قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ برگزار شد

شجاع و کریمی رو در روی سرخابی ها


حامد جیرودی / مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ دیروز در کوالالامپور مالزی برگزار شد و ۴ نماینده ایران حریفان خود را شناختند. پرسپولیس و استقلال (قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر) و تراکتور (قهرمان جام حذفی) 3 نماینده قطعی ایران در لیگ قهرمانان این فصل هستند و فولاد به عنوان چهارمین نماینده ایران ابتدا باید در دیدار پلی‌آف به مصاف العین امارات برود و در صورت پیروزی به دور گروهی راه می‌یابد. پیش از انجام قرعه‌کشی، ویندزور جان دبیرکل AFC درباره نحوه قرعه‌کشی و شیوه انجام مسابقات در سال ۲۰۲۱ توضیحاتی ارائه کرد. این مسابقات برای نخستین بار قرار است با حضور ۴۰ تیم در قالب ۱۰ گروه ۴ تیمی در شرق و غرب قاره برگزار شود. تیم‌های نخست هر گروه و 6 تیم برتر دوم (3 تیم غرب و 3 تیم شرق) به مرحله حذفی راه خواهند یافت.

5 گروه منطقه غرب آسیا
گروه A: الهلال عربستان، شباب الاهلی امارات، استقلال تاجیکستان، برنده پلی‌آف بین آلمالیق ازبکستان و الغرافه قطر
گروهB : الشارجه امارات، تراکتور ایران، پاختاکور ازبکستان، برنده پلی‌آف بین نیروی هوایی عراق و الوحده عربستان
گروه C: الدحیل قطر، الاهلی عربستان،‌ استقلال ایران، الشرطه عراق
گروه D: السد قطر، النصر عربستان، الوحدت اردن، برنده پلی‌آف بین فولاد ایران و العین امارات
گروه E: پرسپولیس ایران، الریان قطر، گوای هند، برنده پلی‌آف بین الزورا عراق و الوحده امارات
زمانبندی بازی‌ها در منطقه غرب؛
بازی‌های پلی‌آف 18 فروردین 1400 و بازی‌های مرحله گروهی از 25 فروردین تا 10 اردیبهشت برگزار می‌شود. مرحله یک هشتم: (تک بازی 22 و 23 شهریور)، یک چهارم نهایی: (5 و 6 مهر)، نیمه نهایی: (رفت و برگشت27 مهر و 4 آبان)، فینال: (رفت و برگشت 30 آبان و 6 آذر)


گروه نسبتاً خوب پرسپولیس
با توجه به اینکه پرسپولیس در سید یک قرار داشت، در گروه خوبی قرار گرفت. نکته قابل اشاره اینکه شجاع خلیل‌زاده و پرسپولیس خیلی زود به هم رسیدند. شجاع در آستانه فینال 2020 از جمع سرخپوشان جدا و راهی الریان شد و پرونده شکایت پرسپولیس از او و باشگاه الریان همچنان مفتوح است و در این شرایط تقابل دو تیم برای هواداران دارای حساسیتی مضاعف می‌شود. شجاع در واکنش به این اتفاق عکس بوسه بر لوگوی پرسپولیس را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد. گوای هند که تیم مطرحی نیست و باید دید از میان الزورا عراق  و الوحده امارات کدام یک رقیب شاگردان یحیی گل‌محمدی خواهند شد. گل‌محمدی درباره قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان گفت: «فوتبال آسیا در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و سطح تیم‌ها به هم نزدیک شده است. نمی‌توان هیچ گروهی را خیلی سخت یا خیلی آسان دانست و باید با آمادگی و تمرکز بالا در مسابقات ظاهر شویم.» افشین پیروانی، مدیر تیم فوتبال پرسپولیس هم چنین نظر داد: «با توجه به قرعه‌کشی باید بگویم که در این رقابت‌ها حریف آسان وجود ندارد. همه تیم‌ها قابل احترام هستند و نمی‌شود تیمی را دست کم گرفت. تیمی که به نمایندگی کشوری می‌آید، حتماً خوب است و یکسری قابلیت‌ها دارد.» او درباره احتمال میزبانی ایران گفت: «قطعاً ما هم دل‌مان می‌خواهد میزبان بازی‌های متمرکز مرحله گروهی باشیم ولی بحث امکانات وجود دارد که یکی از بدیهی‌ترین آنها VAR است. به این ترتیب امکانی برای میزبانی نیست.»

استقلال در گروه مرگ
آبی‌پوشان پایتخت که در سید 3 قرار داشتند، در گروهی قرار گرفتند که می‌توان آن را «گروه مرگ» نامید. شاگردان محمود فکری در مرحله گروهی باید با الدحیلی مصاف کنند که علی کریمی، بازیکن سابق آبی‌ها را به خدمت گرفته است. این بازیکن که در تابستان راهی القطر شد، بعد از درخشش به صورت قرضی به الدحیل پیوست و حالا باید مقابل تیم سابقش قرار بگیرد. الشرطه حریفی تکراری برای استقلال محسوب می‌شود. این تیم که 5 قهرمانی در لیگ کشورش دارد، فصل گذشته هم در همین مرحله گروهی برابر استقلال قرار گرفت که  هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی 1-1 انجامید. الاهلی هم یکی از تیم‌های مطرح عربستان در دو دهه گذشته است که در سال‌های 1985 و 2012 به فینال لیگ قهرمانان رسیده ولی در هر دو دوره دستش از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه مانده است. محمود فکری، سرمربی استقلال درخصوص قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا و حضور استقلال در گروه مرگ این مسابقات اظهار داشت: «گروه مرگ؟ استقلال تیمی است که باید به فکر بعد از این گروه و مرحله باشد. این واقعیتی است که همه از آن آگاه هستیم. تیم‌های قدرتمند و خوبی در گروه ما قرار گرفتند و فکر می‌کنم باید در مراحل بالاتر به چنین تیم‌هایی برخورد می‌کردیم اما به هر حال قرعه کشی صورت گرفته و ان‌شاءالله تا زمان برگزاری مسابقات خود را آماده خواهیم کرد و به امید خدا از این گروه صعود می‌کنیم.» واکنش پرویز مظلومی، سرپرست استقلال به قرعه این تیم چنین است: «استقلال در گروهی سخت قرار گرفت. گروهی که به زعم عده‌ای گروه مرگ است ولی ما استقلال هستیم که دو بار قهرمان آسیا شده‌ایم و مطمئناً سه تیم دیگر از همگروه شدن با ما نگران هستند. باید تلاش کنیم با صعود از گروه، دل هواداران‌مان را شاد کنیم. تیمی که می‌خواهد برای قهرمانی در آسیا بجنگد از هیچ حریفی نمی‌ترسد و ما هم با تمام وجود وارد رقابت‌ها می‌شویم.»

کار سخت تراکتور
تراکتور که آخرین بار در فصل ۲۰۱۸ حضور در لیگ قهرمانان را تجربه کرد، با قهرمانی در جام حذفی ایران بازگشت به رقابت در سطح اول فوتبال قاره را جشن گرفت. تراکتور که در سید 2 قرار داشت، در گروه B رقابت‌ها کار سختی پیش رو دارد. سرخپوشان تبریزی علاوه بر شارجه و پاختاکور که اکنون صدرنشین لیگ‌های امارات و ازبکستان هستند، باید با نیروی هوایی عراق که فعلاً صدرنشین سوپر لیگ عراق است یا الوحده عربستان که می‌تواند حریف سرسختی باشد، مصاف دهند. عباس چمنیان، مربی تراکتور درباره قرعه‌کشی گفت: «حضور در لیگ قهرمانان آسیا کار سختی است چون تمام تیم‌ها باکیفیت و خوب هستند و همه برای این تورنمنت تجهیز می‌شوند. مطمئناً انتظار تراکتوری‌ها این است که تیم با هدف صعود به مرحله بعدی بسته شود. کار در حوزه فنی خوشبختانه با تدبیر مسعود شجاعی و کادرفنی در حال انجام است؛ در حوزه مدیریت هم مطمئنم که خیلی دغدغه دارند. این دو اتفاق دست به دست هم می‌دهند که حداقل ما در مرحله گروهی مدعی باشیم و به مرحله بعدی راه یابیم.»

ژاوی – نکونام احتمال مصاف لالیگایی
فولاد در صورت صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حریف السد قطر خواهد شد. جدالی که برای ایرانی‌ها حائز اهمیت خواهد بود چرا که سرمربیان دو تیم پیش از این نیز بارها با پیراهن‌های بارسلونا و اوساسونا روبه‌روی هم در لالیگا قرار گرفته‌اند. جواد نکونام و ژاوی هرناندز خارج از مستطیل سبز نیز ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و مصاف احتمالی دو لالیگایی به جذابیت‌های این بازی خواهد افزود. ضمن اینکه السد در حال حاضر با اختلاف صدرنشین لیگ قطر است و ژاوی و شاگردانش آماده درخشش در لیگ قهرمانان هستند.
سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: «گروه بسیار سختی داریم؛ البته تمام تمرکز ما روی دیدار اول‌مان در پلی‌آف مقابل العین امارات است تا آن را با پیروزی پشت سر بگذاریم. با توجه به اینکه یک تیم قطری سرگروه ماست به احتمال فراوان بازی پلی‌آف در قطر برگزار می‌شود. امیدواریم پنجره نقل ‌و انتقالات زمستانی فولاد زودتر باز شود و از سویی با همکاری سایر باشگاه‌ها به دنبال این هستیم که قانون منع جذب بازیکنان خارجی را لغو کنیم تا بتوانیم با بازیکنان خارجی راهی لیگ قهرمانان آسیا شویم و با شرایط فعلی مقابل غول‌های آسیا قرار نگیریم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/1/567695/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها