقتصادی، نگاه حسابداری نباشد بلکه اقتصاد، علم رفتار است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در ماه مهر خروج روغن از گمرکات به‌مدت 10 روز متوقف شد بنابراین در آن زمان کمبود عرضه داشتیم، اما اکنون کمبود عرضه نداریم.
سیف اعلام کرد: روغن مورد نیاز کشور تا پایان مرداد خریداری و تأمین شده و در حال ورود به​ کشور است و در بنادر هم وجود دارد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/7/567734/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها