گفت‌و‌گو با طالبان در تهران

شمخانی: جریانی را که با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نمی‌شناسیم


گروه سیاسی/ هیأت سیاسی طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر»، معاون دفتر سیاسی این گروه که روز سه‌شنبه و به دعوت وزارت خارجه ایران به کشورمان سفر کرده است با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. سفر این گروه که گفته شده با هدف گفت‌و‌گو درباره وضعیت مهاجران و پیگیری روند مذاکرات صلح افغانستان انجام شده است بنا به اعلام وزارت خارجه این کشور با اطلاع مقام‌های دولت کابل بوده است.
وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای که در رابطه با این سفر منتشر کرد اعلام کرده که جمهوری اسلامی نظر دولت افغانستان را پیرامون این دیدار با طالبان جویا شده و علاوه بر پیگیری روند مذاکرات صلح خواستار تبیین دیدگاه‌های منطقه‌ای خود برای دستیابی به آتش‌بس و رسیدن به یک صلح پایدار است.
پیش از این سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گویی تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی هنوز نام طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نکرده است اما پیگیری مذاکرات با این گروه را با در نظر گرفتن واقعیات منطقه‌ای و بررسی امکان اینکه آیا طالبان می‌تواند بخشی از راه حل برای رسیدن به صلح باشد، ضروری دانسته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم با بیان اینکه ایران برای صلح افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده است، خروج امریکا از افغانستان را عاملی برای مهیا شدن ثبات و امنیت در افغانستان دانست و تأکید کرد که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تنها راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار برای افغانستان است. این در حالی است که دومین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان که از سه هفته پیش در دوحه قطر از سر گرفته شد، با موانعی جدی رو‌به‌رو شده است.
قرار است در این دور از مذاکرات موضوعاتی نظیر آتش‌بس، نوع حکومت آینده، قانون اساسی، اداره موقت و بسیاری از مسائل اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
دیدار هیأت طالبان با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در چنین فضایی انجام شد. علی شمخانی در این دیدار با بیان اینکه امریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست، گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچگاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت».
شمخانی با بیان اینکه امریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست، افزود: راهبرد امریکا تداوم جنگ و خون‌ریزی بین طیف‌های مختلف افغانستانی است. دبیر شورای عالی امنیت ملی هدف امریکا از گفت‌و‌گو با طالبان را نمایش مذاکرات صلح با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات بین طرف‌های مختلف افغانستانی دانست تا آنها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان در روندی کاملاً مسالمت‌آمیز تأکید کرد.
شمخانی امنیت افغانستان بویژه در استان‌های هم مرز با ایران را امری غیرقابل اغماض خواند و بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هرگونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش تأکید کرد.
شمخانی پس از این دیدار در توئیتی نوشت: در ملاقات امروز با هیأت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم. کسی که ۱۳ سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با امریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.
ملا عبدالغنی برادر: به امریکا اعتماد نداریم
ملا عبدالغنی برادر هم در این دیدار با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به امریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور امریکا باشد می‌جنگیم. او گفت: ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند. ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تأکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.
همزمان با گفت‌و‌گوهایی که در تهران میان مقام‌های دیپلماتیک ایران و گروه طالبان جریان دارد، محمدابراهیم طاهریان فرد، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان هم در سفر به افغانستان با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت‌و‌گو کرد. در این گفت‌وگو طرفین با مرور آخرین وضعیت مذاکرات درون افغانی، استمرار مذاکرات افغانی - افغانی را مناسب‌ترین شیوه دستیابی به توافق و برقراری ثبات در افغانستان برشمردند. طاهریان فرد همچنین با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت‌وگو کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/3/567710/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها