ظریف در دیدار با مقامات ارمنستان:

حضور تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در منطقه عامل نگرانی است


گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به کشورهایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر مناقشه و جنگ اخیر قره‌باغ بودند، روز گذشته در ایروان، با نخست وزیر و وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف در بدو ورود به ایروان و نیز در مذاکرات خود، هدف از این سفر را تقویت صلح و ثبات درازمدت منطقه، از مسیر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی اعلام کرد. او رعایت حقوق همه قومیت‌ها در منطقه را یکی از ضرورت‌های این ثبات درازمدت دانست.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان که پس از سفر به جمهوری آذربایجان و روسیه به ارمنستان سفر کرده بود، در دیدار با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور، ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره مسائلی چون رعایت حقوق بین‌الملل، حفاظت از مردم و رعایت حقوق اقلیت‌ها و نیز متوسل نشدن به زور در بحران قره باغ، به نگرانی‌های مشترک در منطقه پرداخت و خواست ایران برای یک آینده برخوردار از همکاری و صلح در منطقه را مورد تأکید قرار داد.
نخست وزیر ارمنستان هم در این دیدار اشتراکات دو کشور در زمینه‌های صلح، امنیت و توسعه را مورد اشاره قرار داد و مبنای روابط دو کشور را بر پایه بنیان‌های دوستی در قرون متمادی ذکر کرد. در این دیدار همچنین بطور مبسوط درباره موضوعات مربوط به همکاری‌های مشترک در حوزه تجارت، برق، گاز، همکاری‌های ترانزیتی، ساخت راه‌های مواصلاتی و راه آهن گفت گو و تبادل نظر شد.
ظریف در دیدار با «آرا آیوازیان» همتای ارمنستانی خود نیز با تأکید براهمیت تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری ارمنستان، رعایت حقوق همه قومیت‌ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد. او تصمیم دولت ارمنستان و نخست وزیر پاشینیان برای رفتن به سمت آینده را شجاعانه و مهم دانست و تأکید کرد این رویکرد با توجه به اینکه ایران به عنوان کشور همسایه، از هرگونه درگیری رقت بار در منطقه متضرر می‌شود، مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران بوده است.
ظریف با رد قاطع حضور تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در منطقه، حضور این نیروها را نگرانی مشترک دو کشور دانست و آمادگی کشورمان برای همکاری‌های دوجانبه با ارمنستان و دیگر همسایگان در این زمینه و کمک به توسعه اقتصادی با استفاده از فرصت پیش آمده و منافع مشترک کشورهای منطقه را اعلام کرد.
وزیر امور خارجه ارمنستان هم با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه را یادآور شد و احترام به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد. روابط بانکی دوکشور، مسائل مربوط به حمل و نقل، صادرات محصولات ایران و مسائل مربوط به محیط زیست رودخانه ارس از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در این دیدار بود.
گرجستان و ترکیه، مقاصد بعدی ظریف در این سفر منطقه‌ای خواهند بود.
 
 



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/3/567712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها