به نام تاریخ



6 بهمن
سال 1456 در چنین روزی نخستین کتاب جهان توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی چاپ شد. او این کتاب را پس‌از تهیه مرکب مخصوص چاپ و تهیه حرف ریز و نازک و یک اندازه از فلز چاپ کرد. اولین کتاب چاپی جهان کتاب مقدس بود که 1282 صفحه داشت.
تولدها
سوسن اصلانی: نوازنده سنتور که از او به‌عنوان نخستین رهبر زن ارکستر موسیقی ایرانی نام می‌برند سال 1326 متولد شد. پدر و مادر سوسن اصلانی اهل موسیقی و نوازنده تار و تنبک بودند و او هم در هنرستان ملی موسیقی تحصیل کرد و ساز سنتور را از فرامرز پایور یاد گرفت. در آن دوران ردیف‌های آوازی و هارمونی و آهنگسازی را هم آموخت و پس‌از آن برای گذراندن دوره‌های موسیقی به آلمان و اتریش رفت. پس‌از بازگشت به ایران تدریس را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین گروه موسیقی زنان را با نام «خجسته» تأسیس کرد که این گروه سال 1374 روی صحنه رفت. او 33 سال استاد هنرستان موسیقی بود و 10 سال رهبری ارکستر این هنرستان را برعهده داشت و در کنسرت‌های زیادی همراه هنرمندانی مانند ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی و حسین دهلوی اجرا کرد. اصلانی برای خوانندگانی مانند بهرام سارنگ، سالار عقیلی، علی رستمیان، داوود فیاضی و بهرام تاج آبادی هم نوازندگی کرده و در این سال‌ها کتاب‌های «رقص بهار»، «خسرو و شیرین» و «دو نوازی سنتور» را برای آموزش موسیقی منتشر کرد و آهنگساز آلبوم‌های موسیقی «بوی پرچین»، «خجسته» و «رقص بهار» بود.
ویرجینیا وولف: نویسنده مشهور انگلیسی سال 1882 در چنین روزی به دنیا آمد. ویرجینیا وولف از جوانی نوشته‌های ادبی برای مطبوعات می‌نوشت و از سال 1915 نوشتن را به طور جدی با رمان «سفر به بیرون» آغاز کرد. «شب و روز» و «اتاق جیکوب» دیگر کتاب‌های او بودند اما وولف بیشتر با رمان «خانم دالووی» شناخته می‌شود که سال 1925 منتشر شد. این کتاب که به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده اکنون در میان 100 رمان برتر انگلیسی زبان قرار دارد و تحول زیادی در داستان‌نویسی انگلیسی به وجود آورد. وولف پس از آن رمان‌های «به سوی فانوس دریایی»، «اورلاندو: یک بیوگرافی»، «موج ها»، «فلاش»، «سال‌ها» و «بین دو پرده نمایش» را نوشت و اثر غیر داستانی «اتاقی از آن خود» را هم منتشر کرد؛ کتابی که اکنون در کلاس‌های آیین نگارش در دنیا تدریس می‌شود و سبک جدیدی در مقاله‌نویسی ایجاد کرد. ویرجینیا وولف که در طول زندگی‌اش به‌دلیل فشارهای عصبی دچار مشکلات روحی شده بود سال 1941 به زندگی خود پایان داد.
سامرست موآم: داستان نویس و نمایشنامه نویس انگلیسی متولد سال 1874 در چنین روزی است. سامرست موآم اولین کتابش را با نام «لیزای لمبث» در سال 1897 منتشر کرد و با موفقیت این کتاب کار در حوزه ادبیات را به‌صورت جدی دنبال کرد. پس‌از آن «بانو کراداک» را منتشر کرد و تا سال 1908 آنقدر مشهور شده بود که به‌طور همزمان چهار نمایشنامه او در تئاترهای شهر لندن روی صحنه رفت. داستان‌ها و رمان‌های «ماه و شش پشیز»، «پیرامون اسارت بشری»، «لرزش برگ»، «حاصل عمر»، «شادی‌های زندگی»، «لبه تیغ»، «بادبادک»، «گنج»، «هفتمین گناه»، «پرواز در تنهایی»، «جادوگر» و «گذرگاه خطرناک» و نمایشنامه‌های «مرد با عزت» و «شپی» از جمله آثار موآم است. او یکی از پرکارترین داستان‌نویسان قرن بیستم بود که در سال‌های دهه 1930 میلادی به‌عنوان پردرآمدترین نویسنده جهان شناخته می‌شد. او سال 1965 درگذشت.
   یوسف شاهین کارگردان مصری، روژه وادیم فیلمساز فرانسوی، آرمان گاتی نمایشنامه‌نویس فرانسوی، حسن عمومی نوازنده نی، محمد نوروزی بابادی کارگردان، فرهاد شریفی بازیگر، رضا بختیاری اصل شاعر، علیرضا سیف الدینی داستان‌نویس و مترجم، لادن نیکنام داستان‌نویس و شاعر، سید سعید هاشمی شاعر و نویسنده، فلیسیته دو ژنلی نویسنده فرانسوی، رابرت برنز شاعر اسکاتلندی، آگوست آنیسه بورژوا نمایشنامه‌نویس فرانسوی، پیر دوکورسل نویسنده فرانسوی، هانری بردو نویسنده فرانسوی و ویتولد لوتسلاوسکی آهنگساز لهستانی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
اوا گاردنر: بازیگر امریکایی و بیست وپنجمین بازیگر بزرگ زن تاریخ سینما سال 1990 در چنین روزی درگذشت. اوا گاردنر متولد 1922 بود و سال 1941 مربی استعدادیابی کمپانی متروگلدوین مایر با دیدن عکسی از او در ویترین مغازه عکاسی همسر خواهرش از گاردنر برای بازیگری دعوت کرد. پس از آن در نقش‌های کوچک بازی کرد و سال 1946 با بازی در فیلم «آدمکش‌ها» به شهرت رسید. «دوره گردها»، «برف‌های کلیمانجارو»، «موگامبو»، «کنتس پابرهنه»، «شب ایگوانا»، «زلزله» و «گذرگاه کاساندرا» دیگر فیلم‌های مشهوری است که گاردنر در آنها بازی کرد.
   سالروز درگذشت منوچهر لاریجانی بازیگر، ثریا بهشتی بازیگر، مسعود بهنام صدابردار و آنا ماله بازیگر امریکایی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/20/567427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها